Mintha csak néhány évvel ezelőtt dobta volna piacra a BMW az i3-ast, még ma is pont olyan frissnek hat, mint 2013-ban, pedig azóta szinte népautóvá vált, rendszeresen jön szembe az utcán, mégsem szürkült bele a forgalomba. Nem egyszerűen a Richard Kim nevéhez fűződő formatervnek, hanem az előremutató koncepciónak is köszönhető, hogy a klasszikus stílusú BMW-k hívei is szimpatizálnak vele, nem is szólva az elektromos autók kedvelőiről.
Maga az utascella karbonszál-erősítésű műanyagból készült, az akkumulátort egy alumínium keretben rögzítették, erre építették a kompozit elemekkel burkolt karosszériát. Egyik előnye, hogy a súlypontja alacsonyra került, a váz annyira erős, hogy nincs szükség B-oszlopra, illetve az elemek annyira könnyűek, ami a vártnál nagyobb kanyarsebességet tesz lehetővé, sőt, a 75 kg-os vezetővel együtt mért saját tömeg sem haladja meg az 1365 kg-ot. Az i3s-ben egy 184 lóerős villanymotor hajtja a hátsó kerekeket, ez már minden BMW rajongónak képes mosolyt csalni az arcára.
Nem hiába, a keskeny és magas autó intenzíven gyorsul, ereje azonban jól kontrollálható, természetesen épül fel. A padlóhoz támasztott pedállal nem csak a gyorsulás, a lassulás is befolyásolható, ugyanis az energia-visszatáplálás miatt gyakorlatilag nem kell a fékre lépnünk, ha csak nem történik valami váratlan körülöttünk. Ez elsőre meglepő, egy pár nap után azonban rutinszerűvé válik. A vártnál nagyobb erőszükségletű kormányzása, kiváló tapadást biztosító futóműve és eltalált vezetési pozíciója egyértelművé teszi, hogy BMW-ben ülünk, pedig utóbbi a belsőhöz hasonlóan egyedi, legalábbis sokáig egyedinek számított. Ha eltekintünk a kijelzők méretétől, ez a belső még mindig különlegesnek számít. Tengelytávja a karosszéria nagy részét kiteszi, ezen kívül nagy a belmagasság is, ami tovább növeli a belső tágasságát. Bár magasan ülünk, és a szélvédő elérhetetlen távolságban van, körénk épül fel az utastér. A vékony háttámlájú, futurisztikus ülések kemény tömésűek, de egész kényelmes bennük az utazás, és jól tartják a testet. A mértéktartóan vastag kormány ideális szögben áll, könyökölni az ajtón és a kartámaszon is lehet, a kormányoszlopra erősített irányváltót ugyan az első tesztautó óta nem sikerült megszokni, el kell ismerni, hogy logikus helyre került, csak sem az indító, sem a parkoló gombot nem ott keresi először a vezető. A jókora üvegfelületek üdítően hatnak, igaz, a légkondicionálónak nehezebb dolga van miattuk, stílusos megoldás a szekrényajtó, ráadásként elöl-hátul keret nélküliek az ablakok. Az i3-asban hátul csak 2 utas ülhet, középen pohártartót alakítottak ki, de a helykínálat felnőtteknek is elegendő, egyedül a csomagtartó mérete erősíti meg, hogy városi autóról van szó.
A 300 km-es hatótáv elegendő is ebben a szerepkörben, pedig komfortszintje akár hosszabb utakra is alkalmassá tenné, de elégedjünk meg azzal, hogy autópályán is képes tartani a forgalom ritmusát, a légellenállása miatt ilyenkor érezhetően nő a fogyasztása. A 14 kWh körüli gyári érték kevésnek számít, és elsősorban városban tartható. A légkondicionáló használata helyett érdemes a hátrahúzható és kibillenthető tetővel szellőztetni, de az osztott ablakon elhelyezett árnyékolók is jó szolgálatot tesznek. A 352 V feszültségű, 42,2 kWh kapacitású akkumulátor otthoni konnektorból 15 óra alatt tölthető fel, ez a 380 V-os fali töltővel 3 óra 10 percre csökkenthető, egy 50 kW-os utcai töltőoszlopon azonban 45 perc is elég a folyamathoz, utóbbi viszont több mint 2,5-szeresére növeli a kilométerköltséget!
TETSZETT
• stílus, karakter
• műszaki háttér
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• feszes rugózás
ÖSSZEGZÉS
Újonnan sajnos már nem kapható, pedig ma is aktuális az i3-as tudása, de éppen ezért lehet jó választás használt autóként. Kívül-belül kortalan, utastere tágas, BMW-hez méltón élmény vezetni és a fogyasztása is kedvező.
BMW i3s
Teljesítmény: 135 kW (184 LE)
Max. nyomaték: 270 Nm
Hossz./szél./mag.: 4006/1791/1590 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1592/1578 mm
Fordulókör: 10,3 m
Tömeg/teherbírás: 1365/440 kg
Csomagtér: 260-1100 l
Akkumulátor: 42,2 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,9 s
Max. sebesség: 160 km/h
Szabványos fogy.: 14,0-14,6 kWh/100 km
Tesztfogyasztás: 15,8 kWh/100 km
A tesztelt verzió ára: 14 429 000 Ft (már nem rendelhető)