Hogyha a harmadik generációs A3-as esetleg nem tűnik frissnek és ropogósnak, akkor a hiba az Ön készülékében van: az érzéki csalódás oka, hogy a karosszéria alapvető méretei és arányai alig változtak, a főbb stíluselemek pedig (például a fényszórók, hűtőmaszk, hátsó lámpák) hasonlítanak az A1-esére és az A4-esére, meg az A5-ösére és az A6-oséra, illetve kicsit az A7-esére és az A8-aséra is. Úgyhogy a látványt szemünk nem vadonatúj információként közvetíti az agyunk felé. Ettől függetlenül határozottan jóvágású és magabiztos kiállású, high-tech autó benyomását kelti az Audi kompaktja.

Részleteiben szép, funkcionálisan egyszerű a műszerfal Részleteiben szép, funkcionálisan egyszerű a műszerfal

Ugyebár az A3-as hagyományosan a fiatalos és lendületes, de nem túl praktikus háromajtós változatban debütál. Széria ugyan az easy-entry funkció, tehát az első ülések megjegyzik a beállított pozíciót, és előrebuktatás után visszatalálnak oda. Csakhogy a sín lehetne hosszabb, hogy az ülések jobban ráfeküdjenek a műszerfalra és nagyobb nyílást tegyenek szabaddá: így nemcsak a hátsó utasok szállhatnának be kényelmesebben, hanem a gyerekülést sem úgy kellene becentizgetni – persze ez nem a családos verzió. Azért négy átlagos termetű felnőtt és poggyászaik jól elférnek az Audiban.

Minden porcikájában és árában is prémium

Ahogy kívül, úgy belül is megfigyelhető egyfajta kontraszt. Egyrészt a legutolsó részlet is végtelenül aprólékosan és gondosan kidolgozott – elég csak a szellőzőrostélyokra, a klíma panelre, a fémfedeles, Audi logós szemeteskukára, a fém indítógombra vagy az MMI kezelőegységre tekinteni. Másrészt a nagy homogén felületek miatt az összkép letisztultan egyszerűnek, minimalistának és helyenként kihasználatlannak tűnik. Ennek viszont megvan az a fajta előnye, hogy a műszerfal egy szempillantás alatt áttekinthető, míg a kifogástalan ergonómiának és a magától értetődő kezelésnek köszönhetően szinte azonnal otthon érezzük magunkat a kocsiban.

Ide lehet rajzolgatni a betűket és számokat, még ezt a „béna” B betűt is simán felismeri a rendszer Ide lehet rajzolgatni a betűket és számokat, még ezt a „béna” B betűt is simán felismeri a rendszer

Minőségérzet terén pedig nincs párja az Audinak, mindenütt hajszálpontosak az illesztések, s a gazdagon felszerelt tesztkocsiban a felhasznált anyagok is igazán választékosak. Mindezen felül éppen a magasabb kategóriákból származó extrák teszik hamisítatlan prémiumautóvá az A3-ast. Itt van mindjárt a kézírás-felismerés! Az MMI tekerőgombjának érintésérzékeny belső felületére ujjunkkal betűket és számokat rajzolva táplálhatjuk be a navigációs információkat vagy a telefonszámokat (ahogy a tévéreklámban) és a rendszer szépen visszaolvassa, hogy sikerült-e kitalálnia – többnyire igen. Persze „alkotásunkat” a középkonzol tetején előbújó-elsüllyedő 7 colos, mindössze 11 mm vastag, színes képernyőn is láthatjuk. Nem hétköznapi a 705 W teljesítményű, 14 hangszórós, 5.1 térhangzású Bang&Olufsen hi-fi sem, kristálytiszta hangzásával koncertteremmé varázsolja az utasteret, szóljon akár Beethoven, akár AC/DC.

