Autógyilkos helyeken végzett fuvarozásra kétféle megoldás kínálkozik. Építhetünk primitív járművet, amelyért nem kár, mert olcsó. Sofőrnek lehetőleg rabszolgát alkalmazzunk, mert gyötrelmes lesz a munkája és rövid az egészsége. Ezt a filozófiát követték a nagy keleti szomszéd egykori teherautói, amelyekből még sok szennyezi fekete dízelfüsttel hazánk levegőjét. Működőképes modellel szolgál a másik véglet is: legyen a jármű nagyon igényes konstrukció, amely olyan hosszú időn keresztül bírja az ártó hatásokat, hogy magasabb ára ellenére gazdaságosabbnak bizonyul. Ráadásul ebben emberhez illő körülmények között lehet dolgozni, ami szintén megtérül valahol. A DAF ez utóbbi koncepció híve. Nehéz bányaüzemre a közepes méretű CF típussorozatából ajánl különféle változatokat, amelyek közül most a négytengelyes kivitelt tettük próbára.

Egyenletes terhelés

Nézni is rossz, amikor a nagy rakodógép rázúdít egy adag követ a puttonyra. Egy-egy hatalmas tömb csattanva érkezik a Schwarzmüller felépítmény acéllemezére, s zuhogva követi a többi – az egész mutatvány felér egy kisebb hegyomlással, amelyben normális autók palacsintává lapulnak. A DAF CF béketűrően fogadja a püfölést. Erősített acél alvázát (310 mm magas hossztartók) és masszív hídjait éppen erre méretezték, úgynevezett műszaki teherbírása negyven tonna, de valójában ott a határ, ahol szétdurran a gumi. Ami acélból van rajta, az elviseli a puttonyra púpozható anyagmennyiséget. Közúton viszont az számít, hogy ne lépjük túl a KRESZ-ben megengedett tengelyterheléseket, különben jön a bírság. Csakhogy ömlesztett anyag esetében úgy oszlik el a rakomány, ahogy a véletlen hozza: egy derekas kőtömb ide vagy oda, és valamelyik tengely akkor is túlterhelődik, ha egyébként rendben van a mennyiség. Ezt a problémát küszöböli ki a DAF tengelyterhelés-kiegyenlítése: a két kormányzott első futómű rugózását úgy kapcsolták össze, hogy az egyik túlzott besüllyedése átad az erőhatásból a másiknak.

Mozgékonyság

Laza talajon, például sóder- vagy homokbányában igazán nehéz megőrizni a jármű mozgékonyságát. Ilyenkor előnyös a CF agyáttételes hátsó hídja, mert középen nagyobb a szabad magasság, mély keréknyomban is elmegy az autó. Szükség esetén be lehet kapcsolni a hossz- és keresztirányú differenciálzárakat. Rugóútja kivételesen nagy, 270 milliméteres. Ráadásul méretei ellenére könnyen és jól fordul a négytengelyes CF, mert amíg a háromtengelyes gépkocsik haljamosak egyenesen előre eltolni az alákormányzott két első kereket, ezen négy kerék kormányoz és tartja a kívánt ívet. Mivel nagyon el lehet fordítani a kerekeket, illetve viszonylag kicsi a fülke, szűk helyen lehet megfordulni a monstrummal. Hogy közben ne törjön le ez-az a kocsi elejéről, arról rugalmas műanyag fellépő és törhetetlen lexan fényszóróüveg gondoskodik. Érdekessége még a konstrukciónak az aláfutásgátló, amelyet úgy helyeztek el, hogy ne korlátozza a terepszöget, de hatásosan fogja fel a frontálisan beleütköző személyautót.

Portalanítás

A pornak, az emberi tüdő és minden műszaki berendezés ellenségének nincs sok esélye a CF esetében. Komfortos fülkéjében alapfelszerelés a szellőző levegőszűrője, sőt extraként aktívszenes pollenszűrőt lehet rendelni. A motor légszűrőjébe porleválasztón át jut a levegő: a hirtelen irányváltásoktól csapdába repülnek és összegyűlnek a porszemek, majd időnként kiüríthetők. A pilóta élete egyébként is kellemes a fedélzeten.

Nagyon jó a szervokormány, megfelelő a kilátás, így könnyű a manőverezés. A 16 fokozatú sebességváltó a DAF rendszerét képviselte: a váltógombon egy nagy kapcsolóval lehet átlépni az alsó és a felső H-séma között, az oldalsó billenőkapcsoló pedig a fokozatfelező. Szerintem az összes manuális rendszer közül ez a legjobb. Áttételezése olyan, hogy a rakott járművel sík felületen harmadikból lehet elindulni, az első két fokozat csak extrém helyzetekre való. Jól érzékelhetőnek és biztonságos hatást keltőnek találtam az elöl tárcsa, hátul dob rendszerű féket is, ám egy ilyen nagy szintkülönbségű bányában, mint az egri, örömmel üdvözöltem volna egy lassítóféket is a járművön. A rugózás kimondottan kellemes volt, s nem lehetett panasz a magas súlyponthelyzetű jármű stabilitására és az általa keltett biztonságérzetre sem. Mindent összevetve olyan véleményem alakult ki, hogy egyáltalán nem büntetés kőbányában dolgozni, ha egy DAF CF a munkaeszköz. Csak legyen olyan a gazdasági helyzet, hogy árban is ez legyen a jobb megoldás, s nem a primitív szörnyetegek!