Jelenleg a piac leginkább pörgő kategóriája a kompakt szabadidő-autóké, itt már vannak több generációnyi múltra visszatekintő autók és új versenyzők egyaránt. Előbbiek közé tartozik a Jeep Compass is, amelynél most az aktuális családi arccal próbálkoznak a formatervezők; nyoma sincs annak a formabontó megjelenésnek, ami a 2007-es debütáláskor jellemezte a típust.

Ujjlenyomat-érzékeny az érintőképernyő környéke, egyébként nincs gond az anyagválasztással. Fotó: Hilbert Péter

Aktuálisan a Renegade belépőmodellnek karakteres, a márka több mint 70 éves múltjából merítő megjelenést adtak, míg a tesztelt Compass kifejezetten modern, masszív benyomást kelt. Hatalmasak a fémfelületek, amivel legkésőbb akkor szembesül a vezető, amikor a széles tetőoszlopok miatt egyszerű kereszteződésben is hajlongani kell ahhoz, hogy mindent lásson. Hátrafelé csak romlik a helyzet, az utastér-ajtók mögötti üveg nem sokat segít a kilátáson, a radar és a kamera jelen esetben létszükséglet a hátsó lökhárító épségének megőrzéséhez.

Amíg a Renegade-nél lépten-nyomon játékos részletekbe botlik az ember, egy kategóriával feljebb külön kell keresni ezeket. A vezetőoldali ablaktörlő tövénél egy gekkó rejtőzik, a hátsó szélvédő pereménél tengeri kígyót látni, a csomagtérfedél belső részén a márka hetes osztású hűtőrácsát lehet felfedezni, a vezető lábtartóján pedig morze-jelekkel írtak angolul üzenetet. Nem véletlen, hogy e két modellt hasonlítjuk egymáshoz, hiszen padlólemez-társak, még a motorválasztékuk is megegyezik, stílusban és méretben van érdemi eltérés. Fényes feketére fényezett keretbe helyezik a középső érintőképernyőt, vannak külön kapcsolók a szellőzéshez, de a legkönnyebben menüből tudjuk irányítani ezt a rendszert. Puha műanyagok vagy narancs cérnával varrott bőr van ott, ahová nyúlunk, a minőségérzettel nincs baj.

Nagy az ülés, de nincs oldaltartás. Bőven van hely a második sorban, a kilátás nehézkes

A házon belüli rangsor megőrzése érdekében növelték meg a karosszéria térfogatát, a második sorban kifejezetten a tágas a tér, ráadásul nem követték el azt a hibát, hogy az ülést a padlóra szerelték; kényelmes pozícióban lehet itt utazni, kisgyerekek akár a lábukat is lógathatják. A csomagtér is nagy méretű, könnyen pakolható, padlója alatt defektjavító szett (vagy pótkerék) utazik, de az övekkel hadakozni kell kissé a támla visszaállításakor. Elöl is kényelmes, nagy méretű fotel várja az embert, azonban minimális az oldaltartás. Ezt azért érdemes megemlíteni, mert nem ajánlott sportosan közlekedni a Compassal – annak ellenére sem, hogy a felfüggesztést kifejezetten feszesre hangolták. Már az apró úthibákat is érezni, nagyobbakon ugrik, a kanyartempónak az aszfalt szab határt, azaz lepattog az ívről a magas építésű szabadidő-autónk.

Könnyen pakolható és tisztán tartható a csomagtér

Furcsa ez a futóműkarakter, mert nemcsak a tágas belső, de a motor-váltó hangolása is arra utal, hogy kényelmes utazásra találták ki ezt a kombinációt. A 170 lóerős, benzines turbómotor 1,4 literes lökettérfogatú, a 9 fokozatú automatikus váltó igyekszik minimalizálni a fordulatot. Gázadásra először is várni kell egy keveset, amíg felpörög a motor és visszakapcsol a váltó. Utóbbi dolgozik is rendesen, de őszintén szólva feleslegesen sok fokozata van, hiszen 130 km/órával haladva csak a 8. fokozatot használja, manuálisan lehet csak 9-edikbe váltani, de a kapcsolásjelző rögtön visszaköveteli a 8-adikat – miközben a fordulatszám alig 200-300 fordulatnyit változik 2000/perc környékén. Az összkerékhajtást az előválasztókar előtt elhelyezett forgókapcsolóval lehet vezérelni, az elektronikus beavatkozók működését állíthatjuk talajtípustól függően és állandóra is kapcsolhatjuk.

Annyi rakteret kapunk, amit látunk, a padló alatt nincs rejtett fiók

Végezetül következzenek az anyagiak. A 9,9 l/100 km-es tesztátlag magas, igaz, 170 lóerős benzinmotorral, összkerékhajtással és automatikus váltóval erre számítani lehetett. Vételár tekintetében pontosan a kompakt szabadidő-autó kategória közepére helyezte Compass modelljét a Jeep, tehát találunk nála olcsóbb modelleket is, de nem csak a prémiumtermékek drágábbak nála – figyelembe véve, hogy több konkurensnél egyáltalán nincs ilyen nagy teljesítményű benzinmotor, vagy épp összkerékhajtás.

TETSZETT
megjelenés
gazdag felszereltség
tágas

NEM TETSZETT
sportos hangolású felfüggesztés
kilátás a karosszériából
lassú automatikus váltó

ÖSSZEGZÉS
Tágas, jó megjelenésű autó a Jeep középkategóriás modellje, de ezzel a motor-váltó kombinációval és felfüggesztés-hangolással nem éppen harmonikus az összhatás.

Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 ATX 4×4
Összlökettérfogat: 1368 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 2500/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 4394/1819/1647 mm
Tengelytáv: 2636 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1540/1540 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1615/472 kg
Csomagtér: 438 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,3 s
Max. sebesség: 200 km/h
Város/országút/vegyes: 8,7/5,9/6,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 160 g/km
A modell alapára: 7 020 000 Ft (1.4 Multiair 140, 2WD, Sport)
A tesztelt verzió ára: 10 860 000 Ft