A Sportage szabadidő-autóhoz hasonlóan az XCeed bázismodellje is 5,99 millió Ft-tól vihető haza. Fotó: Stefler Balázs

Ha valaki nem tudná követni a Ceed család történetét, ne vessen magára, ugyanis a helyzet bonyolódott. Kezdetben volt az ötajtós modell, a kombi és a háromajtós pro_ceed, a legutóbbi modellváltással azonban a háromajtós búcsúzott, miközben a neve tovább élt, ugyanis Proceednek nevezték el az újonnan megjelenő shooting brake verziót. A Kia pedig úgy ítélte meg, hogy egy különleges karosszériaváltozat nem elég, így született meg az XCeed, mely lényegében az ötajtós divatosabb, SUV-beütésű féltestvére.

A sárga színcsomag felára 250 000 Ft

Itt azonban nem csak arról van szó, hogy pár centivel megemelték az autó hasát és kapott néhány új, fényezetlen burkolatot. Az első ajtó kivételével mindegyik karosszériaeleme eltér a modellcsalád többi tagjáétól! A gépháztető hosszabb és kupésabb a befejezés, szóval igencsak látványos az eredmény, főleg, hogy a 42 mm-es hasmagasság-emelés már szabad szemmel is jól kivehető. Mivel az ötajtósnál 85 mm-rel hosszabb az XCeed, nem különösebben meglepő, hogy a lábtér nagyvonalú, de a fejtér a panorámatetős verzióban legfeljebb átlagos. A plusz centik inkább a csomagtér kapacitása terén mutatkoznak meg, az újdonságba alaphelyzetben 31 literrel több pakk fér be, mint a mezei Ceedbe. A 426 literes érték figyelemre méltó, az egyetlen, ami negatívumként felróható, az a magas rakodóperem – bár aki SUV-szerű autót szeretne magának, nyilván tisztában van azzal, hogy magasabbra kell majd emelni a csomagokat.

Az ülőlapok lehetnének hosszabbak, de az oldaltartás tökéletes!. A lábtér az autó külméretéhez képest nagyvonalú, a fejtér ellenben átlagos

Szintén lényeges különbség a sima Ceed-változatokhoz képest a teljesen új, vetített kijelzős műszerfal. A 12,3 colos Supervision egység grafikája finoman szólva is a BMW egy generációval ezelőtti műszerfalaira hajaz, de nyilván sokkal látványosabb, mint a hagyományos óracsoport. Hogy a Kia nem a konzervatív közönséget célozza meg az XCeedel, azt a személyre szabhatóság is jelzi: pár évvel ezelőtt szerintem senki sem tudta elképzelni, hogy ilyen bevállalós színösszeállítások is elérhetők lesznek, a Quantumsárga fényezésre rímelhetnek az üléshuzatok és a dekorbetétek is.

A kézi és DCT-váltóval is párosítható 1,6-os csúcsmotor 204 lóerőt és 265 Nm-t produkál

Ami a technikai alapokat illeti, a lágyabb rugózást (elöl 7, hátul 4%-kal puhább) leszámítva nincs lényeges technikai változás az ötajtóshoz képest, összkerékhajtás híján a magas építés előnye kimerül abban, hogy nem ér le hamar az autó hasa. A kormányzás precíz, és az 1,6 literes turbómotor is tisztességesen húz, de a hangzatos 204 lóerőből érzésre azért jó néhányat le lehetne tagadni. Az előzések természetesen nem jelentenek problémát, főleg, hogy az opciós, hétgangos DCT-váltó (+500 000 Ft) gyorsan kapcsolgat. Azonban amennyire támogatja a dinamikus haladást a váltó, pontosan az ellenkezője történik alacsony sebességnél. Például ha nem intenzíven gyorsítunk álló helyzetből, hanem csak ki akarunk gurulni egy parkolóból, egyes után rögtön kapcsolja a kettest, ilyenkor pedig sokszor úgy felpörög a motor, mint amikor egy tanulóvezető csúsztatott kuplunggal indul.

A mezei Ceedhez képest 31 literrel tágasabb a raktér, de a perem hat centivel magasabb

A mai trendeket ismerve igazából az lenne a meglepő, ha az XCeed nem futna be szép karriert, merthogy mindene megvan ahhoz, hogy megérintse a célzott vásárlóközönséget. Hogy feljebb pozicionált típusról van szó, azt az árlista is mutatja, az 1,0 literes, 120 lóerős bázismodell 5,99 millió Ft-ja 1,1 millióval több, mint amit egy ugyanilyen motorizáltságú Ceedért kérnek. Hogy ér-e ennyit a divatosabb külső, az nyilván az igényektől és az anyagi lehetőségektől is függ, mindenesetre a topmodell 8,2 milliós alapára (DCT-váltóval) egyáltalán nem vészes a tudásához viszonyítva. 2020 során lágy- és konnektoros hibrid változatok is érkeznek, szóval hallunk még az XCeed felől!

Hangsúlyos kerékjárati íveivel és diffúzorutánzatú lökhárítójával is magára tereli a figyelmet az XCeed

TETSZETT
• látványos forma
• méretéhez képest tágas belső
• hétéves garancia
NEM TETSZETT
• váltó/motor összhangja
• felár a Ceedhez képest

ÖSSZEGZÉS
Az XCeed sok szempontból kívánatosabb a bázis Ceednél, és ennek meg is kérik az árát. Ha a csomag egészét nézzük, látszik, hogy apait-anyait beleadtak, de nem feltétlenül a 204 lóerős benzinmotor és az automatikus váltó a legharmonikusabb párosítás.

Kia XCeed 1.6 T-GDI DCT
Összlökettérfogat: 1591 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 150 kW (204 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 265 Nm 1500-4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4395/1826/1495 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg: 1342 kg
Csomagtér: 426/1378 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 s
Max. sebesség: 220 km/h
Átlagfogyasztás: 6,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 154 g/km
A modell alapára: 5 999 000 Ft (1.0 T-GDi, 120 LE)
A tesztelt verzió ára: 8 199 000 Ft