Egyszerű anyagokból épül fel a belső, könyöktámasz csak a vezetőnek jutott. Fotó: Hilbert Péter

Nem azoknak szól a Lodgy, akik önkifejezési eszközként tekintenek az autókra, a Dacia egyterűje a célszerűség mintapéldánya, dobozszerű hátsóval, hatalmas raktérrel és nem utolsósorban alacsony árral. Tessék megkapaszkodni, a 4,5 méter hosszú modell ötszemélyes változata, 1,6-os benzinmotorral 3 049 000 Ft-ot kóstál, de a tesztre fogott, hétüléses Techroad alapára is csak 4 199 000 Ft! Mindebből pedig levonhatjuk a hétszemélyes autókra vonatkozó állami támogatás összegét – mivel a típus alapára nem éri el az 5 milliót, a vételár 50%-ára érvényes kedvezmény mértéke sem éri el a 2,5 milliót. Így a Lodgynak most minden esélye megvan ahhoz, hogy a korábbinál fontosabb szereplő legyen a magyar piacon.

Megfelelő az ülések oldaltartása. Ideális családi autó: három gyermekülés is elfér a második sorban

De nézzük, mit kapunk 4,2 millióért! Először is tisztességes felszereltséget, a nyomokban szabadidő-autós jegyeket is felvonultató Lodgy Techroad manuális klímával, tempomattal és okostelefon-tükrözésre is képes navigációval érkezik. Az autó belterén persze látszik, hogy valahol meg kellett fogni a költségeket, a felületek és a formák egyszerűek, de a funkcionalitást nem érheti kritika, a kezelhetőség pofonegyszerű. A tágas ajtózsebek és a két pohártartó mellett említést érdemel a középkonzol feletti rekesz, és persze itt vannak a hátsó utasok kihajtható kis asztalkái vagy a francia egyterűeknél szokásosnak mondható, gyermekfigyelő tükör – apróságokról van szó, a hétköznapokban mégis sokat számítanak. Az egyetlen hiba, amit fel tudtam róni használat közben a Lodgynak, az a csomagtérrolóval volt kapcsolatos. Nem egyszer fordult elő, hogy úthibán áthajtva kiugrott a végpontokból és visszatekercselte magát.

A külméretekhez képest leghátul is korrekt a helykínálat. Egyszerűen bővíthető a raktér, a két hátsó ülés ki is vehető

S a kényelem? Az újabb fejlesztésű Dusterhez képest ugyan kevésbé komfortosak az ülések, a helykínálatról csak pozitívumokat lehet mondani, a kissé emelt üléspozíció okán pedig a beszállás is könnyű. A fejtér szinte feleslegesen nagy, a lábaknak jutó hely pedig hátul is bőséges, 190 centis vezető mögött egy hasonlóan langaléta utas is elfér. Legalább ilyen fontos, hogy a középső sorban lévő ülések különállók, és az autó szélessége lehetővé teszi, hogy akár három gyermekülés is beférjen egymás mellé (mindegyiknél lehetőség van ISOFIX-es rögzítésre is). A harmadik sor természetesen már kevésbé tágas, de kisebb termetűek vagy gyermekek korrekt körülmények között utazhatnak. A többi hasonló méretű kompakt egyterűvel ellentétben a Dacia két hátsó ülése nem süllyeszthető be a padlóba, viszont kivehetők, így a raktérkapacitás már furgonokat idéz, ötszemélyes konfigurációban 827 literes a csomagtér. Ha kell, a bőröndök mellé akár kisbiciklik is beférnek – egészen elképesztő mennyiségű dolgot tud elnyelni a Lodgy, ami mondjuk egy háromgyermekes családnál fontos szempont lehet.

Régivágású motor az 1,6-os SCe, városban takarékosabb, mint autópályán

Ami a technikát illeti, ennyi pénzért ne keressünk szofisztikált megoldásokat, a Lodgy alapmotorja a kiforrott konstrukciónak számító 1,6-os, szívó benzines, 102 lóerővel. Mivel az ötfokozatú váltó áttételezése rövid, városi körülmények között nem lomha az autó, lakott területen kívül, utasokkal megpakolva viszont jól jönne egy kis nyomatéktöbblet, az előzéseket meg kell fontolni. De nem csak az erőtartalékok miatt mondhatjuk, hogy nem az autópálya a benzines Lodgy terepe, 130-as tempónál a motorhang mellett már a szélzaj is jelentős, és ekkor a városban 7,0 liter környékén tartható fogyasztás is megugrik legalább egy literrel. Az 1,6-os szívó benzines alternatívája az 1,33-as, 130 lóerős turbómotor és a 115 lovas, 1,5-ös dCi lehet. A gázolajos modell felára 700 000 Ft, ami nem kevés ebben az ársávban, ugyanakkor a takarékosság mellett a nyomatéktöbblet is a Blue dCi mellett szól – a WLTP-szabvány szerint a dízel 5,3 literrel is beéri 100 kilométerenként. Ami viszont a benzinesekben és a gázolajosban is közös, az az úthibákat jól bíró futómű, a Lodgy nem ijed meg a fekvőrendőröktől vagy a rossz minőségű földutaktól sem. Rugózása értelemszerűen lágy, de ez az autó nem kanyarvadászatra született, sokkal inkább a mindennapi rutin az, amiben árához képest kiemelkedően teljesít.

Optikai csalódás: a FlexWheel keréktárcsák úgy néznek ki, mintha alumíniumfelnik lennének

Tetszett
• ár-érték arány
• tágas karosszéria
• kivehető ülések (3. sor)
• funkcionalitás
Nem tetszett
• magas fogyasztás autópályán
• hangszigetelés
• mindenhol látszik a spórolás

ÖSSZEGZÉS
Nyilvánvalóan látszik és érződik a Lodgyn, hogy valahol meg kellett fogni a költségeket, de hét személynek elegendő helyet és (öt üléssel) hatalmas csomagteret kínál lényegében egy kisautó áráért.

Dacia Lodgy SCe 100 Techroad
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 75 kW (102 LE) 5500/perc
Max. nyomaték: 156 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4498/1751/1680 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg: 1194 kg
Csomagtér: 207/827/2617 l
Üzemanyagtank: 50 l
0-100 km/h: 11,5 s
Max. sebesség: 172 km/h
Átlagfogyasztás: 7,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 160 g/km
A modell alapára: 3 049 000 Ft ( Lodgy SCe 100 Access, ötüléses, 102 LE)
A tesztelt verzió ára: 4 199 000 Ft