A szerkesztőségünknél hosszabb ideig szolgáló Honda Jazz Crosstar mellé könnyen kerítettünk két korábbi példányt, hiszen azok családi/baráti körből származnak – nem véletlenül. Amikor segítséget kérnek tőlünk használt autó vásárláshoz, mindig azzal kezdjük, hogy az állapot a döntő fontosságú. Aztán ha konkrét típusok kerülnek szóba, elég gyorsan felmerül a Jazz is, mint kívül kicsi, belül nagy, problémamentes típus. Aztán jönnek a kötelező körök és próbák, ami után már megértik a potenciális vásárlójelöltek, hogy miért is kell olyan sokat fizetni az autóért még használtan is.
Stílus, formaterv
Először még normál autóra hasonlító karosszériát rajzoltak a formatervezők, klasszikusan elválasztották a motor- és az utasteret. A 2. generációnál már egyterűsen előretolták a szélvédőt, cserébe vízszintes helyett meredeken emelkedő övvonalat vezettek be. A 3. generációnál még élesebb karaktervonalakat kapott a típus, amelyeket aztán a negyediknél kivasaltak. Érdekes, hogy ahogy egyre fiatalabb a generáció, úgy dől mind jobban előre a hátsó szélvédő, ami az első Jazz-nél majdnem függőleges volt, igaz, a méretnövekedést némileg kompenzálta, hogy a 2. és 3. generációnál alig lóg ki a lökhárító a hátfalból.
Utastér, praktikum
Amíg a hátsó sor minden esetben átlag feletti teret kínál, saját tapasztalatból mondom, hogy 1,9 méteres testmagasság mellett a 3. generáció frissítése a vízválasztó – ez után kapott 3-4 centivel hosszabb sínt a vezetőülés, így pont annyival lehet hátrébb tolni azt, hogy ilyen langalétáknak is könnyű legyen a vezetés. A csomagtér papíron visszafejlődött az évek alatt, ami a raktérpadló alatti rekesznek tudható be: kis dobozként indult, aztán óriási rekesz lett belőle, hogy aztán visszavegyenek a méretéből és végül a hibrid technológia miatt elbúcsúzhattunk tőle. A részleteken látszik még az egyszerűsítés, nincs már tárolóhálóval ellátott, több magasságban rögzíthető kalaptartó, vagy épp a praktikus rolós takaró. Persze ma is jól kihasználható és kellően tágas a csomagtér, de ha bővítésre kerül a sor, meg kell oldani a kemény polc tárolását. Persze itt van a „Mágikus hátsó ülés”, amelynél nem csak lefelé dönthető a támla, de egy kézmozdulattal felemelhető az ülőlap is. Az ilyenkor létrejövő nagy térben állítva szállíthatunk akár szobanövényeket is a sajtófotó tanulsága szerint, de ennél sokkal fontosabb tulajdonság, hogy az oldalajtónak köszönhetően be tudunk hajolni az itt szállított tárgyak rendezéséhez, mivel függőlegesen nagyobb tér áll rendelkezésünkre.
Hajtáslánc, vezethetőség
Egész végig józan motorokkal kínálta kisautóját a Honda, a 4 hengeres szívómotorok 1,2-1,5 literes lökettérfogattal rendelkeztek, a teljesítményskála 78-130 lóerő közötti – utóbbi a 3. generációs Sport modellnek köszönhető, egyébként 100 lóerő körül mozog a teljesítmény. A kézi kapcsolású váltó alternatívájaként fokozatmentes automatát kínáltak, a 2. generációból már volt öntöltő hibrid, azonban a drágasága miatt nem lett sikeres, aztán Insight-ként egész szép karriert futott be ez a konfiguráció. A 3. generációból már nem forgalmazták nálunk ezt a változatot, csak hogy az aktuális nemzedéknél már alapáron adják a hibrid hajtást – igaz, az IMA helyett már az e:HEV rendszert használják. A 3. generációs modellből Japánban és az USA-ban akkumulátoros-elektromos változatot is kínáltak, de csak minimális darabszámban értékesítették.
Ár, felszereltség
Ha időben megkapja a szükséges karbantartást, gondtalan együttlétre számíthat a tulajdonos, amit jól jelez, hogy nem szívesen szállnak ki az emberek az autóból, ami a használt piaci áron is érezhető – és ez már így volt a mostani árrobbanás előtt is. Az új verzió 7 849 000 Ft-os induló ára (Comfort felszereltség) kedvező, az egyetlen ellenfél, az öntöltő hibrid hajtással is választható Toyota Yaris legalább 7 905 000 Ft-ba kerül, és annak karosszériája sokkal szűkebb.
Jazz+az
A Honda először 1982-ben vetette be a Jazz nevet, miután a világ többi részén City-ként forgalmazott miniautóját Európában át kellett neveznie, mert az Opel használta azt a nevet, majd miután ez az autója kifutott 1986-ban, egy 50 köbcentis choppert forgalmazott Jazz-ként egészen 2001-ig. Közben Japánban az Isuzu Amigo (mifelénk Opel Frontera) rövid változatát is Jazz néven forgalmazták 1993-1996 között.
TETSZETT
• praktikus részletek
• nagy csomagtér, Mágikus hátsó ülés
• könnyen vezethető
NEM TETSZETT
• első sor térkínálata 2018 előtt
• használtan drága
ÖSSZEGZÉS
A piac magasra árazta be a Honda kisautóját – nem véletlenül. A megkímélt, karbantartott példányokkal sokáig boldog lehet az együttlét, és ez elmondható az újonnan vásárolt darabokról is. Az öntöltő hibridhajtás miatt a vételár húzósnak tűnhet, de vigasztaló a tudat, hogy ezért cserébe a kisautó-kategórián túlmutató tudást kapunk.