Elég önálló vagy?
Extravagáns formájával a Z4 felborzolja a kedélyeket. Chris Bangle így is akarta. Kommersz formából van éppen elég, ettől viszont torpanjon meg, aki csak el akart sétálni mellette. Izmos formái, vadul kanyargó, mégis feszesen rendezett illesztési hézagai és fényvonalai, agresszív arányai ugyanúgy magasra teszik a mércét, mint egy díva a filmfesztiválon: akárki nyunyerák nem lépkedhet mellette, mert csak nevetségessé teszi magát. Ember, ki e BMW-ből szállsz ki, vigyázz: akarva-akaratlanul produkciót adsz elő, és a nézők autódhoz mérnek. Hiteles vagy a szerepedben?
Elég erős vagy?
Fizikai kondíciód nem érdekes, van itt 231 lóerő, a tető gombnyomásra nyílik és csukódik (halkan és villámgyorsan), kocsiemelővel meg nem kell bajlódni, mert nincs, miként pótkereket is hiába keresnénk: a vészfutó gumik túlhaladottá teszik az ilyesmit. Inkább lelki-szellemi erőre van szükség, hogy ki tudd használni, amit lehet, és ellen tudj állni, ha a vállalhatón túlra csábít a kocsi. Mert megteszi. Még automatikus váltóval is bődületesen gyorsul, különösen „Sport” programban, és egy porosz katona fegyelmezettségével, gondolkodás nélkül, azonnal végrehajt bármilyen parancsot. A tévest is… Szinte minden helyzetben többre képes, mint ami belefér a játékszabályokba. Ha ilyen a gép, duplán fontos, hogy az ember legyen az úr!
Elég gyors vagy?
Már a közel 250-es csúcssebesség sem tréfadolog, még kevésbé az, ahogy a Z4-gyel kanyarogni lehet. Hihetetlenül fogja az utat, azonnal és spontán válaszol a kormányra, gázra, fékre, megcsúszása valószínűtlen, de ha mégis bekövetkezik, kiszámítható és kontrollálható. Xenon fényszórója jelentős útszakaszon teremt nappali fényt. Minden technikai előfeltétel adott tehát ahhoz, hogy a raliversenyzők, sőt akár Schumacherék átlagsebességét ostromoljuk. Ennek előfeltétele persze, hogy reflexeink és reakcióink az említett urakéhoz hasonlók legyenek, hiszen azokban a régiókban, amelyek megnyílnak előttünk, iszonyú hirtelen történnek a dolgok. Ehhez az autóhoz gyors vezető kell – az asztaliteniszező vagy a vívó szemének, kezének gyorsaságával.
Elég kemény vagy?
Hogyhogy, miért kell keménység egy közel húszmilliós luxuskocsihoz? Ugyanazért, amiért egy vitorlás jachthoz is kell. Be- és kiszállás: mély az ülés, előbb nem árt gimnasztikázni egy kicsit. Rugózás: sportosan feszes. De nagyon! A rendkívül merev karosszéria meg sem rezzen ugyan az úthibákon, a bent ülő viszont annál inkább… Nyomvályús, hosszbordás úton vadul el akar menni az autó alólad, ilyenkor paradox a helyzet: ha egyenesen tartod a volánt, cikkcakkban mész, ha viszont hagyod szitálni, nyílegyenesen haladsz. Szóval legyen laza a karod, mint a rongybabáé, csak a kezed szorítsa erősen a kormányt. Nem árt, ha már az első kikocsizás előtt jól lebarnultál, mert éget a Nap rendesen. Alapkövetelmény, hogy jól bírd a szélzúgást – a légörvények szerencsére megkímélnek. Ez a műfaj ugyanúgy nem puhányoknak való, mint a lovaglás.
Elég gazdag vagy?
A roadster-életérzést csorbítatlanul megkapod már egy Mazda MX-5-östől, ötmillióért. Ha ágyúgolyón akarsz lovagolni, felülmúlhatatlan a Honda S2000, tízért. Hát akkor miért adnál ki majd’ húszat a Z4-ért? Az, hogy van benne annyi érték a kényelmi és biztonsági berendezések formájában, igazából másodrendű. A lényeg egyrészt ennek az autónak a kisugárzása, érzéki vonzereje, másrészt az a kellemes tudat, hogy ennyit tudtál a szenvedélyedre költeni – és nem kevesebbet.