Jogosan felmerülhet a kérdés az emberben, hogy mi értelme az 1,7 literes dízel 120 lóerős változatának, ha az 1,5-ös gázolajosból ott a 115 lóerős? Utóbbi a Kadjarban elérhető, tehát a legújabb károsanyag-kibocsátási előírásokat is teljesíti? A válasz egyszerű, a Renault kínálatában nem konkurál egymással ez a két erőforrás, például a Scenic egyterűből már törölték az 1.5 dCi-t.
Jelentős az előrelépés a korábbi alapdízelhez képest, hiszen az új négyhengeres majdnem 20%-kal nagyobb lökettérfogatú, és ezt igenis érezni. Már a műszaki adatok is árulkodnak erről, hiszen az említett 1.5 dCi 260 Nm-t tud 2000/perces fordulaton, míg az 1.7 dCi már 1750/perces fordulaton eléri 300 Nm-es maximumát. A vezethetőségre lefordítva ez annyit tesz, hogy érezhetően hamarabb kezd húzni, és sokkal kevesebb kapcsolást igényel. S ez igenis sokat számít a mai világban, ahol a váltóáttételek nyújtásával csökkentik az üzemi fordulatot. Amíg egy normál dízel csak éledezni kezd 1500/perces fordulaton, az 1.7 dCi ilyenkor már élénk, így még nagyobb emelkedőknél sem kell visszakapcsolni, elég csak egy kicsit mélyebbre nyomni a pedált, de autópályán is nyugodtan tudunk haladni.
Szükség is van erre a nyugalomra, mert ez illik az autó karakteréhez. A divatos terepjárós megjelenés miatt nagy átmérőjű, 20 colos felniket használnak, a menetellenállás csökkentése miatt a futófelület szélessége azonban csak 195 mm. A magas tömegközéppont és a kicsi tapadási felületek okán erős az alulkormányzottsági hajlam, nedves úton is sokat tolja az orrát az autó fordulókban. Hiába a kerekek nagy átmérője, a kis oldalfalmagasság és a feszes futóműhangolás miatt kifejezetten rosszul lép át az úthibákon a Scenic, már csak ezért sem éri meg sietni vele. Amúgy a motor is a megfontolt haladást részesíti előnyben, nyomatékos és takarékos – a tesztátlag 5,9 l/100 km lett, ami jóval alacsonyabb a korábbi 130 lóerős dízel 6,8 l/100 km-es értékénél –, pörgetni nem érdemes, mert érezhetően az elektronika korlátozza le a teljesítményét magas fordulaton.
Érdemes alaposan átszámolni, tényleg szükség van-e a dízelmotorra, hiszen ezért legalább 7,6 milliót kér a Renault, miközben a teljesítményben összevethető 115 lóerős benzinmotorért ugyanazzal a felszereltséggel 6,3 milliót kell fizetni. Az árkülönbségbe nem csak sok üzemanyag, de a hatfokozatú, duplakuplungos EDC-váltó 550 000 Ft-os felára is bőven belefér. Aki pedig mindenképpen ragaszkodik a dízelhez, 300 000 Ft felárért megkapja a teljes, 150 lóerős teljesítményt. Pozitívum, hogy a rengeteg egyedi extrából kedvezőbb árú csomagokat is összeállítottak, ami nagyban megkönnyíti a kívánt Scenic konfigurálását.
TETSZETT
• nyomatékos dízel
• alacsony fogyasztás
• sok pakolóhely
NEM TETSZETT
• a tetőoszlopok korlátozzák a kilátást
• szűkös második sor
• erős alulkormányzottsági hajlam
ÖSSZEGZÉS
Kevés kapcsolással, csendben lehet utazni az új dízelmotorral felszerelt Scenickel, amely sokkal takarékosabb lett elődjénél. Azonban a felára jelentős a benzineshez képest, és az erős alulkormányzottsági hajlam is odafigyelést kíván.
Renault Scenic Blue dCi 120
Összlökettérfogat: 1749 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 3500/perc
Max. nyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4406/1866/1653 mm
Tengelytáv: 2734 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1602/1596 mm
Fordulókör: 11,2 m
Tömeg/teherbírás: 1562/608 kg
Csomagtér: 452-1500 l
Üzemanyagtank: 52 l
0-100 km/h: 14,2 s
Max. sebesség: 195 km/h
Szabványos fogyasztás: 5,5-5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 144-148 g/km
A modell alapára: 5 999 000 Ft (TCe 115 FAP)
A tesztelt verzió ára: 7 599 000 Ft