Bár az autós szaksajtó attól hangos, hogy a PSA-csoport mit kezd az Opellel a felvásárlás után, a két fél közötti kapcsolat kooperációs szinten már korábban elkezdődött. Az alá-fölé rendeltségi viszony nyilván megváltozott a német márka bekebelezésével, de kár lenne vitatni, hogy a régebbre visszatekintő együttműködés jót tett az Opelnek, hiszen bemutatkozott a kiskategóriás Crossland X, aztán most itt a kompakt Grandland X is. Utóbbi nem más, mint a Peugeot 3008-as Opel megfelelője, de mindezt annyira ügyesen titkolja, hogy aki nem követi nyomon az autóipari összefonódásokat, szerintem aligha mondja meg, hogy a két modell szoros rokonságban áll egymással. Az arányok azonosak, de szó sincs arról, hogy francia lenne a dizájn, az Opel a már jól ismert és bevált elemeket alkalmazza. Mivel nem olyan keskeny, mint a Crossland X, egészen tisztességes kiállása van, nagy felnivel, esetleg egy merész színválasztással nem lehet panaszunk a látványra sem.

Nincs túlbonyolítva, de a kategória mércéje szerint igényes a belső. Fotó: Hilbert Péter, Opel

S, hogy milyen belül? Töviről-hegyire ismernünk kell a Peugeotokat és Citroëneket ahhoz, hogy észrevegyük az azonos alapokat. Az ablakemelők vagy a menürendszer mind ismerősek lehetnek, ahogyan az is árulkodó, hogy – akárcsak a PSA-modelleknél – az indítógombot itt is hosszan kell nyomni a motor életre keltéséhez. Azonban a Grandland X a Peugeot 3008-assal ellentétben hagyományos középkonzolt kapott, vagyis a szellőzésnek dedikált gombjai vannak, sőt, az egyébként nagyon finoman működő start-stop rendszer sem a menüből, hanem külön kapcsolóval deaktiválható. Az biztos, hogy nem extravagáns vagy merész a belső (nincs vetített műszerfal, mint a 3008-asban), de az anyagok többsége igényes és a funkcionalitásra tényleg nem lehet panasz – pont azt hozza, amit a márkától elvárunk.

A kényelemre és a helykínálatra sem lehet panasz. A második sor ülései is fűthetők

A 4477 mm-es hosszúság és a kompakt kategorizálás ellenére nagyon tágas a hátsó sor, termetesnek kell lennünk ahhoz, hogy kevésnek érezzük a teret. Az Opel jó szokását megtartotta és a Grandland X-hez is elérhetők az egészséges tartást garantáló AGR-ülések, és aki hajlandó áldozni rá, akár láblendítésre nyíló csomagtérfedelet is kérhet. A raktér 514 literes értékét aligha érheti kritika, és a bővíthetőséggel is hasonló a helyzet: nem kell csomagtérpadlót mozgatni vagy ülőlapokat előrehajtani ahhoz, hogy sík rakfelületet kapjunk.

Magasra kell emelni a csomagokat, a kapacitás viszont nagy

A Grandland X a szegmens könnyűsúlyú szereplője, a bázistípus tömege alig haladja meg az 1,3 tonnát, de a jól felszerelt, dízelmotoros, automatikus váltós verzió is csak 1430 kg-ot nyom a mérlegen. Nekünk utóbbihoz volt szerencsénk, amelyet a PSA 1,6-os, 120 lóerős erőforrása hajtott, hatgangos automatikus váltón keresztül – összkerékhajtás opcióként sem kérhető. A modell vezetése kapcsán két dolog már elsőre is szembeötlő: egyrészt finoman rugózik az autó, másrészt a váltóáttételezés a 2,0 literes dízelekéhez hasonlóan hosszú (130 km/óránál 2000-et forog a főtengely). A 300 Nm-es nyomaték okán megfelelő erőtartalékokkal rendelkezik és jól veszi a gázt, de négy személlyel és csomagokkal már eléri határait. A gázolajos hangja hidegindításnál erőteljesen jelen van az utastérben, főleg, hogy az első két fokozatban indokolatlanul sokat pörög a motor, de bemelegedve már csak diszkrét morajlás hallatszik. A 350 000 Ft-os felárért rendelhető automatikus váltó komótosan kapcsolgat, de tény, hogy passzol az erőforrás karakteréhez. Ha már a motornál tartunk: a későbbiekben lesz 2,0 literes, 177 lovas dízel (nyolcgangos automatával) és plug-in hibrid is, de amíg ezek a verziók nem érkeznek meg, addig az 1,6-os dízel alternatívája kizárólag az 1,2-es, háromhengeres, 130 lóerős benzines lehet. Utóbbihoz képest 500 000 Ft a gázolajos felára, vagyis a legolcsóbb dízelmotoros Grandland X 7 000 000 Ft-ért vihető haza, ami aztán az extrákkal könnyedén elérheti a 9 milliót is. Érdekes, hogy ennek ellenére a dízel sokkal versenyképesebb a piacon a vetélytársakhoz mérve, ugyanis a háromhengeres belépőmodell 6,5 millió Ft-jánál több vonzóbb ajánlatot is lehet találni.

Mint az új Peugeot-knál: a hátsó helyzetjelző nappal is világít

Tetszett
• divatos és egyben emészthető forma
• méretéhez képest könnyű
• bőséges helykínálat
• ergonómia

Nem tetszett
• egyelőre szűkös a motorpaletta
• bajuszkapcsolók elhelyezése

Összegzés
Jól néz ki, tágas és az ára sem vészes – szinte minden stimmel ahhoz, hogy a Grandland X beváltsa a hozzá fűzött reményeket. A motorpaletta azonban finoman szólva is szűkös, egy négyhengeres benzines hiányzik a kínálatból.

Opel Grandland X 1.6 CDTI Aut.
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4477/1906/1609 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1595/1610 mm
Fordulókör: 11,05 m
Saját tömeg/teherbírás: 1430/590 kg
Csomagtér: 514/1652 l
Üzemanyagtank: 53 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,2 s
Max. sebesség: 185 km/h
Város/országút/vegyes: 4,9/4,0/4,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 118 g/km
A modell alapára: 6 500 000 Ft (1.2 Turbo Ecotec, 130 LE)
A tesztelt verzió ára: 7 750 000 Ft