Múltidéző, mégis modern az igényes anyagokból felépített műszerfal. A parafa használata eredeti ötlet. Fotó: Stefler Balázs

Izgalmas utat járt be a 100. évfordulóját ünneplő Mazda. A parafagyártással foglalkozó cég először a szerszámgépek, majd a személyautók felé fordult, és mindig arra törekedett, hogy különbözzön a többi japán márkától. Ezt tették, amikor klasszikus dugattyús helyett Wankel, vagy amikor kis lökettérfogatú turbós helyett nagyköbcentis szívómotort terveztek. Amikor a legújabb európai környezetvédelmi előírásoknak csak úgy lehet megfelelni, hogy minél több tisztán elektromos autót értékesítenek, hiába dobták piacra a szikravezérelt öngyulladással működő, lágyhibrid Skyactiv-X benzinmotort, szükségük volt egy piacképes villanyautóra. A Mazda ezúttal sem állt be a sorba, sem a túlsúlyos szabadidő-autók, sem a városi kisautók kínálatát nem gyarapította, inkább bemutatott egy frappáns crossovert. A japánok tisztában vannak vele, hogy az akkumulátortechnológia jelenleg még nincs összhangban az átlagos vásárlói igényekkel, ezért egy kiskapacitású akkumulátorral szerelték fel, amely a városban megtehető, rövid távokhoz elegendő energiát képes tárolni, ezzel együtt kisebb tömeget és rövidebb töltési időt garantál. Ehhez nem volt szükség praktikus utastérre, viszont a magas ára miatt fel kell mutatnia valami vonzót a hasonlóan drága riválisokkal szemben. Ebben a szellemben dolgoztak az MX-30-ason, amely vegyíti az MX-5-ös szellemiségét a CX-30-as méreteivel.

Mindkét ajtó csaknem 90 fokban kitárható, ami nemcsak látványos, hanem praktikus is, de a parkolóban extra figyelmet igényel

Az aktuális divat szerint crossover, stílusa mégis a klasszikus kupék hangulatát idézi. Trükkös ajtajai az utolsó Wankel-motoros sportmodellre, az RX-8-asra, parafabetétei a gyár eredeti tevékenységére utalnak. Külseje a legújabb formai elemekből áll, a jól ismert részleteket pengeszerű motorháztetővel, a karosszéria síkjából kiemelkedő hátsó lámpával és a kasztnitól eltérő színűre fényezett tetővel egészítették ki. Ennek köszönhetően az újdonság hasonlít is, meg nem is a többi Mazdára, ami az előnyére válik, ha olyan vevőkört szeretne megszólítani, akik elhivatottságból választanak elektromos autót. Az MX-30-asnak azonban van egy másik ütőkártya is a kezében, ugyanis állami támogatás nélkül drágább a Mazda-kínálat bármelyik tagjánál, viszont egy árkategóriában mozog a Honda e-vel vagy a Peugeot e-208-assal, miközben jóval nagyobb mindkét autónál! Kívül-belül nagyvonalú karosszériát kapunk a pénzünkért, szinte már pazarlóan nagyvonalút. A dizájn meg sem próbálja villanyautónak láttatni, hosszú orrával és lecsapott tetejével a klasszikus kupékra rímel.

Szűk nyíláson át lehet ki-beszállni. Sem a kilinccsel, sem az ajtóbehúzóval nincs könnyű dolga az utasnak, és a zár is útban van. A vaskos oszlopok miatt kicsik a hátsó ablakok, a könyöklő viszont puha és kényelmes

A belül elrejtett kilinccsel kinyitható ajtón át egy nehézkesen megközelíthető hátsó üléssorba jutunk, ahova a passzentos nyíláson át még be is kell hajtogatni magunkat. Átlagos testalkatú felnőttek ugyan jól elférnek, a vaskos oszlopok miatt csak repülőgépekről ismerős méretű ablakokon át lehet kinézni, a fejtér korlátozott, és az üléstámla is egy fokkal meredekebb, mint ami hosszú távon kényelmes lenne. Cserében megfelelő méretű a lábtér, és mindkét kezünknek jut kényelmes könyöklő. Kijutni sem egyszerű, bár egy kis nyújtózás árán el lehet érni az első kilincset, szűk parkolóhelyeken azért szükségünk lesz egy segítő kézre, legalábbis a fényezés épségének megőrzéséhez. Ez a szekrényajtós megoldás még mindig kényelmesebb, mintha csak az első ajtókon át kellene hátra mászni, de a szerkezet felépítése miatt hátrányokkal is jár. Az egyik a már említett korlátozott kilátás, ez sajnos az első ülésben ülve is nehézkesebbé teszi a manőverezést. Sem a vállunk felett, sem a túlsó oldalon nem könnyű kinézni, olyan érzés, mintha egy lemezelt furgont vezetnénk. A másik a fix B-oszlop hiánya, nagyobb úthibákon ugyanis recsegés hallatszik az ajtó felől. Ezenkívül magas orra is nehezíti a kilátást, benne ülve azt is elhinnénk, hogy egy hagyományos kupét állítottak gólyalábakra.

