Soha nem volt még ennyire szexi biztonságosnak lenni! A svédek fiatalosan vagány prémiumkompaktja ugyanis rekordot döntött az Euro-NCAP törésteszten, s az intézet történetének eddigi legjobb értékelésével (utasbiztonság: 98%, gyerekbiztonság: 75%, gyalogosbiztonság: 88%, vezetéstámogató rendszerek: 100%) szerzett ötcsillagos minősítést! Itt van mindjárt a világ első gyalogoslégzsákja: az orr-részen található szenzorok jelzésére jókora lufi fújódik fel a szélvédő és az A-oszlopok elé, s egyúttal a gépháztetőt is megemeli.
Persze nem kell feltétlenül bekövetkeznie a gázolásnak, hiszen a Volvo gyalogosérzékeléssel is felszerelhető. A radarral és kamerával kombinált rendszer észleli, ha járókelő lép (vagy biciklis gurul) a kocsi elé, s előbb fény- és hangjelzéssel riasztja a vezetőt, majd szükség esetén vészfékezést hajt végre. Hasonlóképpen működik az immár 50 km/óráig aktív koccanásgátló és a ráfutásos baleset veszélyére figyelmeztetés, de radaros követésitávolság- és sebességtartó automatika, a kormányzásba is beavatkozó sávtartó berendezés, holttérfigyelés, fáradtságérzékelés, táblafelismerés, automata távolsági fényszóró és parkolóasszisztens is elérhető a kocsihoz. Sőt, amikor a parkolóhelyről kitolatva egy teherautó vagy busz takarja el a kilátást, ez a figyelmes svéd még a keresztirányú forgalomra is figyelmeztet.
Biztonsági játékos: sportolni is lehet vele
Szóval a V40-es biztonsági arzenálja egyedülálló a kategóriában, de még a magasabb szegmensekben is párját ritkítja! Igaz, ennek megfelelően szinte mindig világít, pittyeg és sípol valami az autóban. Szerencsére a kütyük többsége kikapcsolható, ha kicsit védőháló nélkül szeretnénk élvezni a vezetést. Ehhez már az 1,6 literes, 150 lóerős turbós alapmotor is megfelelő partner: a T3-as jelzésű négyhengeres jól veszi a gázadást, egészségesen pörög fel és egyenletesen adja le teljesítményét.
Leheletfinom turbólyuktól eltekintve már alulról is megnyerően húz, és hosszan pörgetve sem veszít a lelkesedéséből. Lendületesen viszi a kocsit, magas fordulaton még a hangja is kellemesen érces, a hatfokozatú sebességváltó pedig pontosan kapcsolható. Érzésre kissé „szivacsos” a fékpedál, a nyomáspont lehetne határozottabb, máskülönben erélyesen lassít a Volvo, százas tempóról 37 méter a fékút.
Futóműve sportosan feszes, így magabiztosan fogja az utat és jóindulatú alulkormányzottsággal fordul, a nagyobb úthibák azonban képesek kibillenteni a nyugalmából. Agilisan viselkedik és jól manőverezhető a V40-es, de szűk helyen és parkoláskor bosszantó a hatalmas fordulókör. Amúgy a kormányzás közvetlen és pontos, s a menüben még a rásegítés mértéke (alacsony, közepes, magas) is állítható. Mondjuk ezt akár össze is lehetne egyeztetni a digitális műszeregység háromféle (barnás Elegance, kékes Eco és sportosan piros Performance) grafikus hangulatvilágával, s azt sem bánnám, ha ezzel együtt a gázpedál, illetve a szigorú menetstabilizátor érzékenysége is változna.
Egyszerre látványosan modern és otthonos stílusú, gyönyörűen kidolgozott az utastér, csak a kínai piacos váltógomb nem illik ebbe a kifinomult környezetbe. Felszereltség tekintetében nagyvonalú a Volvo, helykínálat dolgában már kevésbé: elöl korrekt, hátul már minden irányban passzentos a férőhely, s a csomagtartó befogadóképessége sem éri el a kategória átlagát. Ettől eltekintve minden szempontból hamisítatlan prémiumtermék, az Audi A3 Sportback, az 1-es BMW és a Mercedes A-osztály méltó ellenfele a V40-es. Persze a vételára is ennek megfelelő…
Tetszett
– fiatalosan vagány formaterv
– hangulatos belső, minőségérzet
– nagyvonalú felszereltség
– agilis vezethetőség
Nem tetszett
– szivacsos fékpedál
– térkínálat
Összegzés
A V40-es maga a megtestesült biztonságos szex, s már a T3-as alapmotorral is élmény a vezetése! Csakhogy a gazdagon felextrázott tesztautó kis híján kétszer annyiba kerül, mint a hatmilliós belépőmodell…
Volvo V40 T3
Összlökettérfogat: 1596 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 5700/min
Max. forgatónyomaték: 270 Nm 1600-4000/min
Hossz./szél./mag.: 4369/1857/1445 mm
Tengelytáv: 2647 mm
Fordulókör: 11,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1474/436 kg
Csomagtér: 335/1032 l
Üzemanyagtank: 62 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,8 s
Maximális sebesség: 210 km/h
Város/országút/vegyes: 6,8/4,6/5,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 125 g/km
A modell alapára: 5 990 000 Ft
A tesztelt változat ára: 7 670 000 Ft (SUMMUM)
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!