A gyártók elkényeztették a vevőket az elmúlt tíz évben a középkategóriás modellekkel, sok típus ugyanazt nyújtja már a helykínálat terén, mint a nagyautók. Ehhez képest a Peugeot nem kezdett el a centik és literek tekintetében versenyezni, inkább alkottak a kategóriatársaknál valamivel kisebb, cserében őrülten látványos és egyedi modellt, amellyel egyértelművé szeretnék tenni, továbbra is helyük van a szegmensben. Azt hiszem, annál nagyobb elismerés nem kell a dizájnereknek, mint az az eset, ami egy bevásárlóközpont parkolójában történt meg velem. Odagurult mellém egy BMW 3-as Touring, kiszállt egy úriember és azt mondta, hogy sosem gondolta volna, hogy ezt fogja mondani egy francia autóra, de ő még életében nem látott ilyen szép kombit! Szóval az 508 SW formája nagy vonzerő lehet, de azért belül érződik, hogy nem a kategória óriásaihoz tartozik. Nyilván el lehet benne férni hátul is kényelmesen, de nem táncteremnyi a lábtér. Az 530 literes raktér kapcsán is hasonló a helyzet, a 4790 mm-es hosszúsághoz képest ez szerény érték, a kompakt 308 SW például 660 liternyi pakkot képes elnyelni. Az más kérdés, hogy egy évben hányszor használjuk ki a maximális befogadóképességet…
Ha már a cockpit tele van olyan részletekkel, amelyek a prémiummodelleket idézik, a csomagtartónál sem spórolták el az igényes kárpitozást, és ahogy elvárható, van sínes rögzítőrendszer és gumipánt, a rolós raktértakaró külső éle pedig egy rácsapással felcsúszik a tetőig, hogy könnyebb legyen a pakolás. A háttámlák a csomagtér oldalfalában elhelyezett karokkal dönthetők, ugyanakkor bővítés után nem kapunk teljesen sík rakfelületet.
Menet közben semmilyen különbség sem érezhető a limuzinhoz képest, bár a GT topmodellnél meglehetősen feszes a rugózás. Az 1,6-os, 225 lóerős turbómotorral nincsenek erőnléti gondjai a csúcsverziónak, rugalmassága mellett csendessége is figyelemre méltó. A PureTech 225-öshöz alapáron kínált nyolcfokozatú, automatikus váltó finoman teszi a dolgát, néha viszont érthetetlenül magasan tartja a fordulatot – sokszor tapasztaltam, hogy állandó, sík úton való haladáskor 2000-en cövekelt le a fordulatszámmérő mutatója, ami egy 300 Nm-es nyomatékot produkáló benzinmotornál teljesen felesleges.
Az 508 SW alapkivitelben (9,34 millió Ft) és topmodellként (14,0 millió Ft) sem számít igazán olcsónak, ha viszont beleülünk, gyorsan egyértelmű lesz, hogy nincs túlárazva, a limuzinhoz viszonyított 450 ezer Ft-os plusz is reális. Valószínűleg nem fogunk minden utcasarkon az új Peugeot-val találkozni, de az biztos, hogy egy ilyen autónak nagyon is megvan a helye a piacon!
TETSZETT
• formaterv
• belső hangulata
• kényelmes ülések
• dinamika
NEM TETSZETT
• városban magas fogyasztás
• tétova automatikus váltó
• csomagtér mérete (ellenfelekhez képest)
ÖSSZEGZÉS
Minden bizonnyal tudatos döntés, hogy a Peugeot nem akart versenyre kelni a vetélytársakkal a csomagtartó és a helykínálat területén. Inkább máshogyan szeretnék célba juttatni az 508 SW-t: az autó sajátos hangulata, prémiummodelleket idéző beltere és motorkínálata sem okoz csalódást.
Peugeot 508 SW GT 1.6 PureTech 225
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 165 kW (225 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1900/perc
Hossz./szél./mag.: 4790/1859/1420 mm
Tengelytáv: 2793 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1430/598 kg
Csomagtér: 530/1780 l
Üzemanyagtank: 62 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,4 s
Max. sebesség: 248 km/h
Átlagfogyasztás: 7,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 175 g/km
A modell alapára: 9 340 00 Ft (508 SW 1.5 BlueHDi 130)
A tesztelt verzió ára: 14 000 000 Ft