Audi Q5-ös, BMW X3-as, Mercedes GLK. Ezektől a modellektől szeretne vásárlókat elhódítani a Lexus, amely több szempontból is más oldalról közelítette meg a középkategóriás szabadidő-autó piacra dobásának kérdéskörét, mint a németek. Bár ebben a szegmensben a dízelmotoros verziók egyértelmű többségben vannak (95%), a japán cég egyáltalán nem kínál gázolajos motort az NX-hez, helyette itt van a roppant kifinomult hibrid rendszer a maga számos előnyével és persze néhány kisebb hátrányával.
Ezzel a hibriddel sem jó sietni
Míg pár évvel ezelőtt a Lexus modellek formaterve ásítóan unalmas volt, az NX egészen más felfogás szerint készült. Ennyire mozgalmas megjelenése egyetlen vetélytársnak sincs, ami egyben azt eredményezi, hogy a számos éllel és ívvel tagolt karosszéria kapcsán nehéz semlegesnek maradni. A rámenős stílussal egyébként szöges ellentétben áll az, amit a vezető tapasztal az ülésben. A nagy kapacitású nikkel-fémhidrid akkucsomag jóvoltából tisztán elektromosan gyorsíthatunk akár 65 km/órás sebességre is, majd a legkisebb vibráció nélkül, észrevétlenül kapcsolódik be a hajtásba a 2,5 literes, Atkinson-ciklusú négyhengeres benzinmotor.
Az egész roppant kifinomultan működik, s ha nem lépünk intenzíven a gázra, alig pörög a benzinmotor, amely ilyenkor annyira halkan dolgozik, hogy a villanymotorok „surrogása” is hallható. Nem vitás, hogy városi-elővárosi közlekedésben nincs párja egy ilyen hibridnek, de ha elkezdünk sietni, vagy egy hegyi szakaszra érünk, megmutatkozik az árnyoldala is. A 197 lóerő rendszerteljesítményű modell ekkor ugyanis szó szerint megemeli a hangját: a pedál lenyomásakor felbőg a négyhengeres, és gyakorlatilag egészen addig állandó fordulaton tartja, amíg nem csökkentjük a gázadás mértékét. Az is érdekes, hogy 100-as tempó felett mintha a villanymotorok nem tudnák kellően segíteni a benzines egységet, előzési rugalmasságban bizony egy modern 2,0 literes dízelmotor kenterbe veri.
A pillanatnyi fogyasztási adatok is arra utalnak, hogy a sűrű városi forgalomban jön ki a hibrid előnye. Míg 130 km/órás tempónál 8,0 liter fogy 100 kilométerenként, addig városban könnyedén eljárhatunk 7,0 literes átlaggal. A gyári adatok szerint egyébként mindössze egydecis fogyasztáskülönbség van a fronthajtású és a 4×4-es NX 300h között. Ennek az az oka, hogy az AWD-verzióban nincs kardántengely, a hátsó kerekeket ugyanis egy külön villanymotor hajtja, csak amikor arra szükség van (a két kivitel között csúcsteljesítményben nincs különbség). Nyilván egy ilyen rendszer képességei messze vannak egy hagyományos 4×4-esétől, ám az NX-nek úgysem terepen, maximum csúszós útfelületen kell majd helytállnia.
A legmagasabb igényeknek is megfelel
Az már sokkal inkább meglepő, hogy Normal módban is közvetlen a kormány, és hogy forszírozott tempónál is minimálisan dől meg a kocsiszekrény, ha pedig átkapcsolunk a Sport programra (ilyenkor fordulatszámmérő is megjelenik a műszerfalon), egészen feszes lesz a csillapítás, míg a gázreakciók sokkal közvetlenebbé válnak. Ettől függetlenül egészen jól veszi a döccenőket és az útegyenetlenségeket az NX, a rugózási komfort nagyon megnyerő. Mivel az NX a Toyota RAV4-es módosított platformjára épül, igen tágas a kabin, egyedül a hátsó sorban lehetne kicsivel nagyobb a fejtér – az akkumulátorcsomag megemeli az ülésmagasságot. Ugyanakkor tény, hogy az ülések tökéletesen formázottak, ráadásul a hátsó sorban is állíthatjuk a támla dőlésszögét. A magasabb felszereltségi szinteken a támladöntés is elektromos, ami összesen három helyről, az ülőlapok széléről, a csomagtérből és a kormány mellől is vezérelhető. A csomagtér mérete a padló alatti rekeszt is beleszámítva 555 literes, viszont meglehetősen magas peremen kell átemelni a pakkokat.
A kidolgozási minőségbe aligha lehet belekötni, minden részleten érződik a gondos munka, viszont elsőre feladja a leckét a „gomberdő” és a multimédiás és navigációs rendszer vezérlésére szolgáló érintésérzékeny kezelőfelület (úgy működik, mint a laptopok touchpadje) – pontosabban nem olyan egyszerű vele az élet, mint a vetélytársak hagyományos rendszereivel. A technikai színvonal természetesen itt is ámulatba ejtő, a head-up displaytől kezdve a radaros sebességtartón át a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerig minden elérhető az NX-hez, amitől egy autó high-tech lehet, sőt a könyöklőben ott lapulhat egy indukciós felület, melynek segítségével vezeték nélkül lehet tölteni egyes okostelefonokat. Az sem mellékes, hogy az NX ára abszolút versenyképes: a 10,95 milliós alapár (FWD) a teljes felszereltség és a hibrid hajtás miatt nem szorul magyarázatra. Nem véletlen, hogy a 2015-ös összeurópai Lexus-eladások mintegy harmadát várja a Toyota az NX-től.
TETSZETT
– kifinomult működés
– technikai színvonal
– kényelmes ülések
– kidolgozási minőség
– rugózási komfort
NEM TETSZETT
– érintésérzékeny kezelőfelület
– intenzív gyorsításnál „felbőgő” motor
– magas csomagtérperem
ÖSSZEGZÉS
Bár az új Lexus külleme kifejezetten sportos, a vezetőülésben megszállja a nyugalom az embert. A hibrid hajtás jellegzetessége miatt nem jó vele sietni, viszont városi körülmények között mindenképpen tisztább és kifinomultabb a dízelmotoros ellenfeleknél. A gyakorlat azt mutatja, hogy autópályán a fogyasztáselőny eltűnik.
Lexus NX 300h AWD
BENZINMOTOR
Összlökettérfogat: 2494 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 115 kW (155 LE) 5700/perc
Max. forgatónyomaték: 210 Nm 4200-4400/perc
ELSO VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 105 kW (143 LE)
HÁTSÓ VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 50 kW (68 LE)
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 145 kW (197 LE)
Hosszúság/szélesség/magasság: 4630/1845/1645 mm
Tengelytáv: 2660 mm
Fordulókör: 12,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1785/610 kg
Csomagtér: 555/1600 l
Üzemanyagtank: 56 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,2 s
Max. sebesség: 180km/h
Város/országút/vegyes: 5,1/5,0/5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100km
CO2-kibocsátás: 117 g/km
A modell alapára: 10 950 000 Ft (NX 300h FWD)
A tesztelt verzió ára: 11 350 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!