A Volkswagen-konszern hétköznapi márkáinak talán legjobb autója a SEAT Alhambra. Miért merem ezt kijelenteni? Mert sokkal természetesebb benne az üléspozíció, mint a Phaetonban, sokkal tágasabb az utastér, mint mondjuk a Touaregben, ráadásul senki nem lesz irigyünk az autó miatt. A vele azonos Sharannál ráadásul jó félmillió forinttal olcsóbb az Alhambra, ami egyértelművé teszi a választást.
Szemérmetlenül tágas a fedélzet
A lemezruha jól palástolja, hogy valójában bálna az autó, szélessége tükrök nélkül is meghaladja az 1,9 métert, hossza az öt métert közelíti. Ennek megfelelően rengeteg a hely az utastérben, s nemcsak az első sorban, hanem a másodikban is már-már több mint elegendő a rendelkezésünkre álló tér. Mindezek mellett még a csomagtér padlójából előhajtható, negyedmilliós felárral kapható pótülésekben is az átlagosnál jobb az üléspozíció.
Rögtön a két végletet is ki tudtuk próbálni, az alapváltozat egy józan családi autó, míg a csúcsváltozat luxusautós nívón fényűző. Ami közös mindkettőben, az a sokféle szállítási igényhez könnyedén alakítható utastér. Ennek központja a második sor, ahol három darab teljes értékű ülést találunk egymás mellett, ezeket egyenként tologathatjuk, s állíthatjuk támlájuk dőlésszögét. Annak köszönhetően, hogy az első fotelekhez képest oldalra el van tolva az ülés, még akkor is el lehet férni, ha a harmadik üléssor miatt előrehúzzuk a széket. Az ember térde nem a támla szélső merevítésének nyomódik, hanem mellette helyezkedik el.
A hátra beszállás megkönnyítése érdekében a középső sor szélső ülései képesek felágaskodni is. Az egyedüli kritika azt érheti, hogy a csomagtér padlójába fektetett ülés felállításához meghúzandó fül nagyon messze található a kocsi hátuljától, óhatatlanul is letöröljük a lökhárítót a nadrágszárral. A raktér hatalmas, padlója teljesen sík marad bővítéskor is. Kétüléses összeállításban 2,1 méter hosszú a belső tér, az opciós előredönthető anyósüléssel pedig 2,95 méteres tárgyakat is szállíthatunk.
Meglepő módon a műszakilag legigényesebb motort az alapváltozatban találjuk: a közvetlen benzinbefecskendezésű, kompresszoros és turbófeltöltős TSI motor mindössze 1,4 literes lökettérfogattal rendelkezik, ami jól jön a regisztrációs adó számolásakor. Ennek megfelelően ebben a méretosztályban ez a legolcsóbb jármű. Mindkét feltöltő rengeteget dolgozik azon, hogy az 1,7 tonnás autót mozgásban tartsa. Kirobbanó teljesítmény helyett a végletekig kulturált módon viselkedik – ebben szerepe van a sebességfokozatok hosszú áttételezésének is. Könnyen jár a váltókar, szerencsére, mert sokat kell kapcsolgatni ahhoz, hogy korlátok között tartsuk a fogyasztást – mi 8,5 literes tesztátlagot regisztráltunk.
Már az alapváltozat sem fapados
A kormány kis erővel tekerhető, de nem ad túlságosan sok visszajelzést a történésekről. Hogy korlátozzák a karosszéria imbolygását, a nagy tömeg és a magas építés miatt feszesre vették a felfüggesztést. Az alapfelszereltség egyébként minden fontos extrát tartalmaz, csak mindezt kicsit lehangoló, sötétszürke színben adja elő. A kárpittal sem próbálták megtörni az egyhangúságot, aki használati tárgyként tekint az autóra, az boldog lesz ezzel is.
Aki többre vágyik, annak a Style felszereltség lesz a nyerő. Itt már bézs kárpiton pöffeszkedhetünk, a nagy és nehéz ajtókat pedig elektromotorok mozgatják helyettünk. Utóbbi miatt telezsúfolták a slusszkulcsot gombokkal, a tolóajtók egy gombnyomásra mozdulnak, a csomagtérfedél nyitásához azonban hosszan kell nyomnunk a kulcs peremén elhelyezett kapcsolót – ez az akaratlan aktiválás elleni védelem. Arra is vigyázni kell, hogy az ajtómozgatás nincs tekintettel az autó mögötti akadályokra, ha megkapja a parancsot, nyitja a fedelet.
A 2,0 literes dízelmotor alig hallható dorombolással végzi a dolgát, a DSG-váltó miatt nagyon egyszerű az Alhambra vezetése. Csak a gázt és a féket kell nyomni, és mindig a megfelelő fokozatot választja ki helyettünk a vezérlés – pillanatok alatt reagál a vezetési stílus változására, például amikor előzésre készülünk. Az első ülések közötti, állítható magasságú és távolságú kartámasznak, illetve a széles ablakpárkánynak köszönhetően mindkét irányban könyökölhetünk, ha éppen a dugóban csorogva unatkozni kezdünk. Ilyenkor csak a rádióra számíthatunk zajforrásként, hazánkban ugyanis az összes Alhambrához alapfelszerelés a start/stop rendszert is tartalmazó csomag, ami nem járatja feleslegesen a motort. A nagyobb tömeg ellenére a duplakuplungos váltóval felszerelt TDI tesztfogyasztása mindössze 8,1 liter volt.
Tetszett
rengeteg hely az utastérben
takarékos dízel
könnyen vezethető
olcsó benzines
Nem tetszett
szűk neki a parkolóház
túl sok gomb a kulcson
Összegzés
Nagy a család, rengeteg hely kell? Akkor a Seat Alhambra a legjobb választás. Benzinessel olcsó megvenni, dízellel és DSG-vel nagyon finoman működik. Ha van elég pénzünk, luxusautónak is felszerelhetjük.
Seat Alhambra 1.4 TSI
Összlökettérfogat: 1390 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 110/150/5800
Max. nyomaték: 220/1250-4500
Hossz./szél./mag.: 4854/1904/1753 mm
Tengelytáv: 2919 mm
Fordulókör: 11,9 m
Tömeg/teherbírás: 1696/784 kg
Csomagtér: 267/2297 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
Max. sebesség: 197 km/h
Fogy. város/országút: 9,2/6,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 167 g/km
A modell alapára: 7 537 250 Ft (1.4 TSI Eco Reference)
A tesztelt verzió ára: 7 759 750 Ft
Seat Alhambra 2.0 TDI DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 103/140/4200
Max. nyomaték: 320/1750
Hossz./szél./mag.: 4854/1904/1753 mm
Tengelytáv: 2919 mm
Fordulókör: 11,9 m
Tömeg/teherbírás: 1776/764 kg
Csomagtér: 267/2297 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,9 s
Max. sebesség: 194 km/h
Fogy. város/országút: 6,9/5,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára: 7 537 250 Ft (1.4 TSI Eco Reference)
A tesztelt verzió ára: 10 049 250 Ft