Lassan kezdünk autóipari nagyhatalommá válni, hiszen a magyar gyárakból egymás után érkeznek a friss termékek, elég, ha az Audi A3-as kabrió és limuzin változatára, vagy a kecskeméti Mercedes B-re és a CLA-ra gondolnunk. Az átlagautóst azonban egy prémiumautónál sokkal inkább lázba hozhatja az esztergomi gyártású SX4 S-Cross: az új szabadidőautó annak az SX4-esnek a rokona, amely hosszú éveken át igazi slágertípusa volt a hazai piacnak.
A 2014 év végéig gyártásban maradó SX4-essel tehát nagyon adja magát az összevetés, de igazából nem sok hasonlóság van a két típus között. Az újdonság 4300 mm-es hosszúságával és formájával inkább már a Nissan Qashqai felségterületére tör, így az ára is ennek megfelelően alakul. A bázismodell 4 980 000 forintja még akkor sem kevés, ha tudjuk, hogy igen bőséges az alapfelszereltség, hiszen a manuális klímaberendezés mellett többek között az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer és a tempomat is alapáras.
Terítéken a beltér erősségei és gyengéi
Nekem ugyan nem jött be igazán a túlméretes első lámpákkal „megbolondított” frontrész, de el kell ismerni, hogy a Suzuki összességében eléggé jól ráérzett az S-Cross formájára. Nincsenek igazán meghökkentő részletek a modellen, a citruszöld fényezés miatt azonban kiemelt figyelem övezte tesztpéldányunkat az utakon. Az autóban helyet foglalva is látszik, a Suzuki magasabb fokozatba kapcsolt: itt-ott már megjelentek a puha műanyagok, de a hangsúly egyértelműen a funkcionalitáson van. A design nem kifejezetten erőssége a beltérnek, s olyan tételeket is hiába keresünk az extralistán, mint a navigáció, a holttérfigyelés, vagy a radaros tempomat (utóbbi kettő valamiért még mindig ritkaság az S-Cross kategóriájában).
A S-Cross persze nem ad fel rejtvényeket, a kezelés pofonegyszerű és minden kézre esik, mindemellett pedig ahogy egy jó családi autóhoz illik, számos tárolórekeszbe pakolhatjuk el a holmikat. Meggyőző az utastér helykínálata is, ám az opciós panorámatetőt kétszer is gondoljuk meg, mert rengeteg hasznos teret elrabol – ezzel az extrával hátul csak átlagos termetűeknek lesz ideális az S-Cross. Egyébként a lábhely egészen nagyvonalú, és az ülések is roppant kényelmesek, e tekintetben a nagynevű ellenfelek sem nyújtanak többet. Szintén nem elhanyagolható tény, hogy a csomagtér 430 literes értéke a legtöbb élethelyzetben bőven elegendő, egyszerű bővíthetősége és dupla padlója pedig különösen jól használhatóvá teszi.
Mernék fogadni a benzines sikerére
A motorkínálatra pillantva azért látszik, a Suzukinak lenne hova fejlődnie. Mindössze két egységgel rendelhető az S-Cross, a saját fejlesztésű, 120 lóerős, atmoszferikus, 1,6-os benzinmotor mellett a Fiattól érkező 1,6-os dízel 120 lóerős kivitele szerepel a palettán. Utóbbit a benzineshez viszonyított 800 000 forintos felára nem hozza könnyű helyzetbe, azonban az jó hír, hogy mindkét modell elérhető front- és összkerékhajtással (920 000 Ft felár), illetve a benzinesben 620 ezerért fokozatmentes automataváltó dolgozhat. A próbára tett modell a benzinmotoros, kézi váltós, AllGrip verzió volt, s meg kell hagyni, a változó szelepvezérlésű szívómotor nagyon jól sikerült. Nyilván a nyomatéka nem olyan combos, mint egy turbómotornak, de normál körülmények között tisztességesen viszi az autót és megfelelő erőtartalékai vannak, pedig az ötgangos váltó áttételezése meglehetősen hosszú, ami a szívómotoros modellek között manapság ritkaság. A kifogástalan járáskultúra mellett a fogyasztásra se lehet panaszunk, a tesztprogram során átlagban 6,8 litert üzemanyagot gurított le a torkán az autó – ebben a start-stop rendszernek is jutott némi szerep.
A futómű ugyanakkor annak ellenére hadilábon áll az úthibákkal, hogy egy szabadidő-autóról van szó, cserében a karosszéria dőlése egészen minimális. Ennél sokkal nagyobb meglepetést okozott a kormányzás. Egészen közvetlen az S-Cross volánja, méghozzá talán túlságosan is, mert autópályán az egyenesfutás nem tökéletes. Egyébként a négy különböző módot felvonultató összkerékhajtás ellenére ennek a modellnek is inkább a városi flaszter lesz az igazi közege, a 16,5 centis szabad hasmagasság nem a terepezést, hanem inkább egy-egy járdapadkára való gond nélküli felállást szavatolja. Ennek fényében én nem is gondolkodnék a közel egymilliós felárat jelentő 4×4-es kivitelben.
Tetszett
– kényelmes ülések
– funkcionális belső
– kulturált motor
– összkerékhajtás
Nem tetszett
– árképzés
– nincs gyári navigáció
– szerény hátsó fejtér
– üzemanyagtank mérete
Összegzés
Az újdonságon lehet érezni, hogy micsoda fejlődésen ment keresztül a Suzuki. Sajnos a motorkínálat és az extralista tekintetében is hiányosságok vannak, az árat pedig még ízlelgetnünk kell.
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD
Összlökettérfogat: 1586 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 156 Nm 4400/perc
Hossz./szél./mag.: 4300/1765/1575 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1505 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1170/560 kg
Csomagtér: 430-1269 l
Üzemanyagtank: 47 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,0 s
Max. sebesség: 175 km/h
Város/országút/vegyes: 7,1/5,1/5,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 135 g/km
A modell alapára: 4 980 000 Ft (1.6 VVT ekh.)
A tesztelt típus ára: 5 900 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!