Már a koronavírus-járvány előtt rohamtempóban fejlődésnek indult a lakóautó-piac Európában, ebből a trendből az autógyártók is kivették a részüket, Magyarországon is többek kínálatában (Mercedes-Benz, Volkswagen) megjelentek a kempingautók. A Ford is elkezdte kiterjeszteni a Nugget, azaz aranyrög nevű típusának forgalmazását, és bár mi még nem tartozunk a támogatott országok közé, de egy, a határlezárások okán hazánkban ragadt példányt megkaptunk rövid próbára.
A magas tetős, nyújtott karosszériás Nugget Plus annyiból több egyszerű kempingautónál, hogy egy fél fürdőszoba is van a fedélzetén. Az alapváltozathoz képest 37 centivel hosszabb felépítmény hátsó részében szorítottak helyet a beépített WC-nek, a lenyitható mosdónak és a zuhanycsatlakozónak – utóbbit kívül kell használni, a zuhanytartó mágnesen rögzíthető a fémlemez karosszériához. A mellékhelyiség használatát érdemes szigorúan halaszthatatlan vész esetére korlátozni, a konyhától mindössze egy derékmagas, kihúzható háló választja le; nagyra nőttek a trónról akár mosogathatnak is… Amúgy is gyakran kell majd takarítani a konyhapultot, hiszen a felső ágy megközelítése azon keresztül történik: a létra rövid, a pultra lépve lehet felmászni. Az L alakú konyhapultban mosogató, két gázégő és egy mély hűtőláda kapott helyet. A felső ágy három részből álló keretének és szivacsának összeállítása és elpakolása nehézkes, ahogy a lenti ülésből kialakítható fekhellyel is dolgozni kell, de nem annyit. A 2021-ben a kereskedésekbe kerülő Big Nuggetnél lesz majd külön háló- és fürdőszoba.
Mindenfelé tárolóhelyet találunk, de ezek jórészt kicsik vagy specializáltak, például pohártartó, étkészlettartó satöbbi, de azért van akasztós szekrény is. Érdekes, hogy amíg a kemping-asztalt a felnyitható hátsó ajtó rejti, a két kempingszéknek nincs rögzítési lehetősége, a két zsák a lakótér hátuljába bedobva utazik ezek jelentik a legnagyobb zajforrást az úthibákon áthajtva csörömpölő étkészlet mellett. Öt, biztonsági övvel felszerelt ülés és négy hálóhely van a fedélzeten, igazából a tárolóhelyek mérete és a terhelhetőség (csomagok mennyisége) korlátozza a kirándulások időtartamát. Még a hidegtől sem kell félni, hiszen van gázolajos, programozható állófűtés a fedélzeten.
A legnagyobb veszélyt az rejti, hogy a vezetőülésben helyet foglalva az ember könnyen megfeledkezik arról, mekkora autót is mozgat. A 185 lóerős dízelmotor még ezt az üresen is közel 3 tonnás járművet is meglepő dinamikával mozgatja, a hatfokozatú automatikus váltó ügyesen veszi le a sofőr válláról a terhet. A belső tükör használatát a konyhapult akadályozza, egyébként nincs változás a Transithoz/Tourneóhoz képest a kezelésben. A magas tetőt úgy alakították ki, hogy nem lóg be fent a látómezőbe, a magasságra figyelmeztetést (2,85 m) a kormány takarja ki, szóval észnél kell lenni. Hirtelen kanyarvételnél csak kívülről ijesztő az erős karosszériadőlés, a hamar és határozottan beavatkozó menetstabilizáló közreműködésével jól fordul a magas tetős Nugget.
Magyarországon nem forgalmazzák a Ford kemping- és lakóautóit, Németországban a rövid karosszériás, felnyitható tetős Nuggetért (130 LE, hatfokozatú manuális váltó) legalább 54 362,26 eurót kérnek, a magas tető felára 346 euró, míg a hosszú karosszériáért és a fél fürdőszobáért 4053,84 eurót számolnak fel. Az automatikus váltón nem érdemes spórolni, nagyban megkönnyíti a használatot, különösen meredek emelkedőn indulásnál.
TETSZETT
• kényelmes utazás
• sok tárolóhely
• erős és takarékos motor, jó ütemben dolgozó automatikus váltó
NEM TETSZETT
• szűk közlekedőút
• meg kell dolgozni a hálóhelyekért
ÖSSZEGZÉS
A Ford-technika megnyugtató műszaki hátteret (szervizhálózat) biztosít nagy utazásokhoz is, a fűtés miatt az egész éves használatnak sincs akadálya. A 185 lóerővel és automatikus váltóval egészen személyautós a vezethetőség, csak a 2,8 méteres magasságról nem szabad megfeledkezni.
Ford Transit Custom L2 Nugget Plus
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 136 kW (185 LE) 3500/perc
Max. nyomaték: 415 Nm/1750-2750
Hossz./szél./mag.: 5340/2080/2800 mm
Tengelytáv: 3300 mm
Fordulókör: 13,5 m
Tömeg/teherbírás: 2943/457 kg
Üzemanyagtank: 70 l
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 7,4/6,5/6,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 182 g/km
A tesztelt verzió ára: 63 443,85 Euro (németországi fogyasztói ár)