A Bocanegra voltaképpen nem más, mint egy optikai csomag, melyet kizárólag a legcombosabb Ibizákhoz, nevezetesen az FR (1.4 TSI/150 LE vagy 2.0 TDI/143 LE) és a 180 lovas Cupra sportverziókhoz kínál a SEAT.
Esetünkben a csúcsmodell szolgált kiindulási alapként, amely agresszív szabású orrkötényével, fekete tükörházaival, 17 colos könnyűfém keréktárcsáival, piros féknyergeivel, diffúzorbetétes hátsó lökhárítójával és középen kivezetett, méretes kipufogójával már önmagában is elég harcias megjelenésű.
Na most, akinek ez kevés a villantáshoz, s nem találja elég ütősnek a tüzes kis spanyolt, az feketére fényezett lökhárító-berakással és fényszórókerettel tuningolhatja tovább a látványt. Ezek után az álarcos SEAT garantáltan nem marad észrevétlen a forgalomban, képes „rettegésben” tartani a környéket, amerre csak jár.
Odabent is folytatódik a hatásvadászat
A 222 500 forintos Bocanegra készlet az utastérben ugyancsak kifejti hatását. Több helyen is feltűnik az ördögi „B” betű, továbbá piros cérnával varrták a látványos sportüléseket, az alján laposra nyesett háromküllős sportkormányt, a sebességváltó-szoknyát és a szőnyegeket, alumíniumpedálokat taposhat a vezető, míg a műszerfalra karbonutánzatú dekorbetétek kerülnek. A hangulatfokozó elemeknek köszönhetően izgalmasabbá vált ugyan a vezetési környezet, de továbbra sem hoz lázba igazán.
Mindenesetre az üléspozíció sportosan alacsony, a kormány jó fogású, a műszerfal pedig könnyen áttekinthető, az audiorendszer kezelése viszont kész kihívás. Az Ibiza a négyméteres kisautóktól elvárható helykínálatot nyújtja, s az sem súlyos hátrány, hogy a Cupra kizárólag háromajtós kivitelben érhető el. Szerencsére a második sorba nem túl körülményes bemászni, egy kar meghúzására az anyósülés előrecsúszik, támlája a műszerfalra bukik, majd ezután vissza is talál a korábbi pozíciójába.
Akár fekete szájú, akár nem, a Cuprában 1,4 literes, mechanikus kompresszorral és turbófeltöltővel izmosított benzinmotor tombol: 180 lóerős teljesítménye és széles tartományban kiaknázható, 250 Nm-es nyomatéka hétfokozatú, a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető duplakuplungos automata sebességváltón keresztül nyüstöli az első kerekeket. Megy is az Ibiza, mint a veszedelem, a százas sprintet 7,2 másodperc alatt zavarja le, s közben lelkesítő, érces hangjával borzolja a kedélyeket. A motor pörgős és felettébb rugalmas, bármilyen fordulatról acélosan húz, a DSG-váltó pedig a legtöbbször jó ütemben kapcsol, ezért felesleges a billentyűkkel bajlódni.
A Bocanegra nem szájhős: van benne kraft!
Kanyargós szakaszon sincs miért szégyenkeznie a Cuprának, egyik-másik ellenfele azonban nagyobb vezetési élményt nyújt. Az elektromos szervokormány például túlzottan könnyű, így kevés visszajelzéssel szolgál, pedig az áttételezése közvetlen, s az irányváltások is gyorsak. Kemény felfüggesztéseivel jól fogja az utat és stabilan fordul a kocsi, de szűk kanyarokban a kelleténél hamarabb lecsúszik az ívről. Ezen még az sem segít, hogy az alulkormányzottsági hajlamot – a kerekek célzott fékezésével – XDS elektronikus differenciál csökkenti. Mindent összevetve szórakoztató, hétköznapi használatra azonban kissé kompromisszumos vállalkozás az Ibiza Cupra: egyrészt ott van a sprőd, pattogós rugózás, másrészt a gázpedál és a DSG-váltó túlságosan agresszív programozása. Emiatt óvatos gázadáskor is többnyire nagyobbat ugrik a kocsi, mint szeretnénk, ez pedig darabossá teszi a vezetést.
TETSZETT
Bocanegra látványcsomag
acélos motor, kipufogóhang
gyorsulási élmény
elfogadható fogyasztás
NEM TETSZETT
túl könnyű kormány
túl érzékeny gázpedál/DSG
nehéz kényelmesen vezetni
ÖSSZEGZÉS
A SEAT-nál 5,9 millió forintot kérnek az Ibiza Cupráért, további 222 500-at pedig a Bocanegra csomagért. Noha kapható erősebb és jobb kis sportkocsi a piacon, de kevés látványosabb van…
SEAT IBIZA Cupra Bocanegra
Összlökettérfogat: 1390 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó+kompresszor
Max. teljesítmény: 132 kW (180 LE) 6200/min
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 2000-4500/min
Hossz./szél./mag.: 4061/1693/1420 mm
Tengelytáv: 2469 mm
Fordulókör: 10,48 m
Saját tömeg: 1172 kg
Terhelhetőség: 425 kg
Csomagtér: 284 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 s
Maximális sebesség: 225 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 148 g/km
Alapár (1.2 Reference): 2 699 750 Ft
A tesztelt modell ára: 5 904 750 Ft