Benzinkútnál állok, éppen tankolom a Kizashit, amikor mellém gurul egy taxis. Megdicséri az autó formáját, majd az áráról érdeklődik, végül levonja a következtetést: „Huh, kilencmillióhárom, az nagyon sok érte, pedig baromi jól néz ki!” Teljesen igaza van, ma Magyarországon nem sokan fognak kiadni egy Suzukiért 9,3 milliót, bármennyire is csábos a hacukája.
A Kizashi a népes középkategóriában tör babérokra, ott, ahol az ellenfelek (pl.: Chevrolet Epica, Toyota Avensis, Opel Insignia, Renault Laguna, Mazda6-os stb.) belépőmodelljei már 5-5,5 millió forint környékén kaphatók. Erre itt a bátor Kizashi, mely kizárólag csúcsfelszereltséggel, 2,4-es benzinmotorral, automatikus váltóval, összkerékhajtással és négyajtós kivitelben vihető haza. Az ok egyszerű: a nagy Suzukit elsősorban az amerikai és ázsiai igényeknek megfelelően alakították ki. Európában kisebb teljesítményű benzines és dízelmotorok nélkül nem lehet versenyképes a Kizashi. Pedig milyen potenciál van benne!
Amit tud, azt magas színvonalon kínálja
A Kizashi dinamikus vonalairól kár is vitatkozni, elég csak egy pillantást vetni mondjuk a kocsi erőtől duzzadó farára, a lökhárítóba integrált dupla, krómozott kipufogóvégre, s azonnal beleszeretünk az autóba. A testes, 4650 mm hosszú kasztni fordulóköre 11 méter, parkolásnál hasznát vesszük az első-hátsó radarnak. Az utastérben felhasznált anyagok szemre igényesek, tapintásra már vegyes a kép. Az ajtókat borító rücskös felület például puha szivacsbetéten nyugszik, ugyanez az anyag a pult tetején már kemény kivitelben köszön vissza. A sofőr memóriás, elektromosan állítható, bőrborítású ülése minden kényelmi igényt kielégít.
Az órák könnyen leolvashatók, a kormányküllőkbe integrált gombok segítségével lehet kezelni a rádiót, a kihangosítót, a tempomatot és a fedélzeti számítógép menüjét. Pohártartóból, tároló rekeszből, könyöklőből nincs hiány, ahogy egyéb kiegészítőkből sem. Széria többek között a kulcs nélküli nyitás-zárás, a kétzónás klímaautomata, a xenonlámpa, az ESP és a hét légzsák. Kritika érheti a kissé vékonyka kormánykereket, az első fejteret jócskán szűkítő, helyrabló napfénytetőt, a sokat kitakaró vaskos A-oszlopokat és a vezető bal térdéhez, mélyre süllyesztett kapcsolókat. Utóbbi részen található a fényszórómosó, a ködlámpa, az ESP, a 2WD és a 4WD rendszer gombja is.
Hátul az átlagos termetűek gond nélkül elférnek (tengelytáv 2700 mm), a középső padlómerevítés nem túl magas, alkalomadtán akár hárman is beülhetnek a második sorba. Az első ülések hátoldalán háló, a középkonzol végén szellőzőrostélyok, a kihajtható könyöklőben italtartó, mögötte pedig sílécnyílás található. A csomagtér 461 literes, a lengőzsanérok némi helyet vesznek el a térből, de zavaróbb, hogy a szűk nyílás megnehezíti a nagyobb tárgyak bepakolását. Az osztva dönthető támlákkal ugyan plusz helyhez jutunk, de a merevítések miatt csak keskeny alagúton keresztül rámolhatunk a kabin felé. Bár a Kizashinak létezik elsőkerekes, kézi váltós kivitele, azt nálunk érthetetlen okokból nem forgalmazzák. Németországban ezzel kapásból megspórol az ügyfél 3000 eurót, nagyjából 800 000 forintot.
Fokozatmentes CVT váltó és 4WD-rendszer
Beindítás után kissé vérszegény hangon kel életre a 178 lóerős, négyhengeres 2,4-es, melynek maximális nyomatéka 230 Nm. A leszabályozási fordulatszám 6500, azonban a vezérlőszoftver 6000-nél megálljt parancsol, nehogy az automatikus váltó károsodjon. A CVT sajátossága, hogy padlógáznál 6000-en tartja a fordulatszámot, a váltások pedig megszakítás nélkül, észrevétlenül történnek. A nagy Suzuki százas vágtája 8,8 másodpercig tart, ezt a kört a könnyebb 2WD, kézi váltós Kizashi 7,8 szekundum alatt teljesíti. A hat előre programozott fokozattal rendelkező CVT váltó a hosszú végáttétele révén jótékony hatással van az alacsony zajszintre és az üzemanyag-fogyasztásra, a 10,1 l/100 km-es átlag még nem veri ki a biztosítékot.
Sztrádán halkan suhan az autó, 130 km/óránál mindössze 2300-as percenkénti fordulatszámon dolgozik a 2,4-es, de innen „lepadlózva” már kissé tétován gyorsul a Kizashi. Ügyködhetünk a kormány mögötti fülekkel vagy a kar manuális síkba történő áthúzásával, a szoftver magasabb fordulattartományban így is, úgy is felülbírálja a vezető utasításait. A futómű jó társ a sportos vezetéshez, fekszik neki a kanyargás, jól turi a terhelésváltásokat, ha pedig túlvállalnánk egy-egy manővert, akkor az éberen ügyelő ESP segítségére számíthatunk. A kapcsolható 4×4-es rendszer vizes, havas felületen tesz jó szolgálatot, ha a 4WD aktív állapotban van, nehéz kihozni a sodrából a Kizashit.
Igazából a sarkalatos muszaki pontokon (pl.: fék, kormányzás, futómű) remekül helytáll a Suzuki, formája abszolút telitalálat, kivitelezése pedig hozza a kategóriában elvárható szintet. A fix konfigurációs politika, no és a tetemes ár sajnos útjában áll a szélesebb körű európai elterjedésnek.
TETSZETT
forma
hely
kényelem
sportos futómű
NEM TETSZETT
vételár
motor/váltó politika
egy felszereltség
ÖSSZEGZÉS
A sikerhez puritánabb felszereltség (4WD, automata, bőrkárpit nélkül), egy kisebb és olcsóbb aggregát, például a Suzuki raktárában lévő 1,6-os benzinmotor (120 LE, Euro-5) szükségeltetne. Persze egy kombi kivitel sem jelentene hátrányt…
SUZUKI Kizashi 2.4 CVT 4WD
Összlökettérfogat: 2393 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 131 kW (178 LE) 6500/min
Max. forgatónyomaték: 230 Nm 4000/min
Hossz./szél./mag.: 4650/1820/1480 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Fordulókör: 11 m
Saját tömeg/teherbírás: 1555/475 kg
Csomagtér: 461 l
Üzemanyagtank: 63 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,8 s
Maximális sebesség: 205 km/h
Fogyasztás város/országút: 11,3/6,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,17 l/100 km
CO2-kibocsátás: 191 g/km
A tesztelt verzió vételára: 9 290 000 Ft