A Ford nem veri nagydobra, hogy európai zászlóshajója ráncfelvarráson esett át, pedig a mérnökök kitettek magukért, hiszen a Mondeo megfiatalodásához nem kevesebb, mint 1500 új alkatrésszel járultak hozzá. Csakugyan, megjelenése alapján nem sokat tagadhatna le korából a középkategóriás modell, ám a leheletfinom kozmetikai beavatkozás ezúttal amúgy is más célt szolgált – a Ford igyekszik komolyabb, elegánsabb autó hatását kelteni a szemlélőben. Hasonlóan óvatos lépésekről számolhatunk be az utastérben is. A módosítások elsősorban a középkonzolt érintették, ami az átdolgozott kezelőszerveknek, a divatosabb, analóg óráknak és Ghia felszereltség esetén a prémiumkategóriás Sony audiorendszernek köszönhetően stílusosabbá vált. A felhasznált anyagok minősége tovább javult, s bár kevésbé kézzelfogható, de az általános összeszerelési minőségen is érezni a nagyobb odafigyelést.
Az alapfelszerelést bőkezűbben mérték a 2004-es Mondeónál, míg az extralistán olyan tételekkel találkozhatunk, mint a szabályozottan fűthető és szellőztethető első ülések, a fűthető hátsó ülések, az érintőképernyős navigációs berendezés, vagy a DVD-lejátszós autós házimozi rendszer. Az ergonómia maradt, amilyen volt, kiváló, a kocsi helykínálatára pedig korábban sem volt panasz – a csomagtartó mérete például az egyik legnagyobb a kategóriában, legyen szó bármelyik karosszériaváltozatról. Terebélyes rakodónyílásának betudhatóan a tesztünkben szereplő ötajtós, ferdehátú és a kombi kivitel egyaránt kényelmesen pakolható, csak előbbinél kissé magasabban húzódik a küszöb. A bővítés mindkét esetben gyerekjáték, ám ha szörfdeszkát vagy bútorokat szeretnénk mozgatni, a Turnier a megfelelő partner.
Szerepcsere
Nem kell folyton rohanni! Talán ez lehetne az 1,8 literes, közvetlen benzinbefecskendezéses SCi motor jelszava, mivel az üzemanyag-takarékos egység a nyugodt vezetési stílussal harmonizál legjobban. Alacsony fordulaton, amikor szegénykeverékes üzemmódban dolgozik az egység, komótosan mozgatja az 1,4 tonnás autót. Természetesen lehet vele dinamikusabban is hajtani, de ehhez 4000/perc felett kell tartani a fordulatszámot. Az egyébként végtelenül csendes és sima járású motornak azonban ekkor – mintegy tiltakozásképpen – felerősödik a hangja. Az általunk mért 8,7 literes fogyasztás nem nevezhető kiugróan jó értéknek, de a gyáriak által ígért 6-8 százalékos megtakarítás hihetőnek tűnik. Habár 130 lóerős teljesítményük megegyezik, közel kétszer akkora forgatónyomatékának köszönhetően a közös nyomócsöves befecskendezésű turbódízel motorral jóval lendületesebben hajtható a Mondeo. Az erőforrás szinte végig lelkesen húz, meggyőző módon gyorsítja, kellően rugalmassá teszi a kocsit. Csekély étvágya pedig azért is figyelemre méltó, mert javarészt városi forgalomban produkálta. Mindkét motorhoz hatfokozatú, manuális sebességváltót társítottak, melynek áttételezése jól eltalált, megvezetése precíz, csak a kapcsolások lehetnének picivel simábbak. Kezes autó a Mondeo, s a gördülési komfortja is kedvező, de a feszesebb futóműhangolás miatt a kombi kanyarban hajlamos elpattogni a nagyobb úthibákról. A négytárcsás fékrendszer határozottan lassítja a kocsit, a blokkolásgátló, az elektronikus fékerőelosztó és a vészfékasszisztens pedig a belépőmodellnek is alaptartozéka.
Árkérdés
Az 1,8 literes erőforrás hagyományos és közvetlen benzinbefecskendezéses változata között nincs eget verő árkülönbség, a korszerűbb egységért pontosan 280 ezer forinttal kérnek többet. Csakhogy amíg az előbbi motor 110 lóerős teljesítménnyel az induló, Ambiente (5 190 000 Ft), 125 lovas változatban pedig a Trend felszereltségtől (5 845 000 Ft) elérhető, addig az 1.8 SCi kizárólag a legmagasabb, Ghia specifikációhoz választható, így az autó értéke könnyedén túllépi a 6,5 millió forintot. A dízelpártiak annyiból előnyösebb helyzetben vannak, hogy a 130 lóerős TDCi már a Trend (6 325 000 Ft) kiviteltől elérhető – egyébiránt 220 ezer forinttal kerül többe, mint a 15 lóerővel gyengébb gázolajos. Amennyiben a kétféle motort vetjük össze, azt tapasztaljuk, hogy azonos felszereltség és karosszériaváltozat esetén az 1.8 SCi pontosan 200 ezer forinttal kerül kevesebbe, mint a 130 lóerős 2.0 TDCi. Az említett árak a négyajtós, szedán karosszériára vonatkoznak, melyhez további 200 ezret adjunk hozzá, ha a praktikusabb ötajtósra, majd még egyszer ennyit, amennyiben a kombi kivitelre vágyunk.