A holland Laurens Van der Acker korábban a Mazdánál volt a designrészleg vezetője, amióta azonban átigazolt a Renault-hoz, jobban szabadjára engedheti fantáziáját. Tulajdonképpen a negyedik generációs Clio az első Renault, mely magán viseli az új csapásirány jellegzetes vonásait, s meg kell hagyni, nem lehet szó nélkül elmenni a külső mellett.
Szerintem a kategóriában az egyik legjobban sikerült forma a Clióé: trendi, kifejezetten arányos és bizonyos szögből (pl. hátulról) még zömök is. A felmenőkkel ellentétben csak ötajtós karosszériával elérhető modell eközben meg is nőtt, dacára annak, hogy közel egy mázsával szerényebb a tömege!
Nagyobb, de nem eléggé tágas
A méretnövekedés számokban kifejezve annyit tesz, hogy az újdonság hosszúsága 35 mm-rel (4063 mm), míg szélessége 24 mm-rel (1732 mm) nagyobb, de ebből az autóban ülve nem lehet érezni semmit. A Clio nem tartozik a tágas kisautók közé, hátul a langaléták feje már súrolhatja a plafont, illetve a lábtér is inkább csak átlagos. A csomagtartó viszont egyáltalán nem kicsi, a kereken 300 literes raktér 12 literrel nagyobb a korábbinál. A bővítés egyszerűen megy, de némi hiányérzetünk támad, amikor méretes lépcső keletkezik a padlóban, illetve a csomagtérajtó helytelen kialakítású fogantyújáról állandóan lecsúszik a kezünk.
Szerencsére az utastér példaértékűen praktikus, a tárolóhelyek nagyok, és a számuk is megfelelő, az egyetlen ami érthetetlen, hogy a tempomat kapcsolója miért a váltó mögött helyezkedik el. A lényeg azonban, hogy olyan mozgalmas az autó belseje, amilyenre korábban nem volt példa a modell történetében. Ha szeretnénk, igazi színkavalkádban úszhat az utastér, miközben a vezető látványos, digitális-analóg műszerfalról olvashatja le a fontos információkat – sajnos vízhőfokmérő már nem fért el rajta.
A belső egyébként nemcsak szemrevaló, hanem igényes is. Az új Clio jól felszerelve kifejezetten értékesnek hat, miközben nem túlbonyolított, például nincs gomberdő a kormányon és a középkonzolon. Ehhez persze kell az iPadre hasonlító Media Nav navigációs és multimédiás egység, amelynek 165 ezer forintos felára elfogadható, főleg, hogy kezelése teljesen magától értetődő, és a térkép grafikája is egészen szép.
898 cm3-bol 90 lóerőt sajtoltak ki
Az új generáció műszaki szempontból legérdekesebb pontja a 0.9 TCe benzines turbómotor, mely 898 cm3-es lökettérfogata ellenére 90 lóerőt produkál. A háromhengeres egységgel megy is rendesen a Clio, de 2500-as fordulat alatt ne kapcsoljunk fel, mert a váltóáttételezés nagyon hosszú, illetve alacsony fordulaton eléggé kelletlen a motor. Ha ezt megszokjuk, semmi kivetnivalót nem találhatunk a menettulajdonságokban még autópálya-tempóról is tisztességesen gyorsít a Clio – ilyenkor nagyon jól jön az a bizonyos súlycsökkentés. A kis motor kellemes meglepetést okozott szerény vibrációjával és visszafogott hangjával, ami a hengerszámot figyelembe véve különösen nagy dolog.
Akkor ért az egyedüli csalódás, amikor a töltőpisztolyt visszatettem a kútoszlopra, mert a kis TCe 6,9 litert kortyolt be, ami még a gyár által megadott városi értéknél is több 1,3 literrel. Ahhoz pedig, hogy valaki bekapcsolja az ECO-módot, mániákus spórolónak kell lenni, mert ekkor a gázreakció teljesen elveszíti élénkségét, és szinte teljesen odavész a turbómotor nagy előnye, a rugalmasság. Egyébként a Cliót a szélesebb nyomtáv (+34, illetve 36 mm) és a közvetlenebb, 2,7 fordulatos kormány miatt tempósan is jó terelgetni, s noha futóműve aránylag jól tolerálja az úthibákat, nincs túl nagy karosszériadőlése.
A vonzó formán túl a kimondottan bőséges alapfelszereltség is a Clio előnyei közé tartozik. A 2 990 000 forintos bázismodell (1.2 Authentique, 75 LE) alapellátmánya tartalmazza a LED-es nappali fényt, a Renault-kártyát, az elektromosan állítható tükröket és első ablakokat, valamint olyan tételeket is biztosít, mint a tempomat vagy a visszagurulás-gátló. Ha megrendeljük 210 ezer forintért a manuális klímaberendezést, már alapból egy jól felszerelt kisautónk van. A 0,9-es turbómotor viszont csak Expression felszereltségtől felfelé érhető el (3 630 000 forint), itt pedig már a magasságban állítható vezetőülés és a légkondicionáló is jár az autóhoz.
TETSZETT
– jól sikerült forma
– igényes belső
– kényelmes első sor
NEM TETSZETT
– fogyasztás
– váltóáttételezés
– csomagtérajtó-lehúzó
ÖSSZEGZÉS
Jól sikerült darab a legújabb Clio, formája és elfogadható ára nagy valószínűséggel sikeressé teszi. Ettől függetlenül azért jó néhány részletén még lenne mit csiszolni, például a 0,9-es turbómotor étvágya csalódást keltett.
RENAULT CLIO
Összlökettérfogat: 898 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 5250/perc
Max. forgatónyomaték: 135 Nm 2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4062/1732/1448 mm
Tengelytáv: 2589 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1506/1506 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1084/504 kg
Csomagtér: 300-1146 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,2 s
Max. sebesség: 182 km/h
Város/országút/vegyes: 5,6/3,9/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 105 g/km
A modell alapára: 2 990 000 Ft
A tesztelt verzió ára: 3 630 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!