A rendszernek kellett összeomlania ahhoz, hogy egy „ezerhatos” Lada a tápláléklánc tetejéről a legaljára kerüljön. Magyarország egyik legolcsóbb autója 1 999 000 Ft-tól vihető el, és ennyi pénzért meglepő módon egészen sokat nyújt.

Régimódi a kissé otromba váltókar, de a szerkezet teszi a dolgát. Van ülésfűtés és a világításkapcsolónak automata állása is. Fotó: Hilbert Péter
Régimódi a kissé otromba váltókar, de a szerkezet teszi a dolgát. Van ülésfűtés és a világításkapcsolónak automata állása is. Fotó: Hilbert Péter

Maratoni tesztünk alanyával, a Kalinával közös műszaki alapjai ellenére szinte másik autó benyomását kelti, talán szögletesebb vonalai, vagy egyszerűen a háromdobozos felépítés teszi, de a Grantától az sem lenne meglepő, ha nem a kisautók, hanem a kompaktok között indulna. Hasonlóan játszik formákkal és arányokkal, mint annak idején az Opel Kadett technikáján osztozó Daewoo Racer és Nexia. A klasszikus kocka Ladák utódjának szánt Granta azonban a márka alapmodellje, egy gigászinak tűnő, 520 literes csomagtartóval. Mi viszont nem értük be ennyivel, és lecsaptunk az egymillióval drágább, Lux AT változatra, amely az ellenség megtévesztésére SE logót hord a sárvédőjén, és Nissan-féle, négyfokozatú automatikus váltóval szerelték fel. Szinte mellékes, hogy az összes létező extrát megkapta, mert azok ma már a legtöbb típushoz alapáron járnak.

Az első fejtámlák retesz nélkül kiemelhetők, fixek a hosszú kapaszkodók. Hátul egyenként rögzíthetők az övcsatok
Az első fejtámlák retesz nélkül kiemelhetők, fixek a hosszú kapaszkodók. Hátul egyenként rögzíthetők az övcsatok

Az újra divatos metálbarna fényezés, a színre fújt kilincsek és a 15 colos könnyűfém felnik persze feldobják a konzervatív formát. Ebben az összeállításban, a széles, fekete műanyag hűtőmaszkkal egy mosómedvére emlékeztet. Majdnem minden karosszériaeleme különbözik a Kalináétól, csak a szélesre nyíló ajtókon látszik hasonlóság. Lépcsős hátában nehéz meglátni a szépet, pedig domborításokkal és különböző formai játékokkal igyekeztek feldobni a méretes fedelet. Sajnos így is túl nagy a fémfelület, cserében szedánoktól szokatlanul nagy a nyílás. A csomagokat nem kell magasra emelni, de a fedelet érdemes teljesen felnyitni, mert a kilógó zárszerkezet tud fejfájást okozni. Literben és centiben is bőséges a hely, nagy a belmagasság is, bátran pakolhatunk, sőt, még bővíthetjük is. Az ülőlapok felemeléséhez ugyan előre kell húzni az első üléseket, így viszont a síkhoz közelebb kerülnek az aszimmetrikusan dönthető háttámlák. Akár nagyobb tárgyakat is elvihetünk vele, mert a merevítés sem határolja be nagyon a nyílás méretét. A könnyű fedél a lemez érintésével, illetve az apró külső fogantyúval csukható le.

Belógnak a pántok és a merevítők, de marad hely bőven
Belógnak a pántok és a merevítők, de marad hely bőven

Praktikumáról és hangjairól is a Wartburg juthat eszünkbe, a Granta lemezei jellemzően konganak, ami összefüggésben van olcsóságával és egyszerűségével, de árulkodik alacsony tömegéről is: a vezetővel együtt 1080 kilót nyom a karosszéria. Ezzel a legújabb trendhez igazodik a Lada, akkor is, ha a kis önsúly nem feltétlenül szándékos tervezés eredménye. Gyenge határolója szélesre tárja az első ajtót, tágas beltérbe jutunk, ahol szintén látható az igyekezet a korszellem megfogására, igaz, ez 10 évvel ezelőtti célkitűzés volt. A Kalináétól kerek középső szellőzőivel, plusz rakodópolcaival és áttervezett klímakonzoljával eltérő műszerfal matt műanyagja egészen kellemes a szemnek, egyedül a kályhaezüst betétekről nem mondható el ugyanez. Üléseire ráfért volna még egy kis formázás, bár annak ellenére, hogy gyengén tartanak, közepesen hosszú távon is elfogadható a kényelmük. Ebben nagy szerepe van a lágy rugózásnak is, földúton remekel a Granta, és ott is feltűnően ringatózik, ahol nem úthibák vagy fekvőrendőrök, csak hullámok okoznak zavart.

Jó erőben van az 1,6-os szívómotor, teljesíti az Euro–6-os normát
Jó erőben van az 1,6-os szívómotor, teljesíti az Euro–6-os normát

A 16 szelepes, 96 lóerős motor ideális súly/teljesítmény arányt jelent, jól gyorsul, és a szintetikus kormányzás ellenére pontosan irányítható az autó. Klasszikus, hidraulikus automatikus váltója négy fokozatával lefedi a hajtáslánc és a sofőr igényeit, finoman működik, gyorsításra sem jön zavarba, passzol a nagyjából egy évtizedes lemaradásban lévő konstrukcióhoz. Zajszintje egy nagyságrenddel alacsonyabb a zúgó kézi szerkezeténél, ami elég ahhoz, hogy megszüntesse a Granta/Kalina egyik legnagyobb hiányosságát, és ennek csupán szűk egy literrel magasabb fogyasztás az ára. Ebben a formában egy 90-es évekbeli amerikai autóra rímel a maga nyers célszerűségével és megfizethető árával együtt. Nem is rossz ajánlólevél ez egy hidegháborús ellenfélnek!

Javítana az arányokon, ha a rendszám a fedélre kerülne. Jót tesz a C-oszlopnak a kis ablak
Javítana az arányokon, ha a rendszám a fedélre kerülne. Jót tesz a C-oszlopnak a kis ablak

Tetszett
• praktikus felépítés
• ár/komfort arány
• versenyképes ár

Nem tetszett
• elnagyolt részletek
• feltűnő reléhang

Összegzés
A legdrágább összeállításban is életképes konstrukció a legolcsóbb Lada. Funkcionalitásában és egyszerűségében azok a vevők találják meg a számításukat, akik csak a használati értékért hajlandók fizetni, és azt egy vadonatúj, 3 évig garanciális autóban keresik.

Lada Granta Sedan 1.6 AT
Összlökettérfogat: 1596 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 72 kW (96 LE) 5600/perc
Max. forgatónyomaték: 145 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4260/1700/1500 mm
Tengelytáv: 2476 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1430/1414 mm
Fordulókör: n.a.
Saját tömeg/teherbírás: 1080/480 kg
Csomagtér: 520 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,1 s
Max. sebesség: 168 km/h
Város/országút/vegyes: 9,9/5,5/7,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 164 g/km
A modell alapára: 1 999 000 Ft (1.6 Standard, 86 LE)
A tesztelt verzió ára: 2 999 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!