Szamárság, mondom erre én, hiszen épp az itt a lényeg, hogy amikor a síkos emelkedőn mind állva maradnak a vetélytársak, akkor egyedül ez megy büszkén tovább, tehát a „kategóriájában egyedül menőként” szavak fejeznék ki a lényeget. Az „Év Haszonjárműve 2010” címmel kitüntetett VW Caddy a konszern talán legpraktikusabb autója – ha rám bíznák, hogy jelöljem ki az egyetlen típust, amelyet holnaptól kezdve gyárthatnak, erre esne a választásom, mert személyautóként és haszonjárműként is megállja a helyét, van rövid és hosszú kivitel, front- és összkerékhajtás, árban pedig sokkal elérhetőbb a Transporternél.
4×4-es változata nem való ugyan terepre (arra ott az Amarok), de jól boldogul egy építkezés sarában, és télen is felmegy a kaptatón, ami döntő szempont lehet áruterítőnek, szakiparosnak, bárkinek, aki nem kedvtelésből autózik, hanem a megélhetése múlik rajta. Vontató járműnek sem akármilyen: másfél tonnás utánfutót akaszthatunk rá, ami jól megnöveli a használati értékét. Az összkerékhajtáshoz szériában tartozik az emelkedőn elindulást segítő asszisztens.
A kérdés most már csak az, hogy mibe kerül mindez. Zavarja a tisztánlátást, hogy ez a motorváltozat csakis a 4Motion kivitelhez áll rendelkezésre, tehát nem tehetünk közvetlen összehasonlítást. Annyit azért látni lehet, hogy körülbelül 750 ezer forint az összkerékhajtás felára, és egy mázsa súlytöbblettel számolhatunk, ami azonban – a megnövekedett össztömeg mellett – nem csökkenti a hasznos teherbírást. A nagyobb tömeg és a mechanikai veszteségek miatt némileg megnő a fogyasztás: a teszt során megállapított közel nyolc liter akkor sem kevés, ha főképp autópályán mentünk, hiszen a terhelés ugyanakkor minimális volt. Az vásároljon ilyen változatot, aki csakugyan kihasználja a képességeit.
Terep helyett síkos utakra való a merev hidas összkerékhajtás
|
Hosszú áttételek, ügyes tetőpolc
A Caddy megint jól megépített, alapos munkáról tanúskodó járműnek bizonyult, hangulata kissé rideg és személytelen, kezelése viszont ösztönszerű és problémamentes. Vezetés közben feltűnik, milyen hosszúak a hatfokozatú sebességváltó áttételei: városban épphogy felkapcsolhatunk ötödikbe, de gyorsítóképességet ilyenkor már ne nagyon várjunk, az országúti 90-nél meg a hatodik gyenge még egy kicsit. Tehát mind a hat igazi menetfokozat, egyik sem kímélő, a fordulatszámot leejtő jellegű. Ez, ha hallgatunk a műszerben megjelenő felkapcsolási figyelmeztetésre, jót tesz a fogyasztásnak, de a dinamikának aligha. Talán jobb lett volna kisebb csúcssebességet választani, akkor kevesebb kapcsolgatással viselkedne ugrósabban a kocsi.
Nem tetszett, hogy a tükörnek nincs alul nagylátószögű üvege – így eléggé orosz rulett egy járdára merőleges parkolóhelyről kitolatni a forgalomba, pozitív viszont a gyújtásra kötött világítás. A sofőr áldani fogja a szélvédő feletti nagy polcot, ahol elfér a vonalkód-olvasótól a kísérő okmányokon át a tízóraiig sok minden, alant azonban kevesebb a pakolási lehetőség: elég nagy ugyan a zárható kesztyűtartó és a két ajtózseb, de egy nagyobb téli dzsekit már nehéz elhelyezni (még inkább kettőt). A raktér kulturált, burkolt oldalú, hat erős rakományrögzítő gyűrűvel. Pompás, hogy a kétszárnyú hátfalajtót kiegészíti egy tolóajtó a jobb oldalon – de miért nem raktak a bal oldalra is? Netán sose fordul elő, hogy az ottani járdáról kell rakodni? Persze extraként rendelhető két tolóajtó, csak a tesztkocsin nem volt.
TETSZETT
– mozgékonyság síkos úton
– vontatási képesség
– biztonsági és komfortfelszerelés
– polc a szélvédő felett
NEM TETSZETT
– fogyasztás
– nagylátószögű külső tükör hiánya
– túl hosszú váltóáttételezés
ÖSSZEGZÉS
Nagyon univerzálisan használható, praktikus jármű a Caddy 4Motion, amelynek csakugyan kivételes hajtási jellemzői adott esetben igazolhatják a fokozott költségeket.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 4200/min
Max. forgatónyomaték: 280 Nm 1750-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4406 / 2062 / 1823 mm
Tengelytáv: 2681 mm
Fordulókör: 12,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1533 / 738 kg
Raktér: 3,2 m3
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,2 s
Maximális sebesség: 170 km/h
Város/országút/vegyes: 7,7/5,6/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 171 g/km
A modell nettó alapára
(1.6 TDI 75 LE): 3 158 000 Ft
A tesztelt verzió nettó ára: 4 979 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!