Amerikában minden gigászi! Szélesebbek az utak, nagyobb adagban kapjuk a gyorséttermi ételt, és nem mellesleg olyan hatalmas méretű pick-upokkal és terepjárókkal vannak teli az utak, ami az európai szemnek idegennek és persze különlegesnek hat. Ebből a világból való a Dodge Durango is. Az 2014-es modellévre teljeskörűen modernizált típus 5110 mm-es hosszával 10 centivel túltesz egy Range Roveren, miközben szélessége alig marad el a kétméteres értéktől. Ezekkel a dimenziókkal már önmagában is tiszteletet parancsol az autó, de a morcos orrkialakítás és a hihetetlen mennyiségű króm (utóbbi a Citadel topverzió kiváltsága) miatt ne lepődjünk meg, ha rendesen megbámulják.

Erre az arcra nyugodtan mondhatjuk, hogy tiszteletet parancsol. Fotó: Hilbert Péter Erre az arcra nyugodtan mondhatjuk, hogy tiszteletet parancsol. Fotó: Hilbert Péter

Terítéken az előnyök és a hátrányok

A gengszteres külsővel megáldott modell méretét talán az érzékelteti a legjobban, hogy közel 190 centis magasságommal a harmadik üléssorban viszonylag kényelmesen elfértem (van könyöklő és pohártartó is), miközben a csomagtér még ebben az üléskonfigurációban is gond nélkül képes lenne elnyelni egy családi nagybevásárlás tartalmát.

Nagyon amerikai a belső. Az egyes funkciók elérése lehetne egyszerűbb Nagyon amerikai a belső. Az egyes funkciók elérése lehetne egyszerűbb

Ezek után azt hiszem, arra felesleges szót fecsérelni, hogy mekkora tér fogad minket az első és a második sorban. Az ülések formázottsága is felel a jó közérzetünkért, de azért néhány átgondolatlan részlet is került az autóba, például a modern, vetített kijelzős műszerfal információáradata kis túlzással egy repülőgép pilótáját is zavarba ejtené, illetve nem értem, miért kell a menüben „lépegetni” az ülésfűtés-szellőzés eléréséhez az érintőképernyőn. A belső kialakítása egyébként egészen szemrevaló, s bár itt-ott érződik, hogy a költséghatékonyság fontos szempont volt, nem lehet panaszunk az összeszerelési minőségre. Sőt, a rendelhető extrákból sincs hiány, hiszen városi koccanásgátló (automata fékezés) és holttérfigyelő is van, illetve az extrém időjárással megáldott piacokra gondolva távirányítással is beindíthatjuk a motort, így mire beülünk az autóba, már kellemes hőmérséklet fogadhat.

Kényelmes ülések és hatalmas hely fogadják az utasokat. Az 5,1 méteres hosszúság jóvoltából még a harmadik sorban is szellős a Durango Kényelmes ülések és hatalmas hely fogadják az utasokat. Az 5,1 méteres hosszúság jóvoltából még a harmadik sorban is szellős a Durango

Az biztos, hogy menet közben észnél kell lenni a méretek miatt, az autópálya sávjait leszámítva mindenhol szűkösnek érződnek a hazai utak, illetve parkolóhelyet találni sem tartozik az egyszerű feladatok közé. A nagy test az elvárások szerint finoman rugózik, de nagyterepjáró kategória ide vagy oda, a meglehetősen érzéketlen kormányzásért nem jár dicséret. Mindeközben a 3,6 literes, atmoszferikus V6-os benzinmotor csak akkor hallat magáról, ha rendesen odalépünk, alacsony fordulaton diszkréten meghúzódik és csendesen, mély hangon dolgozik. A 294 lóerős, változó szelepvezérlésű Chrysler Pentastar egység karaktere jól illik a modellhez, hiszen alacsony fordulaton sem gyengélkedik, de átütő erőt előzésnél ne várjunk tőle, hiszen mégiscsak egy 2,3 tonnás testet kell mozgatnia.

Mind a hét ülés használatakor is marad hely a csomagoknak Mind a hét ülés használatakor is marad hely a csomagoknak

Ettől függetlenül az autóiparban elérhető egyik legjobb sebességváltót párosították a V6-oshoz. A német ZF nyolcfokozatú automatája számos modellben bizonyította már rátermettségét, s ezúttal sem kellett benne csalódni. Finoman, jó ütemben kapcsol, a nyolcadik fokozata miatt pedig nagy tempónál is alacsony fordulaton pihen a motor. Ennek is köszönhető, hogy méretéhez és teljesítményéhez képest nem különösebben iszákos a Durango, a tesztprogram során 12,0 literes értéket regisztráltunk. Ha azonban tele szeretnénk tölteni a tankot, mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ugyanis a nagy Dodge 93,5 liternyi naftát képes benyelni.

Távirányítással is indítható a Durango 3,6 literes, V6-os szívómotorja Távirányítással is indítható a Durango 3,6 literes, V6-os szívómotorja

Most jöjjenek a piszkos anyagiak!

A Durango bázismodellje, a hátsókerékhajtású SXT Limited modell itthon 13,7 milliót kóstál, a szintén V6-os egységgel ellátott 4×4-es Citadel 17 970 000 forinttól vihető haza, míg a kínálat csúcsán a 18,7 milliós V8-as Hemi verzió áll. Utóbbi a teljesítményt és a minden igényt kielégítő felszereltséget nézve kifejezetten előnyös helyzetben van az európai konkurenciához képest, de hogy Magyarországon van-e létjogosultsága a Durangónak, az egyelőre nyitott kérdés. Mindenesetre nem az autó tudása, sokkal inkább a dízelmotor hiánya lehet a kerékkötő, mert a külső és a technikai színvonal tekintetében sincs szégyenkeznivalója. A modell importőre két évig, vagy 100 000 kilométerig szóló garanciát vállal a Durangóra.

Ekkora méretekkel a városi manőverezés problémás Ekkora méretekkel a városi manőverezés problémás

TETSZETT
– kényelem, tágasság
– egyedi külső
– kifinomult motor

NEM TETSZETT
– kissé érzéketlen kormányzás
– városban túl nagy
– vegyes anyagválasztás

ÖSSZEGZÉS
A Durangón érződik, hogy Amerikának készült, hatalmas méretei, anyagválasztása és nagy lökettérfogatú benzinmotorja is ezt támasztja alá. Aki viszont azt hinné, hogy műszakilag lemaradásban van a modell, azt komoly meglepetés érheti.

Dodge Durango 3.6 V6 4×4 Citadel
Összlökettérfogat: 3605 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24
Max. teljesítmény: 216 kW (294 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 353 Nm 4800/perc

Hossz./szél./mag.: 5110/1924/1847 mm
Tengelytáv: 3042 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1623/1627 mm
Saját tömeg/teherbírás: 2312/615 kg
Csomagtér: 1387 l (öt üléssel, tetőig)
Üzemanyagtank: 93,5 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,0 s
Max. sebesség: 206 km/h
Átlagfogyasztás: 11,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 12,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 271 g/km
A modell alapára: 13 700 000 Ft (3.6 V6 RWD Limited)
A tesztelt verzió ára: 17 970 000 Ft

A tesztautó szállítója:
Duna Autó ZRt., 1037 Budapest, Zay utca 24., telefon: 06-1-801-4203

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!