A funkcionalitás a Grandland belterének egyik nagy erőssége. Az előválasztó kar mellett találjuk az üzemmódváltót, mögötte a rögzítőfék kapcsolója. Mozgó gyalogosokra hívja fel sárga kerettel a figyelmet az éjjellátó. Fotó: Stefler Balázs

A 2017-ben debütált Grandland X az első Opelek egyike volt, amely a Peugeot-val közös alapokra épült, a kooperációból azonban szorosabb szövetség lett, hiszen azóta a német és a francia márka is a Stellantis óriáskonszern része. A legtöbb piacon gyorsan nagy népszerűségre szert tevő SUV a 2022-es modellévre alaposan megújult, illetve az immáron egységes márkaarculatot magán viselő típus gyártási helyszíne is változott. Az X utónevet elhagyó Grandland már nem a Peugeot 3008-assal és 5008-assal készül egy soron a franciaországi Sochaux- ban, hanem az Opel nagy múltra visszatekintő eisenachi üzeméből gördül ki. Cikkünkben sorra vesszük az újdonságokat, és arra is keressük a választ, hogy a benzines vagy a dízel verzió éri-e meg jobban?

A Business Edition-höz képest 470 000 Ft a GS Line kivitel felára

Karosszéria, praktikum
A Vizor-frontról és a színrefújt elemekről könnyedén beazonosítható a frissített modell, ugyanakkor a belső jelentősen változott – mintha egy komplett típusváltás történt volna. Alapvetően alakította át a belső megjelenését a műszerfal tetejére tűzött két digitális kijelző, eleinte furcsa, hogy amíg a központi érintőképernyőt a vezető felé fordították, a frissítés előtti korszakból megmaradt középkonzol a menetirányra merőlegesen helyezkedik el; aggódni nem kell, az érintőképernyőt így is kényelmesen tudja kezelni az utas. Jól leolvashatók a megjelenített információk, de a személyre szabhatóság a középső kijelzőre korlátozódik – hasonló műszaki alapon a vetélytársak merészebbek. Többfelé is találunk USB-csatlakozókat az utastérben, a csúcsfelszereltségnél vezeték nélküli telefontöltő is akad, ezek jelentik a legfontosabb változást az utasok szempontjából, hiszen helykínálat tekintetében nincs újdonság. 4 felnőtt tökéletesen elfér, a második sor akár 190 centis magasságig komfortos lehet, a hátul ülők kényelméért pedig pohártartós könyöktámasz és szellőzőrostélyok is felelnek. Szintén fontos, hogy az Opel szabadidő-autója azon kevés új autó közé tartozik, amelyből jó a körkilátás, illetve a rekeszek, tárolóhelyek száma is átlag feletti. Bár egy mezei kombihoz képest a raktér pereme magas, a befogadóképességre aligha lehet panasz, az 517 literes érték mellett az akasztófülekért és a széleken elhelyezett fakkos tárolók miatt is dicséret illeti a konstruktőröket.

Az AGR-certifikációval rendelkező ülés jól tartja a testet. Korrekt a helykínálat, az ülések kényelmesek

Technika, vezethetőség
A Stellantis egyik legszélesebb körben alkalmazott blokkja az 1,2 literes, 3 hengeres, benzines turbómotor, amely 130 lóerős teljesítménnyel a Grandland-kínálat belépője. Pozitívum, hogy zavaró rezgés vagy vibráció nem jut el a kabinba, a hosszú áttételezésű váltó miatt viszont pörgetni kell a motort, hogy a kapcsolás után ne az „álmos” zónába kerüljünk. A gázpedál lenyomása és a nyomaték érkezése között egyébként mindig egy kis szünetre kell számítani, illetve a 7,4 l/100 km-es tesztátlag is mutatja, hogy nem kiemelkedő az 1,2-es erőforrás.

Nem kell már takarópanel a benzin-, és a dízelmotorra sem, anélkül is csendesen működnek. A bal oldali az alap LED-es fényszóró, jobbról pedig az Ultimate-hez felár nélkül adott, más verziókhoz 360 000 Ft-ért rendelhető okoslámpa

Ugyanakkor nem csak a jelentős, 2,0 literes fogyasztáselőny miatt érdemes kipróbálni a dízelt. Eleve jelentősen javítja a gázolajos esélyeit, hogy alapáron kapja a 8 fokozatú automatikus váltót, hiszen a hosszú áttételezés miatt gyakori kapcsolásra van szükség, amit helyettünk végez a rendszer. Mivel csendes és finom járású az 1,5 literes 4 hengeres, ebből nem sokat érezni, leszámítva persze azt, hogy gázadást követően itt is – például előzésnél – késéssel lódul meg az autó. Mi leginkább autópályán és országúton használtuk, ahol már kevesebb kapcsolással és alacsony fogyasztással (5,4 l/100 km-es tesztátlag) gyűri le a kilométerek százait a dízel, és meglepő módon még a 19 colos felnikkel (150 000 Ft) is kényelmes a haladás. Az IntelliLux LED Pixel okosfényszórók (360 000 Ft, Ultimate szinten széria) leginkább a sötétben induláskor játszott fényshow-val vonják magukra a figyelmet, haladás közben gyorsan és jól teszik a dolgukat (körbevilágítják a többi közlekedőt anélkül, hogy elvakítanák azokat), így tényleg sokat lát a környezetből az autóvezető. Szükség esetén itt van még az éjjellátó (480 000 Ft), ennek a viszonylag kis méretű képét a műszeregység jeleníti meg.

Alaphelyzetben 514 liternyi csomagot nyelhet el a raktér

Ár, felszereltség
Egyszerűbb lett a Grandland-választék a frissítést követően, a Business Edition alapszint az eddigieknél több extrát ad, ezen felül 470 000 Ft-ot kérnek a sportosabb megjelenést adó GS Line-ért (fényes fekete karosszériadíszek), ami esetünkben a kárminvörös színű benzinmotoros autó sajátja. A szinte az összes elérhető extrát tartalmazó Ultimate felszereltség felára ezen felül további 1 350 000 Ft, ilyen a fekete fényezésű dízel, amelynél pontosan kimért csillogást adnak – oldalablakok felső pereme, esztergált felületű 19 colos felnik, ezüstszínű lökhárító-betétek –, felárat csak néhány különleges extráért lehet fizetni. Fontos eltérés, hogy amíg a benzinesnél alapból 6 fokozatú, kézi kapcsolású váltót adnak, a dízelnél alapfelszerelés a 8 fokozatú automata, ez 600 000 Ft-ot jelent a két motor közötti 1 240 000 Ft-os technológiaeltérésből – a teszt írása idején 680 000 Ft-os árkedvezményt ad az importőr. Persze a Grandland így sem egy diszkontautó, az 1,2-es benzinesért legkevesebb 11,52 milliót kell a kereskedésben hagyni, míg a dízel-automata kivitel 12,76 millió Ft-ot kóstál.

Igazi utazóautó a dízelmotoros Grandland, amely a nagy felni ellenére is komfortos marad

TETSZETT
• bőséges helykínálat
• praktikus belső
• dízel rugalmassága
NEM TETSZETT
• bajuszkapcsolók elhelyezése
• kézi váltó kapcsolhatósága
• magas ár

ÖSSZEGZÉS
A dízel-automata hajtáslánc felára jelentős, mégis mintha egy másik autót kapna az ember a pénzéért, egyszerűen takarékosabb, dinamikusabb és harmonikusabb a drágább verzió. Ami az autó egészét illeti, a digitális belső ellenére számos ponton szélsőségektől mentes, konzervatív modell a Grandland.