Talán akadnak, akik kényeskedve emelik fel szemöldöküket: Dízel Jaguar? Hát ez meg hogy jön össze? A finnyás sznoboknak már el kellett viselniük egy csapást, amikor a kétliteres dízel megjelent az X-Type-ban, de hát az úgysem más a szemükben, mint egy megdrágított Ford Mondeo. Hanem most újabb bástyája dőlt meg az előkelősködő felvágásnak: itt a dízelmotoros S-Type! Akarok én még tag lenni ebben a klubban? – morfondírozik az autós, aki legszívesebben kék benzint tankolna, ha már a vére nem ilyen színű. Sokan viszont pragmatikusan kezelik a kérdést. Egyenrangú a korszerű dízel a legjobb benzinesekkel? Igen. Vannak olyan karaktervonásai egy jó dízelnek, amelyek sok autós szemében vonzóbbá teszik a benzinesnél? Igen. Abban ragadható meg a Jaguar hagyománytisztelete, hogy csak benzinest gyárt? Nem. Inkább abban, hogy mindig a legjobbat akarja adni vevőinek. Régebben ez csak benzinmotor lehetett. Ma már megkerülhetetlenül ott van a dízel is, hiszen sok ügyfél igényli, s a világért sem engedné át őket másnak a patinás angol márka.

Felsőfokú dízelépítészet

Ami a gömbölyded limuzin immár alumíniumból készült gépházteteje alatt dolgozik, megérdemli odaadó figyelmünket, mert műszaki remekműről van szó. A Ford Motor Company és a PSA Peugeot Citroen közös alkotása más autótípusokban is megjelenik majd, de az S-Type részére külön a Jaguar mérnökei által átdolgozott, extrafinom és csendes járású kivitel készül. A 2,7 literes AJD-V6 különlegessége a kategóriaelső fajlagos teljesítmény és a kompaktgrafitos öntöttvas blokk, amely rendkívül szilárddá, tartóssá és könnyűvé teszi a motort. Mivel ebből a szerkezeti anyagból kevesebb szükséges a hagyományosnál, a vékony falú öntvény aránylag kis méretű lett, súlya (komplett gép: 202 kg) a legkisebb az ilyen méretű és típusú motorok közül, mindössze 15 kilóval nehezebb a hasonló méretű benzinesnél. Hengerenként négyszelepes, dupla vezértengelyes hengerfejeihez változó hosszúságú szívórendszer csatlakozik, a kipufogógáz energiáját két turbófeltöltő hasznosítja. A befecskendezést a legmodernebb, második generációs, közös nyomócsövű rendszerre és gyors működésű piezoelektromos porlasztókra bízták. Imponáló teljesítményét választhatóan manuális vagy automatikus váltómű továbbítja a hátsó kerékre – mindkettő hatfokozatú.

Csak a hatás…

Kívülről hallani lehet, hogy Rudolf Diesel találmányának kései utódával van dolgunk, de benn az autóban csak halk dorombolás jelzi, hogy jár a motor. Ez az akusztikai háttér igazán megfelelhet a legkényesebb fülnek is! Forszírozott gázadáskor, az automatát kézzel kapcsolgatva, a fordulatszámmérőt a skála felső végénél táncoltatva is teljesen visszafogott, kulturált morgás hallszik – mint amikor egy jaguárnak nem az állát vakargatják, hanem a bajszát bizerélik. Hogy alig arasznyira a lábunktól mekkora erőmű van üzemben, azt nem a kísérőjelenségekből vesszük észre, hanem a hatásából. A filigránnak aligha nevezhető limuzin ugyanis nagyon húzósan indul meg álló helyzetből, s később is bármikor azonnali, kimondottan élénk sebességnöveléssel nyugtázza a jobb oldali pedál megnyomását. Az emelkedőkről egyszerűen nem akar tudomást venni, mindössze a sportosan vett hajtűkanyarok kijáratánál tart egy lélegzetvételnyi pihenőt, mielőtt nekilendülne a következő egyenesnek. A futóművet persze tökéletesen összehangolták a hajtóművel, így harmonikus, kiegyensúlyozott az autó viselkedése. Erős a fék is, a pedálérzés nem sportosan kemény, hanem inkább puha ugyan, de a lassulással mindenképpen elégedettek lehetünk.

Körítés

Rendben van a hajtómű „körítése” is: a 2004-es kiadású autó vonalai letisztultabbak lettek, a karosszériaelemek illesztési hézagai keskenyek, az összhatás frissebb, dinamikusabb. Belül az átdolgozott műszerfal, a nagy, színes érintőképernyő, a burkolatok tovább emelt minősége és kibővített szín- és anyagválaszték jelzi az idő szavát. Kézifék helyett a középkonzolon elhelyezett billentyűvel rögzíthetjük az autót. A minőségi összhatás akkor is megfelel a Jaguar rangjának, ha a kapcsolók egyikének-másikának felületképzése lehetne finomabb is. A hengeres tollú Ford-kulcsot nyilván nem kifogásolja senki, hiszen ez a vagyonbiztonság egyik záloga. Aki pedig prémiumautón sem hanyagolja el a komfortot, elégedetten pillanthat bele a komoly poggyászra méretezett, az üléstámlák ledöntése után meg is duplázódó térfogatú csomagtartóba. Amely alatt két öblös, krómozott „kémény” utal a gépezetben rejlő, lenyűgöző potenciálra.