Hathengeres dízel ugyan már 10 éve nincs a Passat kínálatában (a 2005-ben debütált B6-os generációval visszatértek a keresztmotoros építésmódhoz), a 240 lóerős négyhengeres bi-turbó létezése az aktuális modellben azonban azt mutatja, a gyártó szerint van igény egy ilyen combos dízelre is. A csúcsteljesítmény persze csak egy dolog, az igazi fegyvertény a VW kezében az 500 Nm-es nyomaték – pár évvel ezelőtt a 3,0 literes gázolajosok produkáltak hasonló értékeket. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a Passat BiTDI kizárólag 4Motion összkerékhajtással és hétfokozatú, duplakuplungos váltóval konfigurálható, nyilvánvalóvá válik, hogy a technikai színvonalra nem sok panaszunk lehet.

Prémiumérzés: a Passat beltere a kategória egyik legigényesebbje. Fotó: Hilbert Péter Prémiumérzés: a Passat beltere a kategória egyik legigényesebbje. Fotó: Hilbert Péter

Az igazán érdekes azonban az, hogy ez a kissé kelepelős hangú gázolajos olyan erővel tudja megrántani a testes limuzint, hogy el se hisszük: 6,1 másodperc alatt ugrik fel 100-as tempóra, ami azt eredményezi, hogy ha mellénk ér a piros lámpánál egy közel 300 lóerős hot hatch, a Passat simán tartja vele a lépést, miközben nyoma sincs annak, hogy küszködne az autó az erő útra vitelével! Igazság szerint azonban a német autópálya lehet a 240 lóerős dízel igazi vadászterülete, hazánkban pedig a hatalmas erőtartalék jelentette biztonság a fontos, a besorolások és előzések új értelmet nyernek a 150 lóerős, vagy akár a 190 lóerős kivitelhez képest.

127 000 forintért masszázsfunkciós ülést kérhetünk Helyből nincs hiány, de az ülőlap lehetne hosszabb
127 000 forintért masszázsfunkciós ülést kérhetünk Helyből nincs hiány, de az ülőlap lehetne hosszabb

Az egyetlen, amiben nincs előrelépés, az a hang. Nem arról van szó, hogy zavaró lenne a négyhengeres mormogása, mert a zajszigetelés elsőrangú, de lehet akármekkora a csúcsteljesítmény, egy hathengeres bársonyos orgánumával nem tudja felvenni a versenyt. A mérleg nyelve a tankoláskor egyértelműen a BiTDI felé billen, az 40% városi, 40% autópályás, és 20% országúti használat után 7,8 literes fogyasztást regisztráltunk, ami eléggé meggyőző a 240 lóerő és az összkerékhajtás fényében. Ebből kiveszi részét az elődhöz viszonyított közel egymázsás súlycsökkentés és a hétgangos DGS-váltó is: ha eltekintünk a túlságosan erős kúszónyomatéktól (a fék felengedése után szünet következik, majd nagyon megindul), igen harmonikusan dolgozik és gyorsan, jó ritmusban cserélgeti az áttételeket. Egyébként a Passat vezethetősége nem tartogat különösebb meglepetéseket: a futómű normál üzemmódban németesen feszes, ugyanakkor még így sem pattogós.

1750-es fordulaton ébred az 500 Nm-es nyomaték
1750-es fordulaton ébred az 500 Nm-es nyomaték

Őszintén szólva a Passat tökéletesen alkalmas arra, hogy prémiummárkáktól csábítson át vevőket, és most nem csak a hajtásláncra gondolok. Az elérhető extrák sokasága előtt le a kalappal, hiszen ez a Passat a dugóasszisztenssel helyettünk gyorsít és fékez sűrű forgalomban, ha kell, akár orral magától beáll a merőleges parkolóhelyre, illetve itt van a 360 fokos Area View körkamera és a vetített kijelzős műszerfal is. Így aztán az a furcsa helyzet állhat elő, hogy a BiTDI 12,5 millió forintos alap árára simán „rádobhatjuk” egy alap Golf árát is… Szerencsére a hatalmas helykínálat és a gigászi csomagtartó mindegyik Passat sajátja, ahogyan a méretes ajtózsebek, az okosan kialakított tárolórekeszek vagy a könnyű kezelhetőség – utóbbiba az is beletartozik, hogy a telefonunk és az autó „párosítása” ennél egyszerűbb már nem is lehetne. Ha nagyon szőrszálhasogató akarok lenni, maximum a hátsó sorba kérnék kicsivel hosszabb ülőlapokat, egyébként a Passat igencsak összeszedett autó.

Az adaptív lengéscsillapítás alapáron jár a 240 lóerős Passathoz
Az adaptív lengéscsillapítás alapáron jár a 240 lóerős Passathoz

Tetszett
• nyomatéktenger
• tágas utastér
• technikai arzenál

Nem tetszett
• túl erős kúszás
• rövid hátsó ülőlapok

Összegzés
A 240 lóerős dízelmotorral nyilvánvalóan arra született a Passat, hogy nagy távolságokat tegyünk meg kényelmesen és ahol erre lehetőség van (Németország) gyorsan. A hazai viszonyok között luxusnak tűnik az erős motorra való beruházás, ám az biztos, hogy nem fog csalódást okozni.

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI 4Motion DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 176 kW (240 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 500 Nm 1750-2500/perc

Hossz./szél./mag.: 4767/1832/1456 mm
Tengelytáv: 2791 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1584/1568 mm
Fordulókör: 11,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1721/614 kg
Csomagtér: 586/1152 l
Üzemanyagtank: 66 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,1 s
Max. sebesség: 240 km/h
Város/országút/vegyes: 6,4/4,6/5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 138 g/km
A modell alapára: 7 443 700 Ft (1.4 TSI 125 LE)
A tesztelt verzió ára: 12 528 930 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!