Közben az utasok biztonságát radaros követésitávolság- és sebességtartó automatika, holttérfigyelés és a kormányzásba beavatkozó aktív sávtartó rendszer vigyázza, de akár a táblákat is felismeri, vagy éppenséggel képes önmagát beparkolni a kocsi. Természetesen ennek megfelelően masszívan prémiumkategóriás a vételár is, a tesztautó 12 milliónál is többe került… Persze az 1.4 TFSI (122 LE) motorral már 5 778 730 forinttól elérhető az A3-as, míg a tesztelt 2.0 TDI hétmillió alól indul.

A térkínálat bővülését legfeljebb mérőszalaggal lehetne kimutatni. Az opciós, bőr/alcantara kárpitos sportülés remek darab A térkínálat bővülését legfeljebb mérőszalaggal lehetne kimutatni. Az opciós, bőr/alcantara kárpitos sportülés remek darab

Amúgy a 150 lóerős dízel egészen kulturált, csak hidegindításkor és erőteljes gyorsításkor dörmög, részterhelésnél viszont néma csendben dolgozik. Rugalmasságának köszönhetően a kényelmes és a lendületes vezetéshez egyaránt partner, könnyedén viszi az új MQB platformra épülő, elődjénél átlagosan 80 kilóval könnyebb kocsit – csak az alumínium gépháztetővel és sárvédőkkel lefaragtak 9 kilót. A hatfokozatú sebességváltó karja pontosan megvezetett és könnyedén siklik a kulisszában, áttételezése hosszúra nyújtott: városban ritkán kell negyediknél feljebb kapcsolni, míg autópálya-tempónál laza 2250 környékén forog a motor. Ezenkívül gyorsan és jól működő start-stop rendszer segít csökkenteni a fogyasztást. Tesztünk végén azonban így is 6,2 literes átlagot mértünk. Igaz, néha meghajtottuk az Audit: ilyenkor az Audi Drive Select menetdinamika-szabályzót érdemes dinamikus állásba kapcsolni, mert gazdaságos és komfortos üzemmódban tompák a gázreakciók és nehézkesebben pörög fel a motor.

Igényesen kárpitozott az eddiginél 15/20 literrel nagyobb csomagtér Igényesen kárpitozott az eddiginél 15/20 literrel nagyobb csomagtér

A remek fogású, alján lapított háromküllős sportkormány (elektromos) szervorásegítése is csökken. Visszajelzésből ugyan nem kapunk sokkal többet, de az áttételezés közvetlen és az A3-as pontosan követi az utasításokat. Kezesen viselkedik, tempós kanyarvételnél jóindulatúan alulkormányzott, sportosan feszes futóművével magabiztosan kapaszkodik és stabilan fordul, miközben a gördülési komfortja is megnyerő.

Hossza és magassága megegyezik a korábbival, de széltében 12 mm-t, a tengelytávja pedig 23 mm-t gyarapodott Hossza és magassága megegyezik a korábbival, de széltében 12 mm-t, a tengelytávja pedig 23 mm-t gyarapodott

TETSZETT
– pengeéles formaterv
– kifogástalan minőségérzet
– vezethetőség, menetdinamika
– nyomatékos, kulturált dízel
– nagyautós extrák

NEM TETSZETT
– tesztautó ára
– bejutás hátra
– tesztfogyasztás

ÖSSZEGZÉS
Kifogástalan minőség, modern technika, nagyautós extrák és élvezetes vezethetőség. Az A3-asba nehéz belekötni, de az érzelemmentes tökéletességnek az Audi alaposan megkéri az árát.

Audi A3 2.0 TDI
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 3500-4000/min
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 1750-3000/min

Hossz./szél./mag.: 4237/1777/1421 mm
Tengelytáv: 2601 mm
Fordulókör: 10,7 m
Tömeg/terhelhetőség: 1355/485 kg
Csomagtér: 365/1100 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,6 s
Max. sebesség: 216 km/h
Város/országút/vegyes: 4,9/3,6/4,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 106 g/km
A modell alapára (1.4 TFSI Attraction): 5 778 730 Ft
A tesztelt modell ára: 6 958 710 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért