Manapság a motorfejlesztő mérnökök a hatásfok bűvöletében élnek, minél nagyobb teljesítményt csalogatnak elő adott lökettérfogatból, annál jobb a fajlagos hatásfok. Amíg az első újkori Škoda Octavia esetében a 115 lóerőhöz még 2,0 literes lökettérfogat tartozott, addig ma ennek a felével kell megbékélni.
A köbcentik elvesztését a szelepszám növelésével, közvetlen benzinbefecskendezéssel és turbófeltöltővel kompenzálták a mérnökök, és szerencsére nem spóroltak a rezgéseket kiszűrő kiegyenlítőtengellyel és a hangszigeteléssel sem. Utóbbiaknak köszönhetően az utastérben nem is nagyon érezni, hogy milyen kis erőforrás dolgozik az egyébként a kompakt kategóriában tekintélyes méretűnek számító karosszériában, és igazából a vezető sem érzi hiányát semminek. Kis fordulaton is terhelhető az erőforrás, igaz, nem sok reakcióra lehet számítani ilyenkor, de szép ütemben jön meg a nyomaték; nem kell óvatosan kezelni a gázpedált, hogy finoman vezessünk. A fokozatkijelző szereti az alapjárat környékén tartani a fordulatot, ezért vagy türelemmel vagyunk gázadáskor, vagy visszaváltunk.
Könnyen mozgatható, de azért határozott kezet kíván a váltókar, mert egy kicsit akadozik, az egyes kapcsolási síkok határolása megfelelő. A kuplungnál jól érezni, mikor tapadnak meg a súrlódó felületek, és még nagy gázzal való indulásnál is pontosan érezni mindezt. Sportos menetteljesítményeket nem szabad várni az 1,0 literes Octaviától, de az 1500-5000 tartományban jól húz, még megpakolva sem tűnik gyengének. Az igazsághoz tartozik, hogy úgy 4000-es fordulat felett lesz hallható a háromhengeres erőforrás, de ez a tartomány már bőven túl van az autópályán tartós 130 km/órával haladás fordulatszám-tartományán. A nagyobb motorral felszerelt változatokhoz képest komfortos a rugózás, könnyű az orr, és nem túlzott átmérőjű a keréktárcsa, de azért még lehetne finomítani rajta. Továbbra sincs gond az egyenesfutással és kanyar közben az ív követésével, így a kissé érzéketlen kormányzást is könnyen megbocsátja az ember.
Az alapváltozatba még az 1,2 literes, négyhengeres turbómotor kerül 86 lóerővel, azonos felszereltség (Ambition szinttől választható az 1.0 TSI) esetén 437 200 Ft a 115 lóerős turbómotor felára, ami igazán nem rossz ajánlat, hiszen jól viszi a karosszériát a kis lökettérfogatú háromhengeres, és a vegyes üzemben tapasztalt 7,0 l/100 km-es átlagfogyasztása is elfogadható – érdemes utánaszámolni a fogyasztásnak, mert a fedélzeti számítógép 6,1 l/100 km-es értéket mutatott a tankolások között. 6 millió Ft feletti listaárával a drágább kompaktok közé tartozik az Octavia 1.0 TSI, a cikkünk írásakor adott 899 999 Ft-os árkedvezménnyel viszont hirtelen a hasonló teljesítményű modellek árszintjére, vagy egy kicsit azok alá kerül.
Tetszett
• erős motor
• könnyű vezethetőség
• tágas karosszéria
Nem tetszett
• kissé akadozó váltókar
• úthibákon sprőd rugózás
• kilátás hátrafelé
Škoda Octavia 1.0 TSI
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 85 kW (115 LE) 5000-5500/perc
Max. forgatónyomaték: 200 Nm 2000-3500/perc
Hossz./szél./mag.: 4670/1814/1461 mm
Tengelytáv: 2686 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1549/1549 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1225/625 kg
Csomagtér: 590/1580 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,9 s
Max. sebesség: 203 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,2/4,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 110 g/km
A modell alapára: 5 443 450 Ft (1.2 Tsi, 86 LE)
A tesztelt verzió ára: 6 060 990 Ft