Amerikában minden gigászi! Szélesebbek az utak, nagyobb adagban kapjuk a gyorséttermi ételt, és nem mellesleg olyan hatalmas méretű pick-upokkal és terepjárókkal vannak teli az utak, ami az európai szemnek idegennek és persze különlegesnek hat. Ebből a világból való a Dodge Durango is. Az 2014-es modellévre teljeskörűen modernizált típus 5110 mm-es hosszával 10 centivel túltesz egy Range Roveren, miközben szélessége alig marad el a kétméteres értéktől. Ezekkel a dimenziókkal már önmagában is tiszteletet parancsol az autó, de a morcos orrkialakítás és a hihetetlen mennyiségű króm (utóbbi a Citadel topverzió kiváltsága) miatt ne lepődjünk meg, ha rendesen megbámulják.
Terítéken az előnyök és a hátrányok
A gengszteres külsővel megáldott modell méretét talán az érzékelteti a legjobban, hogy közel 190 centis magasságommal a harmadik üléssorban viszonylag kényelmesen elfértem (van könyöklő és pohártartó is), miközben a csomagtér még ebben az üléskonfigurációban is gond nélkül képes lenne elnyelni egy családi nagybevásárlás tartalmát.
Ezek után azt hiszem, arra felesleges szót fecsérelni, hogy mekkora tér fogad minket az első és a második sorban. Az ülések formázottsága is felel a jó közérzetünkért, de azért néhány átgondolatlan részlet is került az autóba, például a modern, vetített kijelzős műszerfal információáradata kis túlzással egy repülőgép pilótáját is zavarba ejtené, illetve nem értem, miért kell a menüben „lépegetni” az ülésfűtés-szellőzés eléréséhez az érintőképernyőn. A belső kialakítása egyébként egészen szemrevaló, s bár itt-ott érződik, hogy a költséghatékonyság fontos szempont volt, nem lehet panaszunk az összeszerelési minőségre. Sőt, a rendelhető extrákból sincs hiány, hiszen városi koccanásgátló (automata fékezés) és holttérfigyelő is van, illetve az extrém időjárással megáldott piacokra gondolva távirányítással is beindíthatjuk a motort, így mire beülünk az autóba, már kellemes hőmérséklet fogadhat.
Az biztos, hogy menet közben észnél kell lenni a méretek miatt, az autópálya sávjait leszámítva mindenhol szűkösnek érződnek a hazai utak, illetve parkolóhelyet találni sem tartozik az egyszerű feladatok közé. A nagy test az elvárások szerint finoman rugózik, de nagyterepjáró kategória ide vagy oda, a meglehetősen érzéketlen kormányzásért nem jár dicséret. Mindeközben a 3,6 literes, atmoszferikus V6-os benzinmotor csak akkor hallat magáról, ha rendesen odalépünk, alacsony fordulaton diszkréten meghúzódik és csendesen, mély hangon dolgozik. A 294 lóerős, változó szelepvezérlésű Chrysler Pentastar egység karaktere jól illik a modellhez, hiszen alacsony fordulaton sem gyengélkedik, de átütő erőt előzésnél ne várjunk tőle, hiszen mégiscsak egy 2,3 tonnás testet kell mozgatnia.
Ettől függetlenül az autóiparban elérhető egyik legjobb sebességváltót párosították a V6-oshoz. A német ZF nyolcfokozatú automatája számos modellben bizonyította már rátermettségét, s ezúttal sem kellett benne csalódni. Finoman, jó ütemben kapcsol, a nyolcadik fokozata miatt pedig nagy tempónál is alacsony fordulaton pihen a motor. Ennek is köszönhető, hogy méretéhez és teljesítményéhez képest nem különösebben iszákos a Durango, a tesztprogram során 12,0 literes értéket regisztráltunk. Ha azonban tele szeretnénk tölteni a tankot, mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ugyanis a nagy Dodge 93,5 liternyi naftát képes benyelni.
Most jöjjenek a piszkos anyagiak!
A Durango bázismodellje, a hátsókerékhajtású SXT Limited modell itthon 13,7 milliót kóstál, a szintén V6-os egységgel ellátott 4×4-es Citadel 17 970 000 forinttól vihető haza, míg a kínálat csúcsán a 18,7 milliós V8-as Hemi verzió áll. Utóbbi a teljesítményt és a minden igényt kielégítő felszereltséget nézve kifejezetten előnyös helyzetben van az európai konkurenciához képest, de hogy Magyarországon van-e létjogosultsága a Durangónak, az egyelőre nyitott kérdés. Mindenesetre nem az autó tudása, sokkal inkább a dízelmotor hiánya lehet a kerékkötő, mert a külső és a technikai színvonal tekintetében sincs szégyenkeznivalója. A modell importőre két évig, vagy 100 000 kilométerig szóló garanciát vállal a Durangóra.
TETSZETT
– kényelem, tágasság
– egyedi külső
– kifinomult motor
NEM TETSZETT
– kissé érzéketlen kormányzás
– városban túl nagy
– vegyes anyagválasztás
ÖSSZEGZÉS
A Durangón érződik, hogy Amerikának készült, hatalmas méretei, anyagválasztása és nagy lökettérfogatú benzinmotorja is ezt támasztja alá. Aki viszont azt hinné, hogy műszakilag lemaradásban van a modell, azt komoly meglepetés érheti.
Dodge Durango 3.6 V6 4×4 Citadel
Összlökettérfogat: 3605 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24
Max. teljesítmény: 216 kW (294 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 353 Nm 4800/perc
Hossz./szél./mag.: 5110/1924/1847 mm
Tengelytáv: 3042 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1623/1627 mm
Saját tömeg/teherbírás: 2312/615 kg
Csomagtér: 1387 l (öt üléssel, tetőig)
Üzemanyagtank: 93,5 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,0 s
Max. sebesség: 206 km/h
Átlagfogyasztás: 11,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 12,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 271 g/km
A modell alapára: 13 700 000 Ft (3.6 V6 RWD Limited)
A tesztelt verzió ára: 17 970 000 Ft
A tesztautó szállítója:
Duna Autó ZRt., 1037 Budapest, Zay utca 24., telefon: 06-1-801-4203
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!