A kabriót sokan tartják kellemes második kocsinak, amelyet napos időben hoz ki az ember a garázsból, de amúgy nem sok mindenre használhat. Az alapmodellnél drágább, de csökkent értékű jármű – hát ennek meg mi értelme? Épp e felfogásnak üzent hadat a Saab, amikor két évtizeddel ezelőtt előrukkolt a „négy évszakos kabrióval”. Négy teljes értékű ülőhely, háromrétegű vászontető, karcolódásra és homályosodásra hajlamos műanyag helyett üveg hátsó szélvédő, természetesen fűthető kivitelben, ha nem is nagy, de azért használható csomagtér – ez volt a recept. Arra is jól ráéreztek a svédek, hogy aki megreszkíroz egy ilyen autót, az nem szeretné a tető lenyitásával és felcsukásával erősíteni az izmait, ezért rögtön elektromos szerkezetet konstruáltak. Óriási sikert arattak az Egyesült Államokban és Európa sok országában, a piaci versenyben megszégyenítően faképnél hagyták a vetélytársakat, s most újabb lépést tettek előre, a 9-3 Sport Sedan műszaki alapján álló új Convertible megjelentetésével.
Újdonságok
Az új modell tervezésekor apait-anyait beleadtak a Saab tervezői. A design egyszerűen szívdöglesztő, annyira jók a szélvédőig a limuzinnal megegyező, de hátrább teljesen újonnan rajzolt autó vonalai és részletmegoldásai. A két első ülésbe integrált biztonsági öv jóvoltából elhagyhatták az övvonalból eddig kiálló dudort, helyette teljesen egyöntetű burkolóelem (Surround Trim) kapcsolja egységbe az utastér elejét és hátulját, valamint a nyitott autó belsejét és külsejét. Igen ám, ráncolja homlokát az aggályos autós, de mi van, ha elered egy zápor, miközben nyitott tetővel áll a kocsi? Tragédia ekkor sem történik, a Hydroblox szövetkárpit lélegző, a testnek kellemes anyagú, nem izzaszt, de a vizet lepergeti. Persze én ennek ellenére ideges lennék, ha szemem fényébe belezuhogna egy fürdőkádnyi víz, de legalább az ülés nem játszik szivacsot… Új a térfogatát önműködően változtató csomagtartó (CargoSET) is. Arról van szó, hogy mivel a tető helye is a csomagtérben van, kevesebbet rakhatunk be, ha nyitott a kocsi, és többet, ha csukott. A tetőszerkezet flexibilis tokját eddig kézzel lehetett feltuszkolni és pánttal rögzíteni, a Convertible mostani kiadásában viszont ezt is ellátja a hidraulikus mozgató berendezés.
Szupertető
Az eddigi vászontetőt öt feszítőív tartotta, a mostaniban hatot helyeztek el. Ezáltal szebben kifeszül az anyag, szebb a tető íve, csukott állapotban kupészerűbb az autó. Annak érdekében, hogy a többlet ne járjon súlynövekedéssel, a legtöbb alkatrészt magnéziumból készítik. Nem kilókban, hanem kezelésben jelent könnyebbséget, hogy immár nem kell kézzel összekapcsolni a tető első peremét a szélvédőkerettel, mert ez is automatikusan történik. A háromrétegű tető külső rétege elpusztíthatatlan ponyvavászon, a belső kellemesen világos színű kárpit, szinte észrevehetetlenül elrejtett varrásokkal, a kettő között pedig vastag hő- és hangszigetelő filc helyezkedik el. A tető egyetlen gombnyomásra elkezdődő becsukása – részben annak köszönhetően, hogy fedele nem egyszerűen felnyílik, hanem önmagával párhuzamosan felemelkedik, majd hátrasiklik – húsz másodpercig tart, ami a kategória legjobbja. De mi történik, ha felborul az autó? Sokan kérdezik ezt, mert ugyan ritka az ilyen baleset, de ha mégis bekövetkezik… Nos, a Saab 9-3 Convertible komoly eszköztárat vonultat fel megnyugtatásunkra: az automatikusan felpattanó DynaCage bukócsövek hatását 2,5 tonnás terhelésnek ellenálló szélvédőkeret és a szokásos biztonsági arzenál fokozza.
Kié lesz?
Egyebekben a 9-3 Sedan szerkezeti elemeit, komfort-, szórakoztató és biztonsági berendezését vette át az új kabrió, amelynek jellegzetes vásárlója – a piackutatás szerint – a jómódú, progresszív, befolyásos, szabadidejét változatosan eltöltő individualista, akinek fontos a jó megjelenés és a magas műszaki színvonal. Az autó kipróbálása után az a benyomásom, hogy jól sikerült eltalálni ezen igényes vevőkör szíve közepét, a Convertible ugyanis még a Sedannál is élvezetesebben vezethető, minden zavaró jelenségtől mentes, kiváló kocsi. Egyetlen igazi hátránya a korlátozott befogadóképességű poggyásztartó, de ettől még nem csökkent értékű, éppen ellenkezőleg: komoly értéktöbbletként foghatjuk fel, hogy bárhol megyünk vele, mindenütt Miamiban érezhetjük magunkat.