Nem vicc, mégis állandóan mosollyal az arcán száll ki belőle a sofőr és utasa. Alaphelyzetben jópofa a Fiat 500-as, ezt az élményt gyökeresen változtatja meg a 180 lóerő – főleg, hogy a mechanikus differenciálzárnak hála képes ennek a teljesítménynek a tényleges leadására az autó. Nem kell a kormányba kapaszkodni, mert nincs hajtási befolyás, ráadásul a karbontámlás Abarth Corsa Sabelt kagylóülések oldaltartása is több mint elegendő.
Irányítani kell ezt a puskagolyót: ráfordítani az ívre, majd ha netán megmozdulna a hátulja, enyhe, de azért határozott mozdulattal reagálni. Ráadásul ez csak az élmény egyik része, a másik rögtön a beindulásnál kezdődik, a zenei aláfestésről van szó. Nem csak durrog, recseg és énekel a kipufogó a gázpedál helyzetétől függően, de például a turbófeltöltő süvítését is innen hallani, nem a motortér irányából – ha az ismerősök szórakoztatására a parkolóban túráztatja az ember a gépet.
A váltó jól kapcsolható, a Brembo fék hatásos és jól adagolható, az 1,4-es turbómotor hasznos fordulatszám-tartománya széles, és még ha rugózási komfortról nem is lehet beszélni, azért nyomokban érezhető némi csillapítás – utóbbi műfaji sajátosság.
Nem a forró ferdehátú mivoltának, hanem az olasz származásnak köszönhető az a stílus, amivel mindezt megfűszerezik: hasított bor, karbon, emblémák, feliratok és animációk – indításkor a középső kijelzőn feltárul a garázs – emlékeztetnek mindenfelé arra, hogy valami különlegessel van dolgunk. Nem Fiat 500-asról, hanem Abarth 595-ösről – mindenkinek el kell magyarázni, hogy külön márkáról van szó, amely nemrég érkezett meg hivatalosan is hazánkba.
Értékesítő legyen a talpán, aki képes eligazítani az embert a speciális modellváltozatok között, a lényeg az élmény. Abból van bőven, legyen szó a jószomszédi viszonyt megrontani képes hangélményről, vagy a több a soknál teljesítményről. Persze joggal teheti fel az ember a kérdést: mi szükség egy 180 lóerős miniautóra? Valójában semmi, de szürkébb lenne nélküle az autósvilág.
Tetszett
• vezethetőség
• élmény
• teljesítményleadás
Nem tetszett
• magas üléspozíció
• használhatatlan hátsó ülések
Összegzés
Nem megy füstbe a 180 lóerő, az 595-ös képes kezelni ezt a hatalmas teljesítményt. A remekül hangzó kipufogó köré egy jól vezethető autót építettek az Abarth mérnökei, amely stílusával – és vételárával is – kitűnik a forró ferdehátúak mezőnyéből.
Abarth 595 Competizione
Összlökettérfogat: 1368 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 132 kW (180 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 3000/perc
Hossz./szél./mag.: 3660/1627/1485 mm
Tengelytáv: 2300 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1415/1408 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg: 1045/355 kg
Csomagtér: 185-550 l
Üzemanyagtank: 35 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,7 s
Max. sebesség: 225 km/h
Város/országút/vegyes: 7,9/4,9/6,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 139 g/km
A modell alapára: 5 665 000 Ft (1.4 T-Jet, 145 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 465 000 Ft