Sokan ódzkodnak a dízelmotoros autóktól, mondván, hidegen kerreg, alapjáraton rázkódik a volánkarima és a váltó. Újabban pedig a gázolaj ára sem a választás mellett szól. A tapasztalatok egy része mindig is a szubjektív mérlegelés eredményeként fogalmazódik meg, számos tény azonban önmagáért beszél.
Nyomatékos és csendes a CRDi
Jól szigetelt az autó utas- és motortere, aminek eredményeként még nagyobb tempónál sem tolakodó a dízel hangja. Hidegen is diszkréten mormog, a maximális (255 Nm) nyomaték pedig már 1900-as percenkénti fordulatszámtól rendelkezésünkre áll. A koreai alsó-középkategóriás vehemenciája bőven megüti az elvárható szintet. Lakott területen belül bátran használhatjuk a negyedik fokozatot, az autó nem fog bukdácsolni. Országúton szinte el is felejthetjük az egyébként pontosan megvezetett szerkezet kapcsolgatását – gyakorlatilag 70-től egészen a végsebességig nincs szükség rá, hogy ötödikből kivegyük a kart. Az előzési rugalmasság kifejezetten jó.
A gázolaj magasabb árát alacsony fogyasztással és kifejezetten nagy hatótávval ellensúlyozza az i30-as – a 6,0 literes tesztátlaggal számolva is több mint 850 kilométert tehetünk meg. Persze a benzinmotoros verziók sem iszákosak, de ezt a teljesítményt csak a 143 lóerős (186 Nm), 2,0 literes változat tudná produkálni, ám ez a motor itthon nem rendelhető. Az 1,6-os benzines 122 lóereje és 154 Nm-es nyomatéka nem nyújt menetdinamikai alternatívát, egyetlen előnye talán a közel félmillióval kedvezőbb ár lehet.
Az i30-as futóműve továbbra is a kategória egyik legjobbja, kellően feszes, de komfortos, a jól kalibrált ESP révén pedig némi élményautózásra is rábírható. Az ülések oldaltartása korrekt, a tárolórekeszes könyöklőn kényelmesen pihentethetjük karunkat, a hatékony fényszórókat éjszakai vezetéskor értékeljük nagyra. A 115 lóerős gázolajos ára 4,5 milliótól indul, s az extralistáról nem válogathatunk tételenként, meg kell találni az ideális csomagot (Comfort, Style, Premium). Aki hajlandó lemondani némi lóerőről, a menetstabilizálóról, a bőr-szövet kárpitról és egyéb csemegékről, az jól járhat a 90 lóerős, szintén 1,6-os CRDi-vel, mely már négymilliótól hazavihető.