Modellciklusa feléhez érkezett a Verso, amit alapos frissítésnek vetették alá. Szerencsére az aktuális változat lerázta elődje szürke és unalmas köntösét, különösen az új frontrész nyerte el tetszésemet. Elöl óriási a márkaembléma, újak a fényszórók, a karosszéria szélességét hangsúlyozó hűtőmaszk és a légbeömlő is dögös. Persze nem egy „predátorral” állunk szemben, de a leköszönő modellhez képest zongorázni lehet a különbséget. Természetesen belül és a lemezek alatt is számos ponton megújult a Verso.
Összeszedettebb fülke, Easy Flat ülésrendszer
A kabin első blikkre nem igazán változott, de sok apró részleten csiszoltak, melyek révén összeszedettebb lett a belső. Új kárpitok közül lehet csemegézni, a felső kesztyűtartót puha anyaggal borították, az ajtókra, kartámaszokra pedig egyes kivitelekben bőr került. Új borítást kaptak a kilincsek, egységesítették a műszerek és kapcsolók megvilágítását, betűtípusát – ideje volt. Nagyjából ennyi, ami viszont maradt, az a jól bevált Easy Flat ülésrendszer. A második sorban három különálló ülés található, melyek 195 mm hosszú sínen tologathatók, a támla dőlésszöge is tetszés szerint fixálható. Ülésdöntésnél egy mozdulattal a padlóba süllyeszthetők, még a fejtámlák kiszerelésére sincs szükség.
Középen tágas a hely, az apróbb holmit a padló alatti csempészrekeszekbe, vagy az első ülések hátáról kihajtható asztalkákra is rakhatjuk. A szülők a kényelmes első sorból gyerekfigyelő tükör segítségével tarthatják kontroll alatt a lurkókat. Igény esetén a raktér padlójából további két pótülés hajtható ki. Ezek elsősorban kb. 160 cm alattiaknak nyújtanak kellően komfortos helyet, de alkalomszerűen akár felnőtteknek is megfelelnek. A gyors és egyszerű bővíthetőséget javítja, hogy a jókora raktérroló használaton kívül a számára kialakított, padló alatti rekeszbe helyezhető. A csomagtér vászonsipka alatti része teljes létszám esetén 155 liter, ez nem túl sok, de 2-3 sporttáskát azért egymásra lehet púpozni. Ötüléses felállásban, teljesen hátratolt székekkel már 440 liternyi hely várja a poggyászt, ledöntve, a padló alatti rekesszel együtt pedig több mint 1,7 m3-es a tér.
Az európai egyterűszegmens közel felét 2,0 literes dízelmotorokkal rendelik, így nem meglepő, hogy a Toyota alaposan átfésülte a 2.0 D-4D aggregátot. Az átalakítások lényege – részletesen lásd a keretesben –, hogy kiegyensúlyozottabban jár a gázolajos, nyomatékát alacsonyabb fordulaton adja le (-200/perc), csendesebb a működése, s átlagosan 0,4 literrel takarékosabb, mint elődjében volt. Vezetés közben valóban halk, készségesen húz és részterheléskor sem jön zavarba a Toyota modern, közös nyomócsöves gázolajosa. A fülke zajcsillapításán is javítottak, nyilván ez is sokat dob a pozitív összképen.
A 310 Nm-es nyomaték korrekt lendülettel ruházza fel a Versót, a hatgangos váltó áttételezése hosszú. 130 km/óránál körülbelül 2050-es fordulatszámmal kell kalkulálni, lakott területen kívül, a csekély terhelésen üzemelő dízelnél ez baráti, esetünkben 5,3 literes átlagfogyasztást jelent. A váltó átlagosan pontos, talán valamelyest a kulisszautak hosszán kurtíthattak volna a mérnökök. A kormányzás a merevebb kasztninak (megnövelt számú hegesztési pontok) és az áthangolt elektromos szervorendszernek köszönhetően, direktebb, kár azonban, hogy a kormányoszlop nem állítható tágabb tartományban. Bosszantó, hogy nincs komfortindex, az első könyöklő nem állítható, borítása pedig nélkülözi a kellő vastagságú szivacsozást, így felülete túl kemény.
A szűk helyen történő manőverezést radarral kombinált, éles képű kamera segíti. Persze ha valaki nem kíván erre áldozni, a nagy felületű tükrökből sem ördöngösség a parkolás. Apró Toyota-figyelmesség, hogy a hátsó lökhárító középso részén, a síkból körülbelül fél centire kiálló, fényezetlen fekete betétet alakítottak ki. Utóbbi arra hivatott, hogy az „egyérintős” tolatásoknál nyom nélkül elviselje az apró koccanást, és még időben figyelmeztesse a sofőrt, amivel megóvható a fényezett elemek sérülése. A Verso eleve jó ár-érték arányát az importőr azzal javítja, hogy a szokásos 3 év/100 000 km-es garanciát +2 év/160 000 km-es Toyota Extracare bővítéssel fejeli meg.
TETSZETT
– formai megújulás
– fogyasztás
– variálhatóság
– ár-érték arány
NEM TETSZETT
– kemény könyöklő
– nincs komfortindex
– automata váltó hiánya
ÖSSZEGZÉS
Aki tisztességes, sallangoktól mentes családi egyterűt keres, a Versónál jó helyen jár. Már a benzines alapváltozat ötmillió alatti indulóára is kecsegtető, de a hétüléses, 2,0 literes dízelért kért 6,2 millió forint is a józanabb ajánlatok közül való. A 124 lóerős gázolajos kellően dinamikus, csendes, a fogyasztása pedig igen baráti.
Toyota Verso 2.0 D-4D
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 91 kW (124 LE) 3600/perc
Max. forgatónyomaték: 310 Nm 1600-2400/perc
Hossz./szél./mag.: 4460/1791/1620 mm
Tengelytáv: 2780 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1545 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás (kg): 1540/720 kg
Csomagtér: 155/440/1740 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,3 s
Maximális sebesség: 185 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,4/4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 129 g/km
A modell alapára: 4 990 000 Ft (1.6 Valvematic, 5 ülés)
A tesztelt verzió ára: 6 195 000 Ft (7 ülés)
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!