Kívülről nézve üdítő látvány a Volkswagen Golf GTI, hiszen a legjobb bizonyíték arra, hogy alig néhány alkatrész megváltoztatásával milyen látványos is lehet a Golf. Még akkor is, ha ez javarészt a 19 colos könnyűfém felniknek köszönhető.
A vezetőülésben helyet foglalva már sokkal lehangolóbb a látvány, a piros varrással megbolondított kormánykeréken kívül semmi nem utal arra, hogy itt most nem egy teljesen hétköznapi autóban ülünk. Az ülések skótkockás kárpitja már nem ért el az ajtókárpitig, a fém pedálok se látszanak, ha a vezetőülésben ülünk. Néhány egyedi betéttel feldobhatták volna a műszerfalat, nem is beszélve a fehér számlapos műszerekről…
Menet közben is a szürke átlagautó formát mutatja a Golf GTI, nem utolsó sorban a DSG váltó előnyös tulajdonságainak köszönhetően. Halkan duruzsol a motor, észrevétlenül pakolja a fokozatokat a váltó, nyoma sincs a sportosságnak attól eltekintve, hogy az óriás kerekek minden nyomvályúnak utánamennek. A feláras állítható lengéscsillapítással a megfelelő állásban nem is ráz észveszejtően az autó.
Akkor bújik elő a kisördög a gépből, ha a DSG váltó karját áthúzzuk S-fokozatba. Ilyenkor nem csak a váltó lesz agresszívabb, de a motorvezérlés is éles fokozatba kapcsol, és a gázpedál legapróbb rezdülésére is nagyot ugrik előre a gép. A kétliteres turbómotor és a hatfokozatú, dupla kuplungos egység sokkal finomabban dolgozik együtt, mint a TDI esetén, nyomatékból itt sincs hiány, ráadásul széles a használható fordulatszám-tartomány is. Utóbbi információ csak azoknak számít, akik időnként késztetést éreznek arra, hogy saját kezükbe vegyék az irányítást, és a kormány felső küllői mögé rejtett fülekkel kapcsolgassanak.
Motorféket még akkor se lehet előcsalogatni az autóból, ha netán száznál visszaváltunk kettesbe; a motor felpörög, de az autó lényegében szabadon gurul tovább. Sebaj, a fékek a helyzet magaslatán vannak, nagyon jól adagolható, nagyon hatásos a rendszer. Egyébként nem csak lassításkor, de gyorsításkor is hasznát vesszük a fékeknek, az XDS differenciálzár célzott fékezéssel próbál nekünk segíteni.
A gyakorlatban csak akkor van értelme, ha tényleg a lehetséges kanyarsebesség +10 százalékkal közlekedünk, ilyenkor nagyon jól érezhetően pulzálva próbál meg kigyorsítani a GTI a kanyarból. Ha azonban falábúan, padlógázzal próbálunk ugyanott elfordulni, az autó elfordított kormánnyal, füstölő kerékkel megy tovább egyenesen – nem a józan, paraszti észt helyettesíti az elektronika, csak egy kicsit kijjebb tolja az autó tudását. A futóművet felesleges felkeményíteni, azzal nem mindig jutunk előbbre, ha elpattog a kerék az aszfaltról.
Nem olcsó mulatság a Golf GTI, a tesztautó ára extrák nélkül 8 987 500 forint, ezzel a Magyarországon elérhető legdrágább Golf, és ehhez még hozzájön jó néhány extra. A végösszeg 11 020 000 forint, ami még akkor is húzós összeg, ha ezért a pénzért két autót kapunk. Egy tök hétköznapi, egyenszürke Golfot, és egy másikat, amely gombnyomásra igen sportosan mozog.
TETSZETT
rugalmas motor, finom és gyors váltó
jó vezethetőség
úttartás, fékek
NEM TETSZETT
vételár, drága extrák
szükségpótkerék
ÖSSZEGZÉS
Sajnos csak kívülről látható a GTI sportossága, azonban a sofőr számára mindig érezhető, hogy nem egy hétköznapi Golfban ül. Onnantól kezdve, hogy kifizeti az autó vételárát.
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG
Összlökettérfogat: 1984 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 155 kW (210 LE) 5300-6200/min
Max. forgatónyomaték: 280 Nm 1700-5200/min
Hossz./szél./mag.: 4213/1786/1469 mm
Tengelytáv: 2578 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1414/551 kg
Csomagtér: 473 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,9 s
Maximális sebesség: 238 km/h
Város/országút/vegyes: 10,0/5,9/7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 173 g/km
A modell alapára: 4 697 250 Ft (1.2 TSI 85 LE 3a Trendline)
A tesztelt verzió ára: 8 987 500 Ft