Miközben az abszolút kényelmet és az élet örömforrásait hajkurásszák, a gazdagok egy része két kézzel „fojtogatja” a pénzeszsák száját. Csakhogy a külvilág felé reprezentatív luxusautóval nehéz spórolni, ebben a kategóriában még a hibridek is inkább a lelkiismeret megnyugtatásáról (és a marketingről) szólnak, semmint a gazdaságosságról – tisztelet a kivételnek.
A „csillagászati” üzemanyagárakra reagálva azonban a Mercedes most olyat merészelt, amit eddig még senki: a C-osztályban is szolgáló 250 CDI négyhengeres dízelmotort pakolta zászlóshajója orrába, mégpedig a fogyasztáscsökkentő start-stop rendszerrel együtt…
Tiszteletet parancsoló fellépés, fenséges belső
Annyi szent, hogy ennek az 5,1 méter hosszú stuttgarti cirkálónak határtalan tekintélye van, akármilyen motor is hajtja – azért a nullaforintos „típusfelirat elhagyása” hasznos opció. Pedig a megjelenése már nem éppen friss és ropogós, hiszen a W221-es modell 2005 őszén debütált, majd a megújítására 2009-ben kerítettek sort, de ellenfeleihez képest (Audi A8-as, 7-es BMW vagy Lexus LS) még most is kiemelt figyelmet kap az utakon. Hogy ezt az impozáns méretek teszik, vagy a márkanév, netán a háromágú csillag, azt nem sikerült megfejteni.
Amúgy a korát nem is annyira a külső-belső formaterven érezni, inkább picit a technikai arzenálon. A hagyományos hidraulikus szervokormány miatt az S-osztály még nem tud automatikusan beparkolni, illetve a kormányzásba beavatkozva a forgalmi sávban tartani az autót (az ellenkező oldali kerekek fékezésével próbálja visszaterelni), és a különféle információkat a szélvédőre vetítő head-up display sem rendelhető hozzá. Nem mintha a hétköznapok során bármelyik hiányozna, de ez a kategória valahol a technikai versengésről is szól.
Egyébiránt, ha a tesztautó konfigurálása során nem tapsolják el egy B 180-as árát (közel 7,5 millió forint) extrákra, talán fel sem tűnik az egész – többek között éjjellátó asszisztens gyalogosfelismeréssel, intelligens fényszórók és adaptív távfénysegéd, sebességkorlátozás-kijelzés, radaros sebesség- és követésitávolság-tartás, aktív holttérfigyelés és sávtartás, valamint internetcsatlakozás szolgálta a kényelmet és a biztonságot. Így azonban a kontrasztos Szaharabézs–fekete bőrkárpitozással és a hűthető-fűthető, masszázsfunkciós multikontúr fotelekkel (a kormányzási szögnek és a keresztgyorsulásnak megfelelően fújja fel az ülés légkamráit, hogy kellő oldaltartást biztosítson) felettébb pazar belső környezetet teremtettek. A minőségérzet első osztályú, minden részlet ízléses és aprólékosan kidolgozott, a helykínálat pedig elöl-hátul terjedelmes.
Méltó hozzá a négyhengeres dízelmotor?
A 250 CDI jelölés a 2,2 literes dízelmotor két turbófeltöltővel (egy kisebb és egy nagyobb) lélegeztetett változatát takarja: a 204 lóerő elégségesnek, az 500 Nm-es forgatónyomaték derekasnak tűnik, s papíron a menetteljesítmények is rendben vannak. Ha nem is diktálja, azért a Mercedes gond nélkül felveszi a forgalom ritmusát, a kéttonnás tömeget megnyerően viszi a motor, és az előzési rugalmasságára sem lehet panasz. Az autópályán megengedett sebességnél laza 2000-et forog a főtengely, a kényelmes utazósebesség akár 160-180 km/óra is lehetne, és még innen is szépen húz az autó. Miközben a hétfokozatú automata sebességváltó szinte észrevétlenül teszi a dolgát, részterhelésnél csendesen suhan az S-osztály. A négyhengeres hangjából ilyenkor vajmi kevés szűrődik be, a hidegindításkor és erőteljes gyorsításnál tapasztalt nyers dörmögés azonban nem illik a kifinomult miliőbe. A vibrációk túlnyomó részét sikeresen tartották távol az utastértől, de abba az egész autó „beleremeg”, amikor a start-stop rendszer piros lámpánál leállítja a motort – az újraindítás viszonylag finoman megy.
Arról persze álmodni sem mertünk, hogy sikerül az 5,7 l/100 km-es gyári átlagfogyasztás közelébe jutni, ám a fedélzeti számítógép által beígért 7,4 literes értékkel még mindig elégedettek voltunk. Ezek után kisebbfajta csalódásként éltük meg, hogy mérésünk alapján kerek egy literrel többet evett az autó – az igazsághoz tartozik, hogy ezt javarészt városi használat mellett produkálta. Az S 250 CDI hatótávolsága pedig még így is hozzávetőleg 1000 kilométer, tehát egyhuzamban lenyomhatjuk például a Budapest–Frankfurt távolságot. Pontosan utazóautóként a legfenségesebb az S-osztály: végtelenül kényelmes és biztonságos, a világ minden gondját-baját kirekesztő, stresszmentes környezetet biztosít a végtelen távolságok leküzdéséhez.
TETSZETT
formaterv, elegáns belső
kidolgozás, minőségérzet
gördülési komfort
márkapresztízs
multikontúr ülések
NEM TETSZETT
luxusautóhoz nem méltó motorhang
nem elég kifinomult start-stop
tesztfogyasztás
ÖSSZEGZÉS
Akár az S-osztályt, akár ellenfeleit nézzük, a négyhengeres dízellel kb. 1,7 millióval olcsóbb az autó, mint V6-ossal. A menetteljesítményekkel nincs is gond, de a motorhang nem igazán méltó egy luxusautóhoz.
Mercedes-Benz S 250 CDI
Összlökettérfogat: 2143 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 150 kW (204 LE) 4200/min
Max. forgatónyomaték: 500 Nm 1600-1800/min
Hosszúság/szélesség/magasság: 5096/1871/1485 mm
Tengelytáv: 3035 mm
Fordulókör: 11,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1970/595 kg
Csomagtér: 560 l
Üzemanyagtank: 83 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Maximális sebesség: 240 km/h
Város/országút/vegyes: 7,0/5,0/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 149 g/km
A modell alapára: 20 700 000 Ft
A tesztelt modell ára: 28 141 250 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!