A B-Max váltotta fel a korábbi fantáziátlan „Fiesta-felfújtat”, a Fusion kis egyterűt. Az előddel szemben a B-Max igazi karakter, bájos köntöse magával ragadó, a magas építésű dobozkasztni dacára egészen formás darabbal állunk szemben. Mivel a tetszetős fazon manapság kevés, a Ford ravasz trükkhöz folyamodott: hatásvadász módon elhagyták a hagyományos B-oszlopot, és hátul tolóajtókat alkalmaznak. Utóbbiak megvalósítása műszaki oldalról kihívás, fiskális szemüvegen át pedig költséges mulatság, ráadásul használat közben hamar rájövünk, hogy az egész gyakorlati értéke erősen megkérdőjelezhető.
Ford B-Max tolóajtó: érvek, pro és kontra
A hátsó tolóajtók fórja, hogy szűk helyen, például egy másik autó mellett parkolva könnyebben megközelíthető a második üléssor. Hurrá azonban ettől még nem egyszerűbb a sofőrnek bejutnia, szóval az utasok bent, a vezető meg sehol. Ezt leszámítva a tolóajtó csak macera: súlya – ahogy az első ajtóé is – tetemes, mozgatásához erő kell, belülről becsukni körülményes, a kar ugyanis ilyenkor túlságosan hátul található. Nyitáskor szinte a karosszéria végéig kifut az ajtó, így például garázsban, oszlop mellett állva nagyon figyelni kell rá.
Az, hogy elhagyták a hagyományos B-oszlopot, komoly kihívás elé állította a mérnököket. A hiányzó merevséget úgy igyekeztek pótolni, hogy a csukott első és hátsó ajtók átfedik egymást, így a masszív rögzítőhorgok révén pedig stabil középoszlop keletkezik. A megoldás azonban nem tökéletes, ugyanis nagyobb bukkanókon, kátyúkon áthajtva vagy az ajtó peremére rákönyökölve és kihajolva az ablakon néha kivillant a nyitott ajtóra figyelmeztető jelzés. Vélhetően ezek az erőhatások már elégnek bizonyultak az ajtók minimális elmozdulásához. A másik bibi, hogy a tolóajtók alsó pántszerkezete gyakorlatilag lépcsőfokként kínálja magát a kisebbek számára. Persze van rajta rálépést tiltó matrica, de ez idővel biztosan lekopik…
Egy egyterűtől könnyed és sokrétű variálhatóságot várnak el az ügyfelek, amit csak részben képes kielégíteni a B-Max. A raktér egészen egyszerűen szűk, kerékjavító készlet esetén 318, szükségpótkerékkel csupán 304 literes. A hátsó ülések nem tologathatók sínen, hagyományos módon, 60:40 arányban osztva dönthetők. A Ford egyetlen igazi aduja a ledönthető jobb első ülés, ezt azonban nehezíti a szerencsétlen kiosztású hátsó támladöntés: pont a jobb oldalon hajtható le az ülés 1/3-a, így hosszú (max. 235 cm), de szélesebb rakomány esetén a teljes hátsó sort le kell dönteni, utast már nem vihetünk magunkkal. A pöttömnyi csomagtér kihasználhatóságát mozgatható padlóbetét könnyíti, ez teszi lehetővé, hogy bővítéskor sík padlót kapjunk. Néhány kisebb, elemekre szedhető szekrény szállításakor tűnt csak fel, hogy milyen vaskos és helyrabló merevítés található a csomagtér felső peremén. A belső magasság elég lett volna két elem egymásra pakolásához, azonban a kb. 15 cm-rel szűkebb rakodónyílás ezt megakadályozta.
