Mindannyian ismerjük az autóiparban azt a trendet, hogy szépen, lassan a magasabb szegmensekben megjelenő technikai újdonságok „lejjebb szivárognak”. Manapság viszont ott tartunk, hogy egy jól felszerelt középkategóriás VW Passat annyi mindent tud, ami pár évvel ezelőtt tényleg csak a luxusautók kiváltsága volt! A rendelhető extrák zöme pedig nem csak arra jó, hogy hencegni lehessen vele, az ember tényleg nagyon hamar megszokja ezek áldásos hatását. Például parkoláskor a Passat 360 fokos Area View körkamerája madártávlati képből mutatja az autót, vagy ha nem akarunk bajlódni a bemanőverezéssel, akkor a merőleges helyekre magától bekormányoz a jármű, akár orral is. Sőt, ha ki akarunk állni, a hátsó, keresztirányú forgalmat is figyeli. De ez még nem minden, sűrű forgalomban a „dugóasszisztens” fékezéssel és gyorsítással veszi le a vezető válláról a terhet, illetve a műszerfal megjeleníti az aktuális sebességhatárokat. Külön kiemelném a Highline csúcsfelszereltségű modellhez rendelhető vetített kijelzős műszerfalat (148 590 Ft), amely felbontása és kialakítása révén új szintre emeli a belső minőségérzetét. Az hagyján, hogy a felbontás egyszerűen tökéletes, a két körműszer közötti rész ugyanis képes megjeleníteni a navigációs utasításokat is.

A 12,3 colos kijelző az órák között megjeleníti a navigációs utasításokat. Fotó: Hilbert Péter A 12,3 colos kijelző az órák között megjeleníti a navigációs utasításokat. Fotó: Hilbert Péter

Komolyabb autó benyomását kelti

A sok újítás persze friss csomagolást kíván, a VW pedig ezúttal a hagyományaitól kissé eltérő módon nagyon határozottan elkülönítette az friss modellt a felmenőtől. A sarkos fényszórókkal egybefüggő, egészen lapos hűtőmaszk miatt nem lehet összetéveszteni, ráadásul a kínálatból törölték a vidám, élénk színeket (pl. piros), ami a technokrata design miatt nem is különösebben meglepő. Egyébként a belső is csak vonásokban emlékeztet a korábbi generációra, a hűtőmaszkot mintázó, a pulton teljesen végigfutó szellőzőrostély nagyon elegáns, kár, hogy a tesztautóban lévő díszléc rögzítése nem sikerült megfelelően.

327 ezer forint az ergoComfort vezetőülés felára 327 ezer forint az ergoComfort vezetőülés felára

Ami a méreteket illeti, 2 mm-rel kurtább az új generáció, ugyanakkor a 79 mm-rel nyújtott tengelytávolság miatt helyszűkéről továbbra sem beszélhetünk az új Passatban, amely mintegy 85 kg-os fogyókúrán esett át. A lábtér egészen nagyvonalú a hátsó sorban, s azt leszámítva, hogy a középső hátsó ülés csak szükségmegoldásként jöhet szóba, nem lehet kifogásolni a kényelmet, a Passat minden szempontból komfortosnak tekinthető – itt arra is gondolok, hogy nagyok az ajtózsebek, illetve a rekeszek révén a telefon vagy pénztárca elhelyezése sem jelent problémát. Ha már a praktikumnál tartunk, a kombi verzió magasan veri a limuzint: a Variant amolyan klasszikus kombi, hatalmas, 650 literes (a korábbiénál 47 literrel öblösebb) raktérrel, amit több felső-középkategóriás is megirigyelhetne. A bővítés egyszerűen, az oldalfalban elhelyezett karokkal végezhető, a szinte teljesen sík padlójú raktér közel 1,8 m3-nyi áru befogadását teszi lehetővé.

A helykínálat a felső-középkategóriás modellekéhez hasonlítható A helykínálat a felső-középkategóriás modellekéhez hasonlítható

Az „alap” 2.0 TDI is elég hozzá

Tesztpéldányunkban a 2,0 literes TDI „alapváltozata” munkálkodott 150 lóerővel (van 190 és 240 lóerővel is), de őszintén szólva a 340 Nm-es nyomaték miatt még akkor sem éreztem erő hiányát, amikor két gyerkőccel és dugig tömött csomagtartóval kellett előzni. Gyakorlatilag már alapjárat felett kicsivel terhelhető a motor, ezt pedig ki is használja a váltó, így állandó haladáshoz sík úton sokszor 1200-as fordulaton pihen a TDI – ezek után érthető a 6,4 literes tesztátlag. A hatgangos duplakuplungos váltó a legtöbb helyzetben remek összhangban van a motorral, a váltások gyorsak és jó ütemben történnek, ugyanakkor ez a DSG sem tökéletes: például araszoláskor, vagy egy parkolóhelyre való beálláskor zavaró, hogy ha felengedjük a féket, csak késve indul meg az autó, akkor viszont túlságosan erősen és hirtelen.

Nem „sportkombi”: egyszerűen óriási a 650 literes raktér Nem „sportkombi”: egyszerűen óriási a 650 literes raktér

Szerencsére a modell vezethetősége egyéb szempontból nem tartogat meglepetést, még akkor sem, ha üzemmód-szabályozó van benne, ugyanis az egyes programok között normál körülmények között alig érzékelhető különbség. Egyébként az alapbeállítás „univerzális”, mert annak ellenére, hogy minimálisan dől a karosszéria, az úthibákat tisztességesen elnyeli az autó. A Passat a nem prémiummárkájú középkategóriások közül a drágábbak közé tartozik, amire a 2.0 TDI kombi DSG-váltós kivitele jó példa 9,8 millió forintos indulóárával. Persze még így is sokkal beljebb vagyunk a prémiummodellekhez képest, a Passat pedig a presztízst leszámítva gyakorlatilag semmiben sem nyújt kevesebbet.

A nyolcadik generációs Passat a VW-csoportnál széles körben alkalmazott MQB-platformra épül A nyolcadik generációs Passat a VW-csoportnál széles körben alkalmazott MQB-platformra épül

TETSZETT
– tágas, komfortos utastér
– hatalmas raktér
– technikai arzenál
– motor/váltó
NEM TETSZETT
– váltó lassú irányváltásai
– túl erős kúszás
– tesztelt változat ára
ÖSSZEGZÉS
Nem vitás, hogy az új generációs Passat több szempontból is már igazi prémiumautó, amely technikai tudása révén a kategória csúcsához tartozik. Így igazából az sem meglepő, hogy emelkedett az ára.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 3500-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 340 Nm 1750-3000/perc

Hossz./szél./mag.: 4767/1832/1477 mm
Tengelytáv: 2791 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1584/1568 mm
Fordulókör: 11,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1541/664 kg
Csomagtér: 650/1780 l
Üzemanyagtank: 66 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,9 s
Max. sebesség: 216 km/h
Város/országút/vegyes: 5,3/4,1/5,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 121 g/km
A modell alapára: 7 448 780 Ft (1.4 TSI 125 LE)
A tesztelt verzió ára: 9 790 810 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!