Nagy test, marcona tekintet, mintha csak egy meghízott derekú, óriási GL-osztályt látnánk. Az arculatfrissítéssel természetesen oda lett az előd, a hólyaglámpás modell egyedi karaktere, ám egy használati fronton csatába küldött járműnél ez akkor is sokadlagos szempont, ha tömegek könnyeznek utána. Az R-osztály lényegében maradt, ami volt: luxuskivitelű családi utazóbázis, esetünkben combos dízelmotorral és összkerékhajtással felvértezve.
Erősebb motor, elgondolkodtató árcédulák
Lényegi változás a frissített R-osztály esetében az izomfejlesztő kúra alá vont 3,0 literes, V6-os turbódízel, amely a korábbi verzióhoz képest plusz 41 lóerőt és 110 Nm nyomatékot állít csatasorba. A 265 lovas teljesítmény és a 620 Nm-es vonóerő a márka kínálatában e modellnél debütált, markánsan elkülönítve az R-osztály csúcsdízelét a belépőnek tekinthető 190 lóerős 300 CDI BlueEFFICIENCY-től. Itt persze nem csupán a 75 paripa testesíti meg a kontrasztot, hiszen az árlistán hozzávetőlegesen 1,8 milliós különbséget kell figyelembe venni, ami még a manapság „aranyárban” mért gázolajból sem csekély mennyiség.
Ha már az árszabásnál tartunk, feltétlenül érdemes egy aprócska tényre rávilágítani. Az R-osztály kimondva-kimondatlanul is az észak-amerikai piacon tekinthető potenciális masinának, az európai családok jóval racionálisabban vásárolnak ahhoz, hogy egy ekkora monstrummal kacérkodjanak. Kivételek persze nyilván akadnak, de nem árt tudni, hogy az R 350 CDI 4Matic alapárából két darab 109 lóerős B 180 CDI kompakt egyterűt vehetünk, úgy, hogy még marad is 1,5 milliónk némi üzemanyagra…
Mindent tud, ami ezen a nívón elvárható
Árak ide vagy oda, ez az autó bizony tökéletes mintapéldánya a nívós crossovereknek. Az alaphelyzetben 4+1 üléses utastérben főúri kényelemben érezhetjük magunkat, s ha a helyzet úgy hozza, a második sor középső férőhelyére és a hátsó két pótülésre is beültethetünk valakit. A vezetőhely kellemes, tiszta designt tükröz, ennek megfelelően otthonos környezetben falhatjuk a kilométereket.
A megszokott „mercis” logika szerint itt is a bal oldali multifunkciós bajuszkapcsoló működteti az ablaktörlőt, ismerős a klíma, a tempomat és a központi infóblokk (audió+navigáció) kezelése, a hétfokozatú 7G-Tronic sebességváltó programválasztó karja pedig a volán mögött bújik meg. A közel 2,3 tonnás tömegével nehéz, de mozgáskultúráját figyelembe véve semmiképpen sem nehézkes az R 350 CDI.
Fejlett, elektronikus vezérlésű fékdifferenciállal (4ETS) dolgozó összkerékhajtásának köszönhetően nagy tempónál, a közepes mértékű fedélzeti terhelést meghaladva (4 felnőtt+csomagok) is semlegesen fordul, útfekvése stabil. Vadászterülete az autópálya, hiszen 100 km/órás sebesség alatt szinte botladozik, a nagy lökettérfogatú turbódízel igazából a 130-150 km/ órás tartományban üzemel egészségesen sima orgánummal.
A városi A-ból B-be ingázás nem az R-osztály műfaja, közel öt méter hosszú és két méter széles teste kisámfázza a szűkebb utcákat és a parkolóhelyeket, mélygarázsokban mozogva pedig kifejezetten kényelmetlen. Mindent egybevetve azonban igazán dicséretes autó: aki megteheti, hogy egy ilyen családi cirkálót birtokoljon, az ki is tudja aknázni tudását. S aki még márkahű gondolkodású is, az aligha akar majd más Mercedesbe ülni!
TETSZETT
maszkulin külső design
minőség, anyagválasztás
variálhatóság, bővített csomagtérméret
hajtáslánc, fogyasztás
NEM TETSZETT
csak négy felnőttnek kényelmes
árszabás
ÖSSZEGZÉS
Nagy egyéniség ez az R-osztály! 265 lovas motorja és remek erőátvitele élvezetes kilométereket garantál, de józanul gondolkodva mifelénk sem földrajzilag, sem pedig gazdaságilag nem ésszerű választás. Sajnos…
MERCEDES-BENZ R 350 CDI 4Matic
Összlökettérfogat: 2987 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24
Max. teljesítmény: 195 kW (265 LE) 3800/min
Max. forgatónyomaték: 620 Nm 160 0-2400/min
Hossz./szél./mag.: 4922/1922/1676 mm
Tengelytáv: 2980 mm
Fordulókör: 11,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 2250/630 kg
Csomagtér: 550/1950 l
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s
Maximális sebesség: 235 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 8,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 223 g/km
Alapár (R 300 CDI BE): 15 176 000 Ft
A tesztelt modell ára: 16 946 000 Ft