A Mini mintájára a Fiat is szép folyamatosan teljes modellcsaláddá bővítette a népszerű 500-ast: a háromajtós, négyüléses retró stílusú törpét követte a kabrió, majd az 500L egyterű, valamint a még jobban „felfújt” öt- vagy hétszemélyes 500L Living és a szabadidő-autós köntösbe bújtatott 500L Trekking. Persze mi sem logikusabb, mint az olaszok legutóbbi lépése, nevezetesen kombinálni a manapság legnépszerűbbnek számító és lendületesen bővülő crossover kategóriát divatos miniautójukkal.

Méghogy mini!? A vadonatúj 500X kis híján kétszer akkora, mint az 1957-75 között gyártott eredeti 500-as, de még a modernkori „Cinquecentónál” is látványosan nagyobb: hosszában mintegy 70, széltében 17, magasságban 12, tengelytávolságban pedig 27 centiméter a különbség. Mindenesetre sikerült ízlésesen átültetni a jellegzetes stílusjegyeket, úgyhogy egy bájosan trendi, vidám és szerethető autóval bővült a Nissan Juke, Mini Countryman, Opel Mokka, Peugeot 2008-as, Renault Captur, Mazda CX-3-as és társaik által fémjelzett szegmens. Egyébiránt felszereltségtől függően kétféle változatban készül az 500X: a városi járdasziget-terepjárós alapkivitelektől az emelt hasmagasságú Cross és Cross Plus „kalandorokat” látványosan megkülönböztetik a kocsi alján körbefutó, fényezetlen műanyag elemek és a szaténfényű tetősínek. Ezenkívül többféle színes csomaggal (tükörházak, küszöbbetét, matricázás), illetve alufelnikkel lehet egyedivé tenni a sármos Fiatot.

Gyakorlatilag minden szögletes formát nélkülöz a műszerfal, a Mood Selector a váltókar mögé került. Fotó: Hilbert Péter Gyakorlatilag minden szögletes formát nélkülöz a műszerfal, a Mood Selector a váltókar mögé került. Fotó: Hilbert Péter

Tesztautónk ráadásul az exkluzív, gazdagon felszerelt Opening Edition kivitel volt, melyből összesen 2000 darabot gyártanak az európai vásárlók számára. Az utastérben többek között piros betétes, fekete borülések, valamint fejlett Uconnect multimédiás és 3D navigációs rendszer (6,5 colos, színes érintőképernyővel) emeli a nívót, de itt van még a műszeregység 3,5 colos TFT-kijelzője is – azért a menürendszer felépítése és a kezelés helyenként lehetne logikusabb és egyszerűbb is. Ezenkívül akár radaros követésitávolság- és sebességtartó automatika, ráfutásos balesetveszélyre és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttérfigyelés és tolatókamera is rendelhető az autóhoz. A retró érzésről jellegzetes, kerek fejtámlák és klasszikus stílusú kilincsek gondoskodnak, ezek az antracitszürke dekorbetétek viszont nem különösebben dobják fel a belső hangulatot. A helykínálat a kategória átlagát hozza, a csomagtér azonban pótkerékkel szűkös, és ez esetben az álcapadót sem lehet mélyebbre engedni.

Korrekt átlag: az utastér négy felnőttnek nyújt kényelmet Korrekt átlag: az utastér négy felnőttnek nyújt kényelmet

Az 500X választható szívó és turbós benzinmotorral, kis és nagy dízellel, a manuális helyett hatfokozatú duplakuplungos vagy kilencgangos hagyományos automatával, fronthajtással, Traction+ elektronikus differenciálzárral és 4X4-es verzióban. Nálunk a csúcsmodell járt, 2,0 literes, 140 lóerős dízelmotorral, kilencfokozatú automatával és összkerékhajtással, de őszintén szólva eszemben sem volt a Fiattal letérni a műútról. Pedig a 179 mm-es szabadmagasság, a 21,3 fokos első és a 30,1 fokos hátsó terepszög lehetővé tennék. Maradjunk annyiban, hogy az elektronikusan vezérelt, többtárcsás tengelykapcsoló segítségével nehéz útviszonyok között is magabiztosan haladhatunk, vagy éppenséggel télen gond nélkül eljuthatunk a sípályáig.

A normál méretű pótkerék beszűkíti a poggyászteret A normál méretű pótkerék beszűkíti a poggyászteret

A 16 szelepes Multijet dízel kulturáltan végzi a dolgát, lendületesen viszi az 500X-et. Amíg a menetdinamikán nem annyira, addig a fogyasztáson annál inkább érezni, hogy 1,5 tonnás és viszonylag nagy homlokfelületű autót cipel a motor: start-stop rendszer ide, kilenc fokozat oda, tesztünk végén 8,2 literes átlagot mértünk. Mondjuk a többnyire kissé komótosan és rángatósan kapcsoló automatával amúgy sem voltunk igazán kibékülve. A Mood Selector menetdinamika-szabályzó Auto(mata) programjában eleve másodikból indul az autó, a 100 km/órát pedig csak ötödikben éri el. Habár sztrádatempó mellett, utolsó fokozatban laza részterhelésen ketyeg a motor, a fedélzeti számítógép szerint ilyenkor is simán benyakal 8-8,5 liter gázolajat. Sport üzemmódban élénkebbé válnak ugyan a gázreakciók és feszesebbé a kormányzás, engem azonban kimondottan zavart, hogy a váltó túl hosszan pörgeti a motort – ritkán hajlandó 2800-3000-es fordulatnál hamarabb felkapcsolni. A harmadik a nehéz útviszonyokra szabott Traction program, úgyhogy végeredményben marad az Auto. Egyébként kellemesen vezethető és viszonylag kényelmes, akár családi autónak is megfelelő az 500X. A hazai útviszonyok között legfeljebb a 18 colos felniktől (225/45-ös abroncsok) érdemes tartózkodni, mert képesek néhány rázós pillanatot okozni.

Az Opening Edition verzióból mindössze 2000 példányt gyárt a Fiat Az Opening Edition verzióból mindössze 2000 példányt gyárt a Fiat

Tetszett
• szeretnivalóan bájos stílus
• modern technika
• korrekt helykínálat

Nem tetszett
• tesztfogyasztás
• automata váltó
• pótkerékkel kis csomagtér

Összegzés
Mivel kétszeresen is divatos autóval van dolgunk, nem csoda, hogy a Fiat 500X a szegmens drágább példányai közé tartozik. 1,6 literes, 110 lóerős benzinmotorral és Pop alapfelszereltséggel 4 390 000 forinttól indul, de a tesztelt változat már alaphangon 8,2 millióba kerül.

FIAT 500X 2.0 Multijet 4×4 aut.
Összlökettérfogat: 1956 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 103 kW (140 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4273/1796/1620 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1545/1545 mm
Fordulókör: 11,50 m
Saját tömeg/teherbírás: 1570/605 kg
Csomagtér: 245/910 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s
Maximális sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 6,5/4,9/5,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 144 g/km
A modell alapára: 4 390 000 Ft (1.6 16V 110 LE Pop
A tesztelt modell ára: 8 190 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!