Az orrában helyezték el a villanymotort és tartozékait, a fennmaradt helyet a hatótávnövelőnek tartják fenn

Ennek ellenére az utastér kifejezetten hangulatos, úgy passzol, mint egy méretre készített ruha, és olyan jól is érzi benne magát az ember. Ülései puhák, de van tartásuk, a vezetési pozíció ideális, a kormány igazi műremek, van a fejünk felett klasszikus tolótető, és ami felteszi a pontot az i-re, kanapékról ismerős, szürke kárpitozást kapott fehér bőrszegéllyel, melyek nagyon jól mutatnak a több helyen is megtalálható parafabetétekkel együtt. Ismét egy csokor ellentmondásos megoldás, hiszen otthonos környezetet kapunk, a használat során azonban meggyűlik majd a bajunk a tisztán tartásával. A berendezés döntő része más Mazdákból ismerős, öröm nézni a félig analóg, félig digitális műszeregységet, és jó látni, hogy bár a kifogástalan klímakonzolt egy érintőképernyőre cserélték, meghagyták a fizikai szabályozás lehetőségét is. Egyszerre érthető és meglepő, hogy hagyományos váltót, nem gombokat kapunk, hiszen csak az irányt kell kijelölni, és a kartól nehezebb elérni a már említett érintőpanelt. Ennél is furcsább, hogy miért volt szükség L alakú kulisszára, mert aki vezetett már automatikus váltóval felszerelt autót, könnyen hiheti azt, hogy P-be tolta a kart, pedig csak az R-ig jutott el, így rögzítés helyett akaratlanul hátramenetbe teszi az autót. Ha már szóba került a parkolás, elöl-hátul kamerák könnyítik meg a vezető dolgát, ezenkívül a kis fordulókör is nagy segítség.

Egyenáramú töltővel 36 perc alatt feltölthető 20-ról 80%-ra

Ez rögtön egy jó pont a vezethetőség szempontjából is, erre a márkavédjegyre az MX-30-as esetében is nagy figyelmet fordított a Mazda. Motorját előre építették be, így az első kerekeket hajtja, 145 lóerős teljesítménye és azonnal elérhető, 271 Nm nyomatéka annak ellenére elég, hogy a 310 kilós akkumulátorral és a szabványosan 75 kilós sofőrrel együtt több mint 1,7 tonnát nyom. 9,7 másodperces gyorsulása nem passzíroz az ülésbe, de ez nem hiányzik, többet ér, hogy nem hirtelen, hanem természetesen épül fel a teljesítmény, akárcsak egy benzinmotoros autóban. Kormányzása kissé szintetikus, mégis élénk, futóműve feszes, mégsem kényelmetlen, a fékerőt néhány kilométer után jól adagolja majd a lábunk. Az energia-visszatáplálás miatt a motorfékhatás is jelen van, az intenzitását a kormányon a „váltófülekkel” szabályozhatjuk. Menettulajdonságai nem csak a városban, a nagyobb tempójú útszakaszokon is ideálisak, racionális hangolásának köszönhetően a 19,0 kWh/100 km-es gyári fogyasztási érték is megközelíthető.
A küldetés sikerrel járt, villanyautó létére is élmény autózni az MX-30-assal, még a halkabb benzinmotorok duruzsolását imitáló hangra sem lenne hozzá szükség. Kár, hogy nem jutunk messzire, pedig a komfortszintje és a méretei alapján utazáshoz is jó társ lenne, de a WLTP-ciklus szerint 200 km-es hatótávval csak második autóként számíthatunk rá.

A LED-es hátsó lámpatest látványosan kiemelkedik a karosszéria síkjából. A hátsó futómű csatolt lengőkaros

TETSZETT
• karakteres felépítés
• igényes kidolgozás
• jó vezethetőség
NEM TETSZETT
• kompromisszumos megoldások
• kis hatótáv

ÖSSZEGZÉS
Manapság meglepő, hogy nem akart mindenkinek megfelelni a Mazda, és az MX-5-ös mellé készített egy élménydús, de kompromisszumokat követelő típust, melyet vagy szeretni, vagy gyűlölni fognak a vevők, akik a hibái mögé nézve egy igényes, jó ár/érték arányú villanyautót ismerhetnek meg benne.

Mazda MX-30 e-Skyactiv
Max. teljesítmény: 107 kW/145 LE
Max. forgatónyomaték: 271 Nm
Hossz./szél./mag.: 4395/1795/1555 mm
Tengelytáv: 2655 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1565/1565 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1720/463 kg
Csomagtér: 366-1171 l
Akkumulátor kapacitás: 35,5 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,7 s
Max. sebesség: 140 km/h
Szabványos átlagfogy.: 19,0 kWh/100 km
A modell alapára: 10 390 900 Ft