Bár az új generációs Forester sokkal mutatósabb a korábbinál, nekem még mindig az az érzésem, hogy a tervezők inkább az ázsiai és amerikai ízlésvilágnak szerettek volna megfelelni, nem pedig az európainak. Ha a márka szemszögéből nézzük, voltaképpen érthető is, ugyanis amíg tavaly Európában 43 ezer új Subaru kelt el, addig Kínában 45 ezer, az Egyesült Államokban pedig 300 ezer az értékesítési volumen. Vagyis a japán gyártó életében marginális szerepet játszunk.
Mindezzel nincs is gond, hiszen a Subarukat eddig sem a zseniális formatervük miatt szerettük, sokkal inkább az igényes technika és a legendás megbízhatóság miatt. De az igazság az, hogy manapság a nívós belső és a vezetéstámogató rendszerek sokasága már őrülten fontos, e vonatkozásban pedig van még ledolgoznivalója a márkának – sávtartó automatika, vagy holttérfigyelés az európai piacokon forgalomba kerülő Foresterekhez extraként sem választható.
Minden dimenziójában nőtt az új nemzedék
Amint behuppanok a Forester ülésébe, rögtön otthonosan érzem magam, pedig szofisztikált megoldásoknak nyoma sincs, itt, kérem minden a célszerűség jegyében készült. Nincsenek megszokást igénylő részletek, sem túlbonyolított megoldások – ennél egyszerűbb már nem is lehetne a kezelhetőség. A másik, ami szembeötlő, hogy az üvegfelületek olyan nagyok, mint az egyterűekben. Ettől még szellősebbnek érezzük a kabint, amely amúgy is nagyon tágas. A 26 mm-rel nagyobb tengelytáv és a 35 mm-rel növelt hossz áldásos hatást gyakorolt a helykínálatra, így a Foresterben még a langaléták is kényelmesen elférnek hátul. Ha mindehhez hozzávesszük a számos tárolórekeszt és az 55 litert növekvő, 505 literes csomagteret, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy a családi autó szerepkörében remekül helytáll a Forester. Szintén piros pont jár az egyszerű bővíthetőségért, hiszen a csomagtér oldalfalában elhelyezett kar segítségével egy szempillantás alatt 1,5 m3-esre duzzasztható a tér, illetve itt van az új opcióként elérhető elektromos csomagtérfedél-mozgatás.
Indítás után meglepően konstatálhatjuk, hogy a világ első és jelenlegi egyetlen boxer-dízelének nincs jellegzetes boxerhangja, az orgánuma ugyanolyan, mint egy csendesebb soros négyhengeresnek. Mivel a motorpalettán a dízel mellett 2,0 literes benzinesek szerepelnek 150 vagy 240 lóerővel (utóbbi turbós), nem nehéz megjósolni, hogy itthon a dízel verzió viszi majd a prímet. S valóban, ez a motor illik hozzá a legjobban, bár némi fenntartásom van ezzel kapcsolatban. Ami pozitívum, hogy a 147 lovas egység szemtelenül keveset fogyaszt. A rövid, háromnapos tesztprogramból adódóan nagyrészt városban használtuk az autót, így a 7,3 literes fogyasztásra nyugodtan mondhatjuk, hogy elismerésre méltó. A negatívum viszont, hogy a 350 Nm-es nyomaték kiaknázásához igencsak pörgetni kell. Nem azért, mert gyenge az egység, hanem mert a hatgangos manuális váltó áttételezést kicsit elszabták: a 2-es és 3-as fokozat között óriási lyuk tátong. Ha viszont 2000-es fordulat felett kapcsolgatunk fel, tisztességesen gyorsít a Subaru, a legtöbb közlekedési szituációban nem érezni erő hiányát.
A Forester egy dologban azonban kétségkívül kiemelkedőt nyújt: miközben épített úton ugyanúgy mozog, mint egy személyautó (nem dől a karosszéria, jó a rugózás, közvetlen a kormányzás), terepen is helytáll. Sőt, egészen extrém körülmények között is elboldogul az autó, amiben a 220 mm-es hasmagasság, illetve a 25 és 26 fokos terepszögek mellett az állandó összkerékhajtásnak is szerepe van. Külön érdekesség, hogy a váltótól függően két különböző rendszerű 4×4-es hajtást gyárt a Subaru a Foresterhez: a manuális váltós modelleknél központi differenciálmű van viszkokuplunggal, míg az automatáknál hidraulikusan vezérelt, többtárcsás kuplung gondoskodik a nyomaték elosztásáról.
A dízel verzió alapára 8,9 millió forint
Az újdonság itthon 8 990 000 forinttól vihető haza a dízelmotorral, míg a két benzines verzió 8,3, illetve 11,3 millió forintért kapható – utóbbinál széria az automata váltó. Míg a 240 lóerős csúcsmodell tulajdonképpen egyedülállóan jó ajánlat a hasonszőrű SUV-k mezőnyében, a másik kettő már nem kifejezetten számít jutányosnak. Pozitívumként itt van a garancia, ugyanis a gyártó 3 éves/100 000 kilométeres vállalását az importőr díjmentesen kiegészíti 5 év/200 000 kilométerre.
TETSZETT
– terepjáró képességek
– alacsony fogyasztás
– strapabíró kialakítás
– nagy üvegfelületek
NEM TETSZETT
– váltóáttételezés
– túl egyszerű belső
– vezetéstámogató rendszerek hiánya
ÖSSZEGZÉS
Nem vitás, hogy a Forester többet tud, mint amit mutat, az egyszerű forma mögött jól összerakott, praktikus autó lapul. Sajnos automata váltó nincs a dízelmotorhoz, illetve a modern vezetéstámogató segédletekről is le kell mondanunk.
Subaru Forester 2.0D
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: B4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 108 kW (147 LE) 3600/perc
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1600/perc
Hossz./szél./mag.: 4595/1795/1735 mm
Tengelytáv: 2640 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1545/1545 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1540/540 kg
Csomagtér: 505-1564 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,2 s
Max. sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 7,0/4,9/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 150 g/km
A modell alapára: 8 300 000 Ft (2.0i Active)
A tesztelt verzió ára: 8 990 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!