Igen temperamentumosnak érződik az 1.5 TDCi
A B-Max talán legüdítőbb pontja az új 1,5-ös dízel, mely az 1.6 TDCi csökkentett lökettérfogatú, visszafogottabb teljesítményű változata. A 75 lóerős blokk, a 185 Nm és a 16,5 másodperces százas gyorsulás tudatában nem számítanánk virgoncságra, pedig más a helyzet! Kellemesen vezethető a kis dízel, hangja szolid, erőleadása pedig kiszámítható. Urasan vezetve már 2000-es fordulatnál magasabb fokozatba kapcsolhatunk, ilyenkor 1500-ra esik vissza a fordulat, ami épp a turbólyuk felett van egy hajszállal. A jól áttételezett váltó révén a dinamika egészen meggyőző, ha csupán a benyomások alapján kellett volna megtippelnem a teljesítményt, szemrebbenés nélkül a 90 lóerős mezőnybe lőttem volna be a tesztelt változatot. Az ötgangos váltó pontosan jár a kulisszákban, a csendes futás záloga a hosszú végáttétel – 100 km/óránál 2000-es, míg 130-nál 2500-as fordulattal számolhatunk. A kormányzás közvetlensége és az ésszerűen hangolt futómű hozza a fordos mércét, persze ne ezzel a „dobozzal” akarjunk kanyarvirtuózok lenni. A 15 colos kerekeknél nagyobbat választani badarság, egyrészt jóval drágább rá a gumi, másrészt jót tesz a rugózásnak, az enyhén feszes futóműhangolás dacára komfortosan suhan a B-Max.
A középkonzol, ahogy a Fiesta és a Focus esetében is, kusza, a menürendszer kiismerése sem egyszerű, a műszerfal tetején lévő apró kijelző pedig túl messze van. Némi ismerkedés után azonban sok praktikus funkciót találhatunk, ilyen szimpatikus elem például a kalibrálható komfortindex. A vezető beállíthatja, hogy az indexkar egyszeri érintése után egy vagy három fényjelzést szeretne. A formás, de nagy holtterű külső visszapillantókat szerencsére tolatókamera is kiegészíti. Az első ülések kényelmesek, jól tartják a hátat és a derekat, azonban a támlákba integrált biztonsági övek eléréséhez nyújtózkodni kell. A második sorban korrekt a tér, a termetesebbek fejének is jut elég hely, de három főnek széltében már keskeny a B-Max.
Akik dízel kivitelen gondolkodnak, azoknak az 1.5 TDCi-t ajánlanám (4 810 000 Ft-tól), én könnyedén lemondanék a 95 lovas 1,6-osról, ezzel kapásból megspórolható 200 000 forint. A benzinpártiaknak is lenne egy tippem, az álmatag alapmotor helyett (1.4, 90 LE, 4 360 000 Fttól) válasszák az izgalmasabb és fürgébb 1.0 GTDi-t. A háromhengeres, 100 lóerős turbós EcoBoost csupán 120 ezerrel kerül többe.
Tetszett
– rugalmas motor
– direkt irányíthatóság
– garancia (2+3 év/100 000 km)
Nem tetszett
– tolóajtó
– szerény variálhatóság
Összegzés
A kis egyterűek mezőnyében látványos darab a B-Max, ráadásul B-oszlop nélküli kialakításával és tolóajtóival rögtön kirí a tömegből. Kár, hogy a variálhatósága gyenge, az oldalajtók mozgatása pedig sok esetben kompromisszumot követel, utóbbi a gyakorlatban inkább hátrány, mintsem erény!
Ford B-Max 1.5 TDCi
Összlökettérfogat: 1498 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbódízel
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 185 Nm 1700/perc
Hossz./szél./mag.: 4077/1751/1604 mm
Tengelytáv: 2489 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1492/1482 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1307/473 kg
Csomagtartó: 318/1386 l
Üzemanyagtank: 47 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 16,5 s
Maximális sebesség: 157 km/h
Város/országút/vegyes: 4,8/3,8/4,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
A modell alapára (1.4, 90 LE): 4 360 000 Ft
A tesztelt típus ára: 4 810 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!