Manapság a motorfejlesztő mérnökök a hatásfok bűvöletében élnek, minél nagyobb teljesítményt csalogatnak elő adott lökettérfogatból, annál jobb a fajlagos hatásfok. Amíg az első újkori Škoda Octavia esetében a 115 lóerőhöz még 2,0 literes lökettérfogat tartozott, addig ma ennek a felével kell megbékélni.

Gyakori takarítást igényel a középkonzol, az érintőképernyő miatt sokat kell tapogatni. Fotó: Hilbert Péter

A köbcentik elvesztését a szelepszám növelésével, közvetlen benzinbefecskendezéssel és turbófeltöltővel kompenzálták a mérnökök, és szerencsére nem spóroltak a rezgéseket kiszűrő kiegyenlítőtengellyel és a hangszigeteléssel sem. Utóbbiaknak köszönhetően az utastérben nem is nagyon érezni, hogy milyen kis erőforrás dolgozik az egyébként a kompakt kategóriában tekintélyes méretűnek számító karosszériában, és igazából a vezető sem érzi hiányát semminek. Kis fordulaton is terhelhető az erőforrás, igaz, nem sok reakcióra lehet számítani ilyenkor, de szép ütemben jön meg a nyomaték; nem kell óvatosan kezelni a gázpedált, hogy finoman vezessünk. A fokozatkijelző szereti az alapjárat környékén tartani a fordulatot, ezért vagy türelemmel vagyunk gázadáskor, vagy visszaváltunk.

Kényelmesek az ülések. Bőven van hely a második sorban, a fejtámla-rúdra pattintható tablettartó ötletes gyári kiegészítő

Könnyen mozgatható, de azért határozott kezet kíván a váltókar, mert egy kicsit akadozik, az egyes kapcsolási síkok határolása megfelelő. A kuplungnál jól érezni, mikor tapadnak meg a súrlódó felületek, és még nagy gázzal való indulásnál is pontosan érezni mindezt. Sportos menetteljesítményeket nem szabad várni az 1,0 literes Octaviától, de az 1500-5000 tartományban jól húz, még megpakolva sem tűnik gyengének. Az igazsághoz tartozik, hogy úgy 4000-es fordulat felett lesz hallható a háromhengeres erőforrás, de ez a tartomány már bőven túl van az autópályán tartós 130 km/órával haladás fordulatszám-tartományán. A nagyobb motorral felszerelt változatokhoz képest komfortos a rugózás, könnyű az orr, és nem túlzott átmérőjű a keréktárcsa, de azért még lehetne finomítani rajta. Továbbra sincs gond az egyenesfutással és kanyar közben az ív követésével, így a kissé érzéketlen kormányzást is könnyen megbocsátja az ember.

Csendes, kulturált és takarékos a 115 lóerős turbómotor

Az alapváltozatba még az 1,2 literes, négyhengeres turbómotor kerül 86 lóerővel, azonos felszereltség (Ambition szinttől választható az 1.0 TSI) esetén 437 200 Ft a 115 lóerős turbómotor felára, ami igazán nem rossz ajánlat, hiszen jól viszi a karosszériát a kis lökettérfogatú háromhengeres, és a vegyes üzemben tapasztalt 7,0 l/100 km-es átlagfogyasztása is elfogadható – érdemes utánaszámolni a fogyasztásnak, mert a fedélzeti számítógép 6,1 l/100 km-es értéket mutatott a tankolások között. 6 millió Ft feletti listaárával a drágább kompaktok közé tartozik az Octavia 1.0 TSI, a cikkünk írásakor adott 899 999 Ft-os árkedvezménnyel viszont hirtelen a hasonló teljesítményű modellek árszintjére, vagy egy kicsit azok alá kerül.

Ennél szürkébb nem is lehetne az Octavia, de nem rossz választás

Tetszett
• erős motor
• könnyű vezethetőség
• tágas karosszéria

Nem tetszett
• kissé akadozó váltókar
• úthibákon sprőd rugózás
• kilátás hátrafelé

Škoda Octavia 1.0 TSI
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 85 kW (115 LE) 5000-5500/perc
Max. forgatónyomaték: 200 Nm 2000-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4670/1814/1461 mm
Tengelytáv: 2686 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1549 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1225/625 kg
Csomagtér: 590/1580 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,9 s
Max. sebesség: 203 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,2/4,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 110 g/km
A modell alapára: 5 443 450 Ft (1.2 Tsi, 86 LE)
A tesztelt verzió ára: 6 060 990 Ft