Felejtsünk el mindent, ami a klasszikus DS-ről eszünkbe jut, sőt, akkor járunk a legjobban, ha nem törjük a fejünket azon, mit várunk egy Citroëntől. Akkor tudjuk majd értékelni a névváltás után már egyszerűen csak DS 4-esnek hívott prémium szabadidős kompakt jó tulajdonságait. Mert abból van neki bőven. Például az Euro–6-osra frissített 120 lóerős 1.6 BlueHDi. Már nem számít újnak, de még mindig nagyon jól teljesít. Erős, nyomatékos, úgy kell fülelni, ha vágyunk egy kis dízelhangra, mert abból szinte semmi sem jut el az utastérig. Legközelebb tankolásnál tűnik fel, hogy gázolajjal működik: egy vidéki út 5,1 literből kijött, de a városi araszolással sem sikerült 5,7-nél feljebb tornászni a fogyasztását.
Hatfokozatú kézi váltójával álom kapcsolgatni, ilyen jó szerkezet nemhogy francia autóban, a piacon is ritkaság! Nem csak a motor, az autó is élénk, bár nem számít könnyűnek, jól rugózó és legalább olyan kitartóan tapadó futóműve, férfiasan kezelhető, pontos kormánya és hatásos fékjei átrepítik a franciás milliőből a németek vadászterületére. Egy DS 3-as intenzívebb élmény, de a DS 4-esben is ott a törekvés egy kis pluszra. Belül is németes a hangulat, csak a két puha tömésű első ülés és a művészi kormány utal a származására. Meggyőző az összeszerelési minőség, jól szól a hifi, érdekes megoldás a hosszan hátranyúló szélvédő, melyet két részre osztott napellenzővel árnyékolhatunk. Viszont aki hátra kényszerül, megtudja, sokan miért nem szerettek gyerekek lenni a Škoda 100-asban: a hátsó ablakot nem lehet letekerni, de még kibillenteni sem.
A mára kissé közhelyessé vált, C-oszlopba rejtett kilinccsel álcázott hátsó ajtón már bejutni sem egyszerű, az ablakok körvonalát kirajzoló krómkeret hosszan túlnyúlik, mellbeszúrva az óvatlan utast, aki kénytelen összehúzni magát, hogy beférjen a keskeny nyíláson, és a kissé klausztrofób második sorba jusson. Nem csak szűkre szabott a hely, sötét is van, fejünket oldalra billentve hozzáér az alacsony tetőhöz. Talán, ha egyszerűen háromajtós lenne, elnézően legyintenénk, de ötajtósoktól többet várunk, pláne a kompaktkategóriában. Mert a DS 4-es attól függetlenül, hogy a prémiumautót kereső, „másra vágyó” vevőkört célozza, Volkswagen Golfok, Ford Focusok és Kia Ceed-dek ellenfele. Ahhoz, hogy megszorongassa vetélytársait, ma már nem elég a látványos LED-es fényszóró, a nehezen beazonosítható, izgalmas márkanév, sem a terepjárásra a 30 mm-es futóműemelés és a műanyag elemek ellenére továbbra is alkalmatlan crossover karakter.
Meg lehet kedvelni a Crossbacket barátságos hangulata, jó vezethetősége miatt, de nehéz megtalálni a helyét a kategóriában, amin a magas vételár és a védjegynek számító hidropneumatikus felfüggesztés hiánya sem segít. Nem racionális érvek, érzelmek irányítják majd a potenciális vevőket, akikre elsősorban egy másik kontinensen, a kínai piacon számíthat.
Tetszett
• jó vezethetőség
• erős, takarékos dízelmotor
Nem tetszett
• belső térkínálat
• magas vételár
Összegzés
Formabontó megoldások és forradalmi újítások helyett jó minőség és élvezetes vezethetőség az önálló márkává vált DS védjegye. Kisebb-nagyobb hibáit apró ötletekkel ellensúlyozza, de Európában ez kevés az átütő sikerhez. Crossback kivitelben sem lesz jobb terepes.
DS 4 Crossbacj 1.6 BlueHDi
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4284/1810/1535 mm
Tengelytáv: 2612 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1532/1527 mm
Fordulókör: 10,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1365/570 kg
Csomagtér: 359 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,9 s
Max. sebesség: 193 km/h
Város/országút/vegyes: 4,3/3,4/3,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 97 g/km
A tesztautó ára: 7 085 000 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!