Így utólag már be merem vallani korábbi véleményemet, amit annak idején mások érzelmeit kímélve titkoltam: unalmas márka volt a Mazda, jó minőségű, de a fantáziát és az érzelmeket alig megmozgató autókkal. Kevesen vették volna észre, ha mókás marslakók egy éjjel eljönnek ufóikkal, és minden Mazdát kicserélnek valamilyen más japán kocsira. Ma már más a helyzet. A Zoom-Zoom filozófia jegyében fogant Mazda6 kimondottan mutatós, vonzó kocsi, amelybe már nemcsak a helyváltoztatás kedvéért ül be valaki, hanem egy belevaló autózásért is. Sikere vitathatatlan, koncepciója folytatásra méltó, és lám, máris itt a kistestvér, a Mazda2 – zimme-zumm!

Nagyocska

A praktikus, mégis feledhető Demio utódjaként megjelenő Mazda2 a kompakt kategóriában versenyez, például a Polo ellenfeleként. E szegmensben viszonylag nagynak számít, belső méretei rendre meghaladják a vetélytársakét, ami eléggé jó térérzetet és komfortos helyviszonyokat eredményez. Részben az első támlák mélyített hátsó oldalának köszönhetően 190 centis emberek is beülhetnek egymás mögé. Ennek ellenére nem kell komolyan venni a Mazda állítását, miszerint öt személynek kényelmes a kocsi: olyat még nagyobb méretben sem láttunk! Inkább maradjunk a valóságos előnyöknél, hiszen azokból sincs hiány: a 80 fokos szögben nyíló hátsó ajtó nem kíván szélesebb parkolóhelyet a réginél, mégis nagyon megkönnyíti a beszállást; az alacsony rakodóperemű, 262 literes csomagtartó 1044 literre bővíthető, padlója sík, és az előrehajtható támlájú anyósülés jóvoltából hosszú tárgyak szállítására is lehetőséget nyújt; s az utastér is bővelkedik rakodóhelyekben. E rózsaszálon is akad persze néhány tövis: ha kihasználjuk a vezetőülés és a volán függőleges állítási lehetőségét, akkor a kormány eltakar egy részt a műszerekből; a kuplungpedál mellett keskeny a hely, így csak spiccelve tudjuk bedugni lábunkat a támasztó felületre; a műanyaggal burkolt tetősínek megszabják a tetőcsomagtartó rudak helyzetét, ám mivel azok túl közel vannak egymáshoz, így szörfnek, túrakenunak nem ideálisak. Az összkép azonban teljes mértékben pozitív, már csak a jó minőségi hatást adó berendezés és a gondos összeszerelés okán is.

Tűzről pattant

A kis Mazda szépen formált gépteteje alatt tüzes motorok dolgoznak – leánykori nevük egyébként Ford. Még az 1,25 literes, 75 lóerős is energikusan veselkedett neki a Barcelona körüli hegyek bitangul meredek emelkedőinek. Megkívánta ugyan a visszakapcsolást, de szívesen és nem túl hangosan pörgött fel a piros vonalig. Az 1,4-es 80 lóerős és az 1,6-os 100 lóerős pedig még inkább felfesti a vezető arcára azt az elégedett mosolyt, amely a tervezők célja volt. Nekem mégis az 1,4-es dízel tetszett legjobban, amely ugyan „csak” 68 lóerős, de 160 newtonméternyi nyomatékával már ezres fordulatszámtól úgy húz, mint a sífelvonó. Kapcsolgatni alig kell vele, amit szinte sajnálunk is, olyan katonásan, pontosan pattan egyik fokozatból a másikba a váltókar. Néhány neves autógyár igazán megvásárolhatná a mechanizmus licencét… Nem próbálhattuk ki, de a középső benzines és a dízel készül automatizált váltóművel is. A merev karosszériájú, feszesre hangolt futóművű Mazda2 menetdinamikája, stabilitása kitűnő, de érzésem szerint sokan fogják túl keménynek találni a katasztrofális állapotú budapesti utakon. A komplett biztonsági felszerelést opcióként blokkolásgátlóval és elektronikus menetstabilizálóval lehet kiegészíteni.

Pozíció

A Mazda elsősorban a 25 és 35 közötti egyedül élőknek és fiatal családosoknak, illetve a vitalitásukat megőrzött szenioroknak szánja újdonságát. Kétség sem férhet hozzá, hogy e körben bőven akadnak a tetszetős formára és a praktikumra fogékony vásárlók, csupán azt nem tudni egyelőre, hogy közülük hányan ülhetnek majd Mazda2 volánjához. A valenciai Ford-üzem futószalagjáról ugyanis csak minden 17. Fiesta után gördül le egy vele azonos alapvázra és futóműre épülő Mazda2, és a szűkre szabott gyártókapacitás miatt máris úgy tűnik, hogy a magyar importőr sem kap annyi kocsit, amennyit a megállapított, kimondottan versenyképes áron el tudna adni. Így tömegautó helyett exkluzív rétegmodellként foglalhat pozíciót a hazai piacon a májustól (benzines), illetve júniustól (dízel) kapható rokonszenves újdonság.