Kulcs kézbe, körbeszalad, közben három zárat kinyit, az arasznyi magas küszöbön nem fennakadva betornázza magát – reggeli gyakorlat is lehetne a laktanyaudvaron. Ajtót becsapni, könyököt beütni – katonadolog! Mi az, hogy nem tudja min pihentetni, vagy jól kitámasztani a bal lábát? Hagyja a nyavalygást a civilekre! Még hogy állítható távolságú volán és állítható magasságú ülés? Talán az apuka kocsijában, közlegény, ez itten a hadsereg! Na, menet indulj, gyerünk a gyakorlótérre!

Gyakorlótér

Ha netán legörbült volna a szája a városi puhánynak, kinn a terepen bizonyára élvezni fogja a katonásdit. Akár menet közben is felhúzhatja a középalagút melletti jó fogású, nagy kart, hogy bekapcsolja a Command-Trac összkerékhajtást. A felező kapcsolásához még jobban hátra kell húzni a fogantyút, de ehhez már üres fokozat kéretik, lehetőleg álló helyzetben. A Jeep e pillanattól harci helyzetet érzékel, s annak megfelelően viselkedik. Ott egy ellenséges – ha nem is lövész, de – árok!

Roham!

Ferde megközelítéssel simán átjut rajta, közben az utasok szereznek egy-két búbot a fejükre. Úgy kell nekik, miért nem vettek fel sisakot? Pocsék kátyúsorozat következik, mély vízzel, jeges szélekkel, iszapos sárral. Fröcsköl a matéria, a Jeep robog tovább. Amíg elég szilárd a talaj ahhoz, hogy meg ne süllyedjen, fel nem tartóztatja semmi. Motorja, minta dízel lenne, pörögni ugyan nem szeret, de szinte alapjárattól húz. Brutálisan meredek emelkedőkön és lejtőkön érzi magát elemében az autó, lehetőleg térdig érő kemény hóban, de nem ijed meg egy kis oldaldőléstől sem. Ugye, milyen jó az a magas küszöb? Nem folyik be a víz! S milyen jó, hogy vastag szivaccsal burkolták a masszív

bukócsöveket… Nem koppan, csak puffan rajtuk az ember. Az apró kellemetlenségek azonban csak fokozzák a kaland érzését: most csakugyan leküzdöttünk valamit! Egyszer azért elsüllyedtünk egy mocsaras földúton. Traktort kellett hívni a faluból, hogy kihúzzon. S ekkor fény derült az autó egy hiányosságára: ugyanolyan nyamvadt kis vonószemek vannak rajta, mint egy közönséges személyautón. Alig tudtuk átbújtatni rajta a lánc egy-két szemét. Aki komolyan gondolja a terepezést, hegesztessen fel valami masszívabbat!

Eltávozás

A végén még annyira megtetszik a veterán harcos dédunokája, hogy azzal mennénk eltávozásra is, csajozni egy kicsit. Hát – nem jó ötlet… Kérdéses, befér-e a mienk mellé a leányzó poggyásza, mert a csomagtartó igencsak aprócska. Igaz, előre lehet hajtani a hátsó ülést, amely amúgy is csak szükséghelyzetben használható egyébre, mint a holmi elhelyezése, hiszen nincsenek rajta fejtámlák. Lehet, hogy szívesen susognánk meghitt szavakat, de ezeket elnyeli a motorzúgás, amely az autópályán reménytelenné teszi a hangulatos zenehallgatást. Igaz, simán megy a Wrangler 160-nal, de – hiába hatfokozatú a váltó – ott már úgy zúg, hogy csak emelt hangon lehet társalogni. Rugózása nem sokat finomkodik, menettulajdonságai pedig érthetővé teszik a napellenzőre ragasztott címkét, amely a hirtelen manőverek gondos kerülésére int. Rövid és magas járművünkkel könnyű besokallni egy kanyarban, annál nehezebb viszont ilyenkor visszaszerezni felette az uralmat. Szóval, hétköznapi autónak ez alkalmas a legkevésbé a Chrysler kínálatából, számára az aszfalt nem más, mint átmenet két terepjárás között…

Le a kalappal!

Nyáron le lehet szerelni a műanyag tetőt – ettől most eltekintettünk, így nem tudom elmondani, hogy könnyű vagy nehéz a művelet. Annyi tény, hogy a műanyag keménytető nem valami jó zajszigetelő, ugyanakkor van egy nagy előnye: akadálytalanul átengedi a GPS műholdak jeleit, így a kocsiban jól használható mindenféle kézi navigációs készülék – aranyat ér erdőn-mezőn, ahol nincsenek útjelző táblák! Rakodóhelyekkel nem vagyunk elkényeztetve, a zsanérjukról leakasztható ajtókban kicsi a zseb, és jelképes a kesztyűtartó is. Apró holminkat a két ülés közötti, nagyon mély rekeszbe pakolhatjuk, amelynek zárható a fedele. Végül ne feledkezzünk meg az áramvonalazást hírből sem ismerő karosszéria pozitívumairól: a meredeken álló üvegfelületek miatt könnyű az ablaktörlő dolga, s napsütésben nem nagyon melegszik fel az utastér, kevesebb benzin megy el a klímaberendezés működésére. A fűtést egyébként alighanem Alaszkára méretezték. Emberben sem feltétlenül a simulékony modorúakat kedveljük a legjobban. A Wrangler is szívünkbe lopja magát. Egy-egy kalandos túrára úgy emlékszünk vissza, mint az egyenruhás szolgálatra. Ott is előfordult, hogy miközben leporoltuk magunkat, elvigyorodtunk: katonadolog!