A korunk ellentmondásosságát mintegy leképező közlekedés bizarrságaira jól rávilágít az idei év áruszállítójának megválasztott Ford Transit két új verziója. Az egyik valóságos energiabomba: 200 lóerős Duratorq TDCi motor dolgozik benne. Minek kell ez, kérdezhetjük, amikor egy ekkora (2,5 tonna feletti) jármű még autópályán sem mehet legálisan 80 km/óra felett, és már a 137 lóerős kivitel is közel kétszer ennyit (158 km/óra) tud? Ez az adat egyébként független forrásból származik, mert a Ford katalógusai éppúgy mélyen hallgatnak haszonjárműveik csúcssebességéről, mint a márka hivatalos internetes honlapja. Ezek után már meg sem lepődhetünk, hogy a 200 lóerős kivitel sajtóinformációja sem árulkodóbb. Vegyetek ilyet, mert gyorsabb – de hogy minél és mennyivel, az hadd maradjon féltve őrzött titok! Hát persze, hiszen arról van szó, hogy ki mennyivel szeretne túllépni a szabályos határon, amelynek betartását egyébként sehol sem szokás különösebben ellenőrizni. Ha nem haladják meg a furgonok a személyautós limitet, akkor általában békén hagyják őket. Szürke zóna ez (nemcsak nálunk), reális piaci kereslettel – no és persze kínálattal!
200 lóerő
A hivatalos indoklás szerint olyan fuvarozóknak hozták létre az új változatot, akik rendszeresen nagy terheléssel járnak, hosszú autópálya-menetekben, vagy súlyos utánfutót vontatnak. Különösen akkor, ha nagyobb légellenállású, magastetős kivitelről van szó, bizony nem árt egy kis plusz teljesítmény: a 3,2 literes dízel 200 lóerőt ad le, legnagyobb nyomatéka pedig 470 Nm, 1700-tól 2500-as főtengelyfordulatig.
Nos, hogy jó ilyet vezetni, az kétségtelen, mint a bajor dombok között kacskaringózó próbaúton megállapíthattam. A négy mázsával terhelt nagy furgon szépen csúfolta a személyautókat, olyat gyorsult a falvak kijárati helységtáblája után, hogy eszükbe sem jutott előzésünkkel próbálkozni, mi viszont rendre faképnél hagytuk őket. Annyi erő van benne, hogy nem egyszer azon kaptam magam: már megint fel akarok kapcsolni hatodikból a nem létező hetedik fokozatba… Ha a Ford végre eljutna odáig, hogy egy tisztességes támaszt is ki tudna alakítani a bal lábnak, egészen szívesen sofőrködnék egy ilyenen… Az ára egyébként, hatfokozatú váltóval, közepes tengelytávval 5 720 000 forint.
4,5 tonna
A Ford azzal is gyarapítja a Transit-választékot, hogy elkészítette a 460-as (4,6 tonna megengedett össztömeggel) és 350 HD (3,5 tonnás kategória, nagy igénybevételre tervezett) modelleket. A szerelvénysúly maximum 6500 kg, ebből három tonna juthat az utánfutóra. Szívesen próbáltam volna ezt a nagyon komoly – hátsó ikerkerekeiről felismerhető – változatot is, de nem nyílt rá mód: „Úgy látszik, senki sem hozta ki a menetpróbára” – motyogta kérésemre egy szervező. Majd talán máskor számolok be róla, ha eljut Magyarországra egy bemutatópéldány.
Versenyfurgon
Na, ez meg micsoda? Keresztezték a legendás Ford GT sportkocsit a Transittal? Bizony! Arasznyi széles fehér csíkok a sötétkék karosszérián, 18 colos kerék, 235/45-ös gumiméret, küszöbtoldat, alacsony első kötény, hátsó szoknya és roppant gagyi dupla kipufogóvég – egy tuningfurgon! A Ford Transit SportVan fronthajtással és rövid tengelytávú karosszériával kapható, hajtásáról a 2,2 literes Duratorq TDCi dízelmotor gondoskodik megnövelt, 140 lóerős teljesítménnyel és 350 Nm-es nyomatékkal. Ehhez a motorhoz is az új, hatfokozatú manuális váltómű csatlakozik. Széria a klímaberendezés, a kormányszatellitről vezérelhető audiorendszer tartalmazza az elöltöltős, hatlemezes CD-váltót, emellett az elektromos ablakemelők és tükrök is az alapkivitel részét képezik. Van még az autóban sebességtartó automatika és utasoldali légzsák. A belső tér fényét könnyűfém küllős, bőrhuzatú volán és a bőrrel bevont váltógomb emeli. A gazdagabb felszereltséghez tartozik az automatikus fényszóró, az esőérzékelős ablaktörlő, a Ford különleges „Quickclear” fűthető első szélvédője, a színezett üvegezés és az integrált ködfényszóró. Opcióiként navigátor, Bluetooth kihangosító és teljes bőrkárpitozás áll rendelkezésre.
Hol van előírva, hogy egy furgon csak szürke egér lehet? Miért csak a személyautójával fejezhetné ki ízlését egy vállalkozó, aki esetleg többször annyit jár az áruszállítóval? Bizonyára nálunk is lesznek, akik nem sajnálják a 140 lóerős, hatfokozatú 2.2 TDCi-hez (4 520 000 Ft) képest kereken egymillió forintnyi felárat a Transitba oltott GT-ért!