A Fiat konszern és a PSA Peugeot-Citroen csoport által alapított vegyesvállalat 1994-ben kezdte meg az olasz-francia közös egyterűek gyártását, melyekből immár a második generáció koptatja útjainkat. A Peugeot 807, Citroen C8, Fiat Ulysse és Lancia Phedra modelleket akár négyesikreknek is tekinthetjük, mivel a műszaki alapokat tekintve szinte az utolsó csavarig megegyeznek. A design tekintetében viszont a korábbinál látványosabban megkülönböztették őket, a meghatározó stíluselemekkel mindegyik márka igyekezett a saját arculatára formálni buszlimuzinját.
A Fiatnál például korszerű rajzolatú fényszórókkal operálnak, melyeket vékony karosszériaelem választ el az irányjelzőktől – az összképre nagyszerűen rímelnek az orrkötény oldalsó levegőbelépő nyílásai. Ugyancsak lendületesebb színben tüntetik fel az autót a motorháztető látványosan összetartó, majd a hűtőmaszkot is keretező élei, vagy a tekintélyes méretű, függőleges hátsó lámpák. Habár a forma megítélése szubjektív dolog, véleményem szerint testvéreivel összehasonlítva az Ulysse a legpofásabb járgány mind közül.
Sokoldalú
Habár egyelőre nem vagyok nagycsaládos ember, egy hirtelen rögtönzött sítúra mégis úgy hozta, hogy adottságainak megfelelően használtuk az egyterűt. Hat barátommal együtt ugyanis a szlovák hegyvidéket vettük célba. Miután a tetőcsomagtartón rögzítettük felszerelésünket, az ülésrend körül kialakult hosszas vita késleltette az indulást. A leghátulra parancsolt utasokat végül sikerült meggyőzni, hogy a tolóajtó hatalmas nyílása és a dönthető háttámlájú, majd előrebuktatható székek kényelmes beszállást tesznek lehetővé, ha pedig a második üléssorban helyet foglalók némi jóindulatról tesznek tanúbizonyságot, még a helykínálatuk is elfogadható lesz – a három középső szék ugyanis egyenként, sínen csúsztatható előre-hátra. Pakolórekeszekben sincsen hiány az autóban, palackozott üdítőnek vagy olvasnivalónak mindenki talált helyet a fedélzeten, de az esernyő, a napszemüvegek, a mobiltelefonok és az aprópénz elhelyezésére is gondoltak a tervezők.
De nem csupán sítúrára kapható ám a Fiat Ulysse! Akár tárgyalóteremmé is alakíthatjuk. Ehhez nem kell mást tenni, mint az első üléseket szembefordítani a többivel, ha pedig asztalt is szeretnénk, ledönthetjük a második üléssor középső székének háttámláját. No és arról se feledkezzünk meg, hogy a bútorzat kiszerelhető, így akár költözködésre is befoghatjuk az Ulysse-t, hiszen két üléssel közel 3 köbméteres, s az oldalsó tolóajtókon, vagy a hátsó nyílászárón keresztül kényelmesen pakolható a raktér. Az utastér átrendezése azonban kissé körülményes, időt és fizikai erőt igénylő feladat.
Öregurasan
A Peugeot-tól származó kétliteres, közös nyomócsöves befecskendezésű turbódízel motor sík terepen kényelmesen gyorsítja a Fiatot, ám a meredeken emelkedő hegyi utakon már nehezebben boldogul az 1,7 tonnát is meghaladó tömeggel. Mivel azonban az egyterűeket elsősorban komfortos családi utazásokra, s nem sportos autózásra tervezték, a hazai választékból mégis a 110 lóerős egység illik jobban az Ulysse-hez – ezen kívül nálunk csak a kétezres, 136 lóerős benzinessel kapható a kocsi. Már alacsony fordulatról jól húz a 16 szelepes motor, így a gazdag nyomatékkészletet kihasználva hamar felkapcsolhatunk, és gazdaságosan autózva akár egyetlen tank üzemanyaggal is tekintélyes távolságot tehetünk meg. Ráadásul a gázolajos erőforrás viszonylag csendesen és kulturáltan dolgozik, továbbá előnyként említhetjük azt is, hogy a futóművet sem képes kihozni a sodrából. A magas építésű karosszéria dőlése még az élesebb kanyarokban sem ijesztő, s alapvetően biztonságos alulkormányozottsággal fordul az autó. Sajnos a felfüggesztések hangolása kissé sprőd, így az úthibákon inkább átdöccen az Ulysse, mintsem kivasalná azokat.
A blokkolásgátlóval és elektronikus fékerőelosztóval felszerelt fékrendszer megfelelően teszi a dolgát, a nyomáspont jól érezhető, a fékerő pedig érzékletesen adagolható. A méretes külső tükröknek, illetve a kiváló körkörös kilátásnak köszönhetően városi forgalomban is magabiztosan manőverezhető a nagytestű járgány, és a kormány rásegítése is könnyű, ám a 11,2 méteres fordulókör némileg megnehezíti a parkolást. Tesztautónk leggyengébb láncszeme a sebességváltó volt: áttételezése ugyan passzol a motor karakteréhez, ám a váltókar lötyög a kulisszában, megvezetése pontatlan, az egyes fokozatok hosszú úton kapcsolhatók.
Mérsékeltebb áron
A Fiat Ulysse belépőmodellje benzinmotorral 7 390 000 forintba, míg a tesztben szereplő gázolajos egységgel 7 790 000 forintba kerül – a vételár mindkét esetben jutányosabb, mint a megegyező motorral felszerelt Peugeot 807 és Citroen C8 esetében (utóbbihoz azonban a turbódízelek közül csak a 2,2 literes HDi választható). Az Ulysse szériafelszerelésként blokkolásgátlót, elektronikus fékerőelosztót, manuális légkondicionálót, elektromosan állítható ablakokat és visszapillantó tükröket, hat légzsákot, valamint CD-játszós autórádiót kínál. Mindenképpen érdemes megemlíteni azonban, hogy a leghátsó két ülésért csak Dynamic szinttől nem kell külön fizetni, amúgy 95 ezer forintot kérnek értük, a fekvőhellyé alakítható háromszemélyes üléspad pedig 150 ezer forinttal könnyítheti meg a kliens pénztárcáját.
ADATLAP
Összlökettérfogat: 1997 cm3 Hengerek/szelepek száma: 4/16 Max. teljesítmény: 80 kW (110 LE) 4000/min Max. forgatónyomaték: 270 Nm 1750/min Hosszúság/szélesség/magasság: 4719/1863/1752 mm Tengelytáv: 2823 mm Fordulókör: 11,2 m Saját tömeg: 1773 kg Csomagtér: 324/2948 l Üzemanyagtank: 80 l Gyorsulás 0-100 km/h: 13,4 s Max. sebesség: 174 km/h Fogyasztás városban/országúton: 9,2/5,9 l/100 km Tesztfogyasztás: 9,1 l/100 km A tesztút hossza: 1789 km A modell alapára: 7 790 000 Ft A tesztelt modell ára: 8 229 000 Ft A tesztautó szállítója: Fiat Magyarország Kft., 1123 Budapest, Alkotás u. 53. MOM Park – A épület. Telefon: 06-1-458-3100.