Nem véletlen, hogy a teljes hazai terepjáró- és SUV piacot tekintve a Dacia Duster (704 db) és a Hyundai ix35-ös (253 db) után a Kia Sportage az idei évad slágermodellje – az első kilenc hónapban 232 darabot értékesítettek belőle. A divatos formaterven kívül egyebek mellett jó minőségével és ár-érték arányával hódít, nem is beszélve a roppant nagyvonalú, hétéves garanciáról.
Kedvező árú extrák, de csak csomagban
Most azonban nézzünk egy kicsit a dolgok mögé! A vagány megjelenés hátulütője például, hogy a körkörös kilátás finoman szólva sem erőssége a kocsinak: a vaskos A-oszlop képes kitakarni egy komplett óvodás csoportot, de ez még semmi a C-oszlop „vakfoltjához” és a keskeny hátsó szélvédőhöz képest. Szóval a tolatás valódi rémálom! Ráadásul az LX alapkivitelhez opcióként sem kérhető parkolóradar, miközben a több mint egymillió forinttal drágább – és persze jóval gazdagabban felszerelt – EX-szinten szériában jár. Aki nem kíván feljebb lépni (illetve nem híve az utólag beépíthető csipogónak), az esetleg tolatókamerával vigasztalódhat, amit a navigációval és a 7 colos érintőképernyővel együtt 350 ezer forintért kínálnak.
Maradva az LX specifikációnál és az extráknál, ajánlatos megrendelni a 220 000 forintos kényelmi csomagot is (hűthető kesztyűtartó, hazakísérő fény, Bluetooth-kihangosítás, sebességtartó automatika, multifunkciós kormánykerék), máskülönben a kormány csak magasságban állítható, tengelyirányban nem.
Amúgy a műszerfal tetszetős és könnyen áttekinthető, az anyagválasztás pedig csak az alapmodell műanyag kormánya és váltógombja miatt kap négyes alá minősítést. Bár a helykínálat korrekt, azért a Sportage nem olyan tágas, mint ahogy a méretei alapján várnánk. A csomagtartó például csak akkor 564 literes, ha a padló alatti rekeszeket is beleszámoljuk, egyébként a roló alatt kissé lapos, míg a variálhatóság kimerül annyiban, hogy a hátsó ülések támlája osztottan dönthető.
Fronthajtás széria lejtmenetvezérléssel
Hidegindításkor és erőteljes gyorsításkor kissé nyers az 1,7 literes dízelmotor hangja, ám ettől eltekintve kulturáltan dolgozik a négyhengeres. 115 lóerejével – karöltve a 255 Nm-es forgatónyomatékkal – kellemesen gyorsítja és tisztességesen viszi a másfél tonnás autót. Már 1500-as fordulattól szépen húz a motor, kényelmes stílusban vezetve, korai felkapcsolásokkal is gond nélkül tarthatjuk a forgalom ritmusát, előzéskor pedig számíthatunk a rugalmasságára. Így a fogyasztás is kedvezően alakul, a tesztünk során mért 6,1 literes átlagot a feláras start-stop rendszer nélkül sikerült elérni.
A közvetlen áttételezésű kormánnyal pontosan vezethető a Sportage, de a visszajelzésektől teljes egészében megfoszt az elektromos szervo. Magas építése ellenére kanyarokban sem bizonytalan az autó, pedig az első MacPherson és a hátsó kettős keresztlengőkaros felfüggesztés hangolása egészen barátságos. Az úthibák többségét ügyesen kirugózza a Kia, bár az ütések hárítása közben néha átterjed némi vibráció a kasztnira, a nagyobbaknál pedig felüt a futómű. Mivel négykerékhajtás kizárólag a kétezres benzin- és dízelmotorokhoz konfigurálható, a széria lejtmenetvezérlés ez esetben még inkább megmosolyogtató. 172 mm-es szabadmagasságával mindenekelőtt a nagyvárosi dzsungelharcokban jeleskedhet a Sportage, például sérülésveszély nélkül kaptathatunk fel a combosabb járdaszegélyekre – alkalomadtán a kaland kedvéért egészen a bakhátas földutakig is elmerészkedhetünk.
Az 1.7 CRDi motorral felszerelt Kia Sportage árcéduláján 5 749 000 forint szerepel, így 630 ezerrel olcsóbb a 2,0 literes, 136 lóerős dízelnél. A kétezres benzinesnél viszont még így is 300 000 forinttal drágább…
TETSZETT
vagány formaterv
jó ár-érték arány
tesztfogyasztás
7 év garancia
NEM TETSZETT
hátrafelé erősen korlátozott kilátás
csomagban rendelhető extrák
drága dízelmotorok
ÖSSZEGZÉS
A kompakt hobbiterepjárók között tényleg jó választás a Sportage, de a felszereltségi szintek közötti nagy ugrások és a csomagokban kínált opciók miatt nehéz összeállítani az ideális ár-érték arányú konfigurációt.
Kia Sportage
Összlökettérfogat: 1685 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 84,5 kW (115 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 255 Nm 1800-2500/min
Hossz./szél./mag.: 4440/1855/1635 mm
Tengelytáv: 2640 mm
Fordulókör: 10,58 m
Saját tömeg/teherbírás: 1490/450 kg
Csomagtér: 564/1353 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,3 s
Maximális sebesség: 173 km/h
Város/országút/vegyes: 6,0/4,8/5,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 135 g/km
A modell alapára (1.6 GDI LX): 4 999 000 Ft
A tesztelt modell ára: 5 749 000 Ft