Manapság a designon olyan sok múlik, hogy számtalanszor önmagában ez dönti el, hogy egy új modell nagy karriert fut be, vagy szépen lassan eltűnik a süllyesztőben. Így nem véletlen, hogy a Mercedes valami nagyon ütőssel akart előrukkolni, amikor bemutatta a kompakt kategória jelenleg egyetlen négyajtós kupéját – a modell igazi ellenfele talán a szintén hazai gyártású Audi A3 Limousine lehet.
A kompakt szó azonban ne tévesszen meg senkit: a 4,63 méter hosszú CLA 4 centivel hosszabb a C-osztályos limuzinnál, vagyis kicsinek semmiképpen sem nevezném, főleg, hogy a kupés, lankás farrész optikailag sokat nyújt rajta. Ez a megoldás persze már ismerős a négyajtós kupék kategóriáját megteremtő CLS-ről, de az orr a szinte függőleges hűtőmaszkkal és a jókora csillaggal olyan feltűnővé teszi, hogy lehetetlen vele elvegyülni a forgalomban. Kaptam is a kérdéseket szép számmal a benzinkúton, ezekből pedig azt vontam le, hogy ránézésre senki se gondolta volna, hogy ez a Mercedes fronthajtással és keresztben beépített motorral rendelkezik.
A hátsó sor kisebb termetűeknek ajánlott
A motor elhelyezkedésének magyarázata abban rejlik, hogy bármennyire is minimális hasonlóságot mutat a CLA az A- és B-osztállyal, platformjuk és részben motorjaik is azonosak. Még a 2699 mm-es tengelytáv is megegyezik, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy körülbelül akkora benne a lábhely, mint a C-osztályban, vagyis átlagos termetű felnőtteknek nem gigászi, de pont elegendő. A beszállás azonban egy kisebb mutatvánnyal ér fel, hiszen úgy kell magunkat behajtogatni hátra, 180 centis utasnak pedig már zavaróan közel van a tető – kissé beszorítva érzi itt magát az ember. Elöl is bunkerszerűnek hat a CLA (az üvegfelületek kicsik), de legalább tisztességesen elférni, ami pedig a csomagtartót illeti, a szűk nyílás mögött 470 liternyi helyre pakolhatunk.
Szerencsére, ahogy egy prémiummodelltől elvárható, az ülések roppant kényelmesek, e tekintetben hosszú úton sem lehet rossz szavunk az autóra. De mi a helyzet a berendezéssel? Bár a külsőhöz mérten kevésbé felvillanyozó, a kerek légbeömlők és a csőbe bújtatott órák azért feldobják a hangulatot, a középkonzol tetején lévő, „kiálló” navigációs rendszer azonban nagyon nem illik a képbe. Az autó kezelhetősége egyébként pofonegyszerű, pedig van benne modern technika bőven: a sávtartótól elkezdve az aktív parkolósegéden át a holttérfigyelőig számos hasznos extrát vonultat fel. Azonban az összeszerelési minőség nem hagyott mély nyomot bennem. A korábban tesztre fogott, hazai gyártású B-osztályhoz képest a CLA-nál más volt a helyzet: a műszerfal bal oldali részének alján könnyen ki lehetett szúrni a hányaveti illesztéseket…
Morgós hangú és izmos a 2,1-es dízel
Tesztautónkban a jelenlegi motorkínálat legerősebb dízele, a 2,1 literes 220 CDI munkálkodott (emellett van még 1,8-as, 136 lóerős dízel, illetve benzinesből 1,6-os turbó 122 vagy 156 lóerővel, továbbá 2,0 literes turbó 211 lóerővel). A 170 lóerős gázolajos zajszigetelésére fordíthattak volna nagyobb gondot, mert a négyhengeres kelepelés nem feltétlenül illik az autóhoz, de a menetteljesítmények mindenért kárpótolnak. A 350 Nm-es nyomaték nagyon flottul viszi a CLA-t, s ha úgy hozza a helyzet, 8,2 szekundum alatt gyorsul százra, s megfutja a 230 km/órát. A minden forgalmi szituációban rugalmasnak érződő motor ráadásul visszafogott étvágyával is jó pontokat szerzett (6,5 literes tesztátlag), az igazi remekmű azonban a hétgangos, duplakuplungos automata váltó, mely alapáron jár a 220 CDI egységhez. Villámgyorsan és vajpuhán kapcsol, s olyannyira olvassa a vezető gondolatait, hogy a váltófüleket tulajdonképpen teljesen feleslegessé teszi. Piros pont jár a kormányzásért is: ennyi visszajelzéssel szolgáló Mercedes-volánnal még nem találkoztam, a rásegítés mértéke és a visszatérítési erő is tökéletes. Ha mindehhez hozzávesszük a tesztautó AMG sportfutóművét, nyugodtan mondhatom, hogy élvezet kanyargós úton terelgetni az autót, de csak akkor, ha jó minőségű a burkolat, mert ahogy megjelennek a kátyúk, a feszes rugózás miatt idegeskedő szlalomozás lesz a dologból.
A márkához és a formához illően meglehetősen öntudatos a CLA árképzése, ugyanis a 122 lóerős, benzines alapmodellért 8,3 milliót kell fizetni, míg a 220 CDI legolcsóbb változata 10,7 millió forinttól vihető haza. Lehet, hogy ez az összeg nem csapja ki a biztosítékot a CLA-val szemező ügyfeleknél, de a hátsó kartámaszért és az automata klímáért ilyen ár mellett kicsinyes dolog felárat kérni.
TETSZETT
– fiatalos, vagány forma
– komfortos ülések
– hétfokozatú automata váltó
NEM TETSZETT
– erős dízelhang
– korlátozott fejtér
– néhol pontatlan illesztések
ÖSSZEGZÉS
Bármennyire is gyönyörű a forma, a CLA kisebb kompromisszumot követel a szűkös hátsó fejtér miatt. Az összeszerelésen és a dízelmotor szigetelésén is lenne még mit javítani, egyébként a technikai színvonal meggyőző.
Mercedes CLA 220 CDI
Összlökettérfogat: 2143 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 125 kW (170 LE) 3400-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1400-3400/perc
Hossz./szél./mag.: 4630/1777/1432 mm
Tengelytáv: 2699 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1547 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1525/480 kg
Csomagtér: 470 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Max. sebesség: 230 km/h
Város/országút/vegyes: 5,6/3,8/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 117 g/km
A modell alapára: 8 300 630 Ft (CLA 180)
A tesztelt verzió ára: 10 717 110 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!