Volt már multifunkciós zsebkésük? Tudják, amiből számos penge, csavarhúzófej, fogpiszkáló és egyéb leleményes dolog hajtogatható ki. Az tény, hogy gálavacsorán nem feltétlenül vennénk elő, de praktikuma, sokféle környezetben való használhatósága elismerésre méltó. No, a frissített Land Cruiserről is valami hasonló mondható el. A külső változás szembetűnő, ha így nézzük, sikeres volt a fiatalító kúra, azonban az esztétika más lapra tartozik. Az új orr, lámpák, hűtőmaszk és LED-es menetfények által formált frontrész finoman szólva is elgondolkodtató, a kissé megosztó köntös alatt azonban a korábbinál értékesebb tartalom lapul.
Belső értékek, kalandorok álomautója
A facelift során a repertoár része lett például a Toyota Touch 2 & Go multimédiás-navigációs fejegység is, melyen a hazai fejlesztésű iGO szoftver fut. A térkép adatbázisa korrekt, a grafikája szép, és frissítésre is van lehetőség. A kabinban új kapcsolók, műszerek, fiatalosabb színkombinációk, 4,2 colos TFT központi monitor és átalakított középkonzol találhatók. A kétszínű bőrkárpit látványos, azonban egyes műanyag elemek nem ütik meg az elvárt nívót, találni sorjás éleket, a sokféle felületi kialakítás és szín pedig nem valami harmonikus. Menet közben a második sori ülések utasok nélkül zörögnek, rezonálnak, az új Optitron, körbarázdákkal ellátott hátterű kijelzőkön pedig éjszaka, az utcalámpák fénye propellerszerű mozgással tükröződik. Terepen és városban is hasznos a kormányról aktiválható első, hátsó, vagy oldalnézeti kamera. A klímapanel alatt kapott helyet az új, nagy méretű forgókapcsoló, ami a Multi-Terrain Select rendszer kezelésére
és a kúszónyomaték szabályozására szolgál.
Az első ülések lapja kissé rövid, praktikus a számos rekesz, pohártartó és a jókora könyöklő alatt található hűtődoboz is. A második sorban igazán tágas a hely, itt is igényeinknek megfelelően szabályozható a szellőzés és az ülésfűtés intenzitása. Az ülőlapok sínen tologathatók, a támlák dőlésszöge is szabályozható, a plafonból pedig a multimédiás rendszer monitorja hajtható ki. A hátsó sori, elektromosan mozgatható üléseket az autó jobb oldaláról lehet csak megközelíteni, a férőhely egészen korrekt, a középső ülések előretolásával pedig a lábnak is elfogadható hely jut. A csomagtér a jobbra nyíló oldalajtón, vagy a külön, felfelé nyitható hátsó üvegen keresztül érhető el. A kitárt oldalajtó meredek lejtőn fixálható, a megerősített lökhárítóra fellépve pedig egyszerűen elérhető, pakolható a tetőcsomagtartó.
Sztrádán már kifogy a szuflából a 3.0 D-4D
A Land Cruiser talán legnagyobb újdonsága, hogy a korábbi változathoz képest sokat javult a stabilitása, kevésbé érzékeny az oldalszélre, magabiztosabban, kisebb oldaldőléssel kanyarodik. Utóbbiak elérésében nagy szerepet játszanak többek között az új lengéscsillapítók, a stabilizátorrudak, a lengőkar-bekötési pontok és a segédkeret tartóbakjainak módosítása, valamint az Adaptív Változó Felfüggesztés (AVS) és a Kinetikus Dinamikus Felfüggesztési Rendszer (KDSS). Az AVS jóvoltából a vezető három beállítás közül (Normál, Comfort, Sport) választhat, míg a KDSS kanyarodás közben szavatolja a jármű stabilitását.
A motortérben a régi ismerős, négyhengeres, 3,0 literes gázolajos lapul, mely 190 lóerős és 420 Nm leadására képes. A hozzá csatolt ötfokozatú automata kissé komótosan teszi a dolgát, de illik a jármű és a lustácska motor karakteréhez. 130 km/óránál 2400-as fordulaton dolgozik a 3.0 D-4D, de emelkedőn, sebességrögzítő használatakor az automata némi töprengés után visszakapcsol egyet, ami nem túl elegáns. Ilyenkor megugrik a kabinban az amúgy sem szerény motorzaj, egy ekkora lökettérfogatú aggregátnak illene egy ilyen hétköznapi helyzetet erőből, nem pedig erőlködve megoldania. A tesztfogyasztás 11,5 liter/100 km, ami nem sok egy ekkora homlokfelületű autótól, de hiú ábrándjaink ne legyenek, a 8,1 literes gyári átlag elérése nehezen kivitelezhető. A kormányzás közvetlensége terepjárós mércével elfogadható, a fékek adagolhatósága jó, a biztonságot pedig számos extra fokozhatja: Ütközés Előtti Biztonsági Rendszer (PCS), Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC), Utánfutó Kilengés Csillapítás, Holttérfigyelő (BSM), Hátsó Keresztirányú Forgalomra Figyelmeztető Rendszer (RCTA) stb.
Az ACC hasznos társ (lehetne) autópályás szakaszokon, de a rendszer kissé agresszíven működik, előttes forgalom észlelésekor hirtelen és intenzíven fékez, majd ha nincs akadály, csigatempóban kúszik vissza az előzőleg beállított sebességre. Az ACC „látótávolsága” ugyan szabályozható, de ez mit sem javít a gyorsítási szakaszokon tapasztalható szerény erőtartalékon. Kinek ajánlható a Land Cruiser? Olyan jól menő építési vállalkozóknak, borosgazdáknak, vadászoknak, akik ódzkodnak a platós 4×4-esektől, igénylik a kényelmet fokozó extrákat, elsősorban az autó off-roados és csak másodsorban a közúti tulajdonságait szeretnék kiaknázni.
TETSZETT
– terepjáró képesség
– tágas fülke
– masszív kialakítás
– navigációs fejegység
NEM TETSZETT
– menetdinamika
– komfortindex hiánya
– kabinba beszűrődő dízelzaj
ÖSSZEGZÉS
A Land Cruiser tetemes vételára és feltűnőbb köntöse dacára a szegmens talán legkeményebb terepjárója. A lemezek alatt teherautó-motor, létraalváz és elsősorban off-road körülményekre/hosszú élettartamra optimalizált felépítés lapul.
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D aut.
Összlökettérfogat: 2982 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 140 kW (190 LE) 3400/perc
Max. forgatónyomaték: 420 Nm 1600-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4780/1885/1845 mm
Tengelytáv: 2790 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1585/1585 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 2345/645 kg
Csomagtér: 104/553/1833 l
Üzemanyagtank: 87 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,0 s
Maximális sebesség: 175 km/h
Város/országút/vegyes: 9,7/7,1/8,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 11,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 213 g/km
A modell alapára: 12 930 000 Ft (3.0 D-4D Legend, 3 ajtós)
A tesztelt verzió ára: 16 830 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!