Feláras a 10,25 colos központi kijelző, a fotón épp a nyugalmat sugárzó kandallótűz látható, amihez a megfelelő hanghatás is társul. Fotó: Stefler Balázs

Kicsit másféle vezetési gyakorlatot követel a szívómotor, mint a pár év alatt a piacot eluraló downsizing turbósok, hiszen itt nincs azonnali nyomaték gázadáskor, hanem visszakapcsolással és a fordulatszám megemelésével tudjuk lendületbe hozni a gépet. A gyakorlatban ez az jelenti, hogy az előzésekre jobban fel kell készülni, és városban alacsony fordulaton haladáskor a tempó fokozásához már vissza kell kapcsolni.

Csendes és takarékos az 1,5-ös szívómotor, de nem túl fickós. Kellően tágas a második sor, a világos kárpit könnyen koszolódik

A Hyundai által most piacra dobott 1,5-ös, négyhengeres szívómotornál az ötödik fokozat már 40-45 km/órás tempótól kapcsolható kis terheléssel, tehát a downsizing turbómotorok ezen tulajdonságát tudja a klasszikus – igaz, kettős szívócső-közvetlen befecskendezésű – szívómotor is. De az a lényeg, amit nem tud: nincs turbófeltöltő, kettős tömegű lendkerék – ami az egyszerű kuplungcserét félmilliós kiadássá teszi – és nem utolsósorban negyedmilliót megspórolunk rögtön a beruházásnál is, hiszen ennyivel olcsóbb a 110 lóerős szívómotor a 120 lóerős, 1,0 literes T-GDI-nél; érdekes látni a Hyundai árlistájában, hogy a teljesítmény mellett a hengerek számát is feltüntetik. Városban és országúton tartja a lépést azokkal a motorokkal, autópályán már hosszabb gyorsítási szakaszokkal kell számolni. A hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóval 3500/perc körül van 130 km/órás tempónál a motorfordulat, és ilyenkor is csendes az utastér, nyugodtan lehet normál hangerővel beszélgetni. A próba során volt egy hosszabb, 500+ km-es autópályázás is, ami egy kicsit felfelé vitte a tesztfogyasztást – 6,9 l/100 km –, és rávilágított az autó egy másik előnyös tulajdonságára. Amíg a hűtőrács és a szélvédő telement bogarakkal, az oldalt lévő fényszórókon alig volt egy-egy bogárnyom, tehát a levegő áramlása tisztán tartja a lámpákat.

Praktikusak és elég nagyok a padló alatti fiókok

5,5 millió Ft alatti belépőjével ha nem is a legolcsóbb, de konszerntestvérével (amit downsizing turbómotorral adnak) együtt azért még a dobogós a legolcsóbb kompakt kombik között az alapmotoros Hyundai i30 SW, amely még navigációval és 17 colos felnivel együtt is olcsóbb 6,6 milliónál. A garancia nagyvonalú, 5 év km-korlátozás nélkül!

Ésszerű motor, praktikus karosszéria jó áron, kedvező garanciával

TETSZETT
• csendes és kulturált négyhengeres
• vezethetőség
• tágas és kényelmes utastér
NEM TETSZETT
• nem praktikus a világos kárpit
• nyomatékszegény motor

ÖSSZEGZÉS
Több munkát igényel a szívómotoros i30-as kombi vezetése, mint egy turbómotoros társáé, de sok évre tervezőknél alacsonyabb kiadásokkal lehet számolni az egyszerűbb szerkezet miatt. Rendszeres sztrádázóknak már érdemesebb megfontolni más motorokat is, vagy beletörődni abba, hogy kevésbé lendületesen gyorsítunk fel 130-ra a teherautó mögül kiérve.

Hyundai i30 kombi 1.5 DPi
Összlökettérfogat: 1498 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 81 kW/110 LE 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 144 Nm 3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4585/1795/1475 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1559/1567 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1206/594 kg
Csomagtér: 602-1650 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,3 s
Max. sebesség: 187 km/h
Város/országút/vegyes: 7,3/5,2/5,91 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 136 g/km
A tesztelt verzió ára: 5 429 000 Ft