Közel másfél évtized alatt hatalmasat változott a világ, ma már a Ford ovális emblémája sem elég a középkategóriában a sikerhez: az időközben megerősödött versenytársak sikerei miatt a Mondeo értékesítése leszálló ágban van – ami hétévnyi gyártás után nem is csoda. A korábbi sikerek persze nagy felelősséget is rónak a Ford tervezőire, hiszen az új modell tervezése nagyjából ugyanolyan nehéz feladatnak ígérkezett, mintha a Rolling Stonesnak mostanában kellene az I can Get No Satisfaction című örökzöldjüknél népszerűbb dalt írniuk…
Haladj a korral!
A fordosok helyzetét tovább nehezítette, hogy a Mondeónek nemcsak a Toyota Avensisszel, a Honda Accorddal, az Opel Vectrával, a VW Passattal és társaikkal kell felvennie a harcot, hanem az európai családok között egyre népszerűbb sportos szabadidő-autókkal is. A marketinges gépezet már régóta dübörög, a Mondeo epizódszerephez jutott a legutóbbi James Bond-filmben, s a nemzetközi bemutatón sem okozott csalódást. Igaz, nagy meglepetést sem.
Maradt az eddig megszokott három karosszéria – négy- és ötajtós, illetve kombi –, ám a formaterv modernebb, merészebb, ugyanakkor az autó minden porcikáján érezhető, hogy a Ford minden felesleges kockázatot, lehetséges csapdát messziről elkerült a forma megalkotásakor. Nagy durranásról tehát nincs szó, ám a Ford joggal lehet magabiztos az új Mondeóval kapcsolatban. Az újdonság jól mutat, s a tetszetős vonalak alatt jól bevált technika, a Galaxy és az S-Max műszaki megoldásai rejlenek (e három modell egyazon gyártósoron, a belgiumi Genkben készül).
Tág határok
A közös padlólemez használata azért is jó hír, mert így a Mondeo utastere nagyon tágas – még a szintén nagy elődnél is nagyobb, szélesebb és hosszabb. A kabinban jelentősen javult a minőségérzet is, tetszetősebbek a műanyagok, igényesebbek a kárpitok. Kissé illúzióromboló ugyanakkor, hogy a fának és a polírozott fémnek látszó dekorelemek egytől egyig
fényes műanyagból készülnek. A Mondeóban kényelmesen elfér öt felnőtt – tán meglepő, de ez nem minden középkategóriás kocsiról mondható el. A dinamikus forma által megkövetelt emelkedő övvonal és a befelé dőlő ablakok, oszlopok miatt a körkörös kilátás kevésbé jó, mint az előd esetében, így az új Mondeóval óvatosan kell majd manőverezni szűk parkolókban. Az utastér első részében lehetne több rakodóhely, hátul viszont nincs hiányérzetünk. A négyajtós raktere 535 literes, s ebben is szériafelszerelés a 60:40 arányban dönthető hátsó támla. Az igazi variálhatóságot azonban a ferdehátúban és a kombiban leli meg az ember – ezekben maximálisra bővítve 1460 és 1745 literes a tér. Sőt, ha pótkerék helyett defektjavító készlet lapul a csomagtartó alján, akkor további 15 literrel gazdálkodhatunk.
Gyere és vezess!
A kocsiban tapasztalt apróbb hiányosságokat a Mondeo másodpercek alatt elfeledteti a vezetővel – csak el kell vele indulni. Az új modell legnagyobb erénye talán az, hogy az előd legendásan jó dinamikus képességei – a precíz és közvetlen kormányzás, a pazar futómű, a kényelmes rugózás, valamint az erős és pontosan adagolható fékek, azaz mindaz, amitől élmény egy autó vezetése – megmaradtak. Sőt, például a szélesebb nyomtáv miatt akár tovább javulhattak volna, ha az új Mondeo nem lenne nehéz. A modell fejlődésének szinte egyetlen hátulütője, hogy a ma autósa jóval többet követel a biztonságot, illetve a fedélzeten töltött idő minőségét illetően, ezért az autók a kényelmi és a biztonsági berendezések miatt nehezebbek. Nem kivétel a Mondeo sem: a próbaúton a 140 lóerős dízel dinamikáját legfeljebb átlagosnak értékeltük, s a Volvótól érkező 2,5 literes, öthengeres motor sem érződött 220 lóerősnek a nagy és nehéz autóban.
Totálisan technikás
Ezzel együtt a Mondeo remekelt a kanyarokban, kiderítettük, hogy az aktív felfüggesztés és a folyamatosan szabályozott lengéscsillapítás nem komfortállásban, hanem normál vagy sportos helyzetben a
legkellemesebb. Meggyőződhettünk a hegymeneti elindulássegítő hasznosságáról, az adaptív sebességtartó automatika – amely vészhelyzetben figyelmeztet, sőt, ha kell, fékezéssel csökkenti az ütközés erejét – intelligenciájáról. Nem próbáltuk ki, de láttuk, hogy van defektmentes gumiabroncs, guminyomás-figyelő rendszer és vezetőoldali térdlégzsák. A kulcs nélküli nyitás és motorindítás funkciója csak a gazdagon felszerelt változatokhoz jár majd, széria viszont a Ford új, tanksapka nélküli üzemanyag-betöltő nyílása, ami lehetetlenné teszi, hogy benzin helyett dízelt tankoljunk, és fordítva.
Mindez szép, de önmagában nem garancia a sikerre. Ahhoz jó ár is kell, s a Ford e téren sem hibázott. A sok-sok fejlesztés, az igényesebb anyagok, a tetszetősebb megjelenés és a modernebb technológia dacára az új Mondeo alig, csupán két-három százalékkal drágább a réginél: az 1,6-os, 110 lóerős alapmodell ára 5,45 millió forint lesz.