Nem sokkal megalapítása után a BMW Motorsport GmbH egy ütőképes versenyautó-alapot akart, ennek érdekében a Lamborghinihez fordult segítségért, végül az olaszok gazdasági nehézségei miatt mégis házon belül fejezték be az M1-es fejlesztését. A tavaly fél évszázados jubileumát ünneplő M GmbH újra saját autóval ünnepel, viszont már nem a versenypályákat, hanem a vásárlókat akarták meghódítani, aminek az utóbbi évek egyik legőszintébb szabadidő-autója lett a végeredménye. Felvállalja, hogy nála minden a luxusról és a fényűzésről szól, persze a politikai korrektség miatt még plug-in hibrid hajtást is kapott, de utóbbinak csak mellékfunkciója az elektromosan megtehető 70-80 km, elsősorban a teljesítményfokozásra szolgál.
1. HATÁSVADÁSZ
Szép ugyan a króm csillogása, de csupán ezüstös színű – márpedig az XM ennél többet, aranyat érdemel – gondolták a formatervezők. Hivatalosan Night Gold a karosszériadíszek színének neve. Sokkolóan nagyok a vesék az autó orrán, a hatásra a kontúrvilágítás csak ráerősít, a személyautók szinte menekülnek a giga SUV elől, ha megtölti a tükröt és az egész hátsó szélvédőt a világító vese. A másik meglepetést pedig pont az jelenti, ami nincs: márkajelzések. Ugyan felismerhető hátulról a márka, de furcsán üres a csomagtérfedél közepe, a fehér-kék propeller a szélvédő sarkaiba gravírozva jelenik meg. Feltéve, hogy elég közel hajol az ember, mert akár 2-3 méter távolságból is nehezen vehetők ezek észre, pláne, hogy könnyen koszolódó részen találhatók. A felnik közepén lévő BMW felirat is furcsa, a többi aprólékosan kidolgozott részlethez képest kezdetlegesnek tűnik – de legalább egyértelműsíti a hovatartozást.
2. KONTRASZTHATÁS
Első hallásra furcsa lehet a türkiz és vintage barna színű bőrkárpit, de a gyakorlatban igenis működik ez a kombináció. Ami viszont már nem harmonizál ilyen nagyszerűen, az a hangulatvilágítás, egészen pontosan a műszerfal peremén elhelyezett világító csíkok. Amikor a sofőr a jobb oldali visszapillantót szeretné nézni sötétben, érdemi információk helyett ezek tükröződését látja, ami veszélyes lehet. Ezzel ellentétben a háromszögekből kialakított, 3D-hatású tetőkárpit megvilágítása igenis hatásos módja annak, hogy lenyűgözze az utasokat – és ennél már meg tudták oldani, hogy ne legyenek zavaró tükröződések az üvegeken.
3. IRRACIONÁLISAN ÉSZSZERŰ
Aktuálisan a legtágasabb szabadidő-autó a BMW kínálatában az XM, ami annak köszönhető, hogy a legnagyobb tengelytávolságú, az X7-essel megegyező alapra építették fel, és hátrébb tolták a 2. sort. Ahogy az iX-nél, itt is már az ajtókárpiton elkezdődik a hátsó ülés, lágy kanyarral megy át a míves bőr a támlába, ahol aztán elképesztően nagy lábtérnek örülhet a 2 utas. Persze hivatalosan 3 személyes a 2. üléssor, de a középső kakasülő személyszállításra csak nagyon rövid távon ajánlott. Arról nem is beszélve, hogy csak 2 kispárnát mellékelnek az XM-hez.
4. KANYARVADÁSZ
A légrugózást leszámítva minden benne van a felfüggesztésben, amit ma a BMW Csoport tud. Ennek oka, hogy az alapesetben is 2,7 tonnás, óriási méretű járműnek nem egyszerűen a BMW, hanem az M GmbH által támasztott elvárásoknak kell megfelelnie. Hatásosan dolgozik együtt az összkerék-kormányzás, az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás és az aktív karosszériadőlés-szabályozás, kifejezetten jól kezeli például a hullámokat, az aszfalt repedései a 23-as, alacsony oldalfalú abroncsok miatt már rázkódásként érezhetők – lehet, hogy ez eltűnik az alapáron adott 21 colos felnikkel, de erről még nincs tapasztalatunk. A nagy abroncsok azért megszenvednek a közel 3 tonnával, így némi gumikönyörgés kíséretében lehet összehozni a jó kanyartempót. A kormányzás kellően pontos a szükséges korrekciókhoz, a 653 lóerő és a 800 Nm pedig bőven elég ahhoz, hogy a kigyorsításnál is megálljuk a helyünket. Rengeteg energiát tud visszatermelni a plug-in hibrid hajtás, még nem töltött akkumulátorral is viszonylag sokat haladunk elektromosan – ennek köszönhető a 11,2 l/100 km-es tesztfogyasztás.
5. FULLEXTRÁS
Amíg normál esetben egy BMW szabadidő-autóra különösebb szemrebbenés nélkül el lehet költeni pár tízmilliót extrákra, az XM-nél alig tud valamiért felárat fizetni az ember, mert tényleg minden itt van szériában a fedélzeten. A 9-féle fényezés közül csak egy feláras (Individual Dravit szürke metálfény, 938 100 Ft), a tesztautón is látható Night Gold színű 23 colos felnikért 1 171 600 Ft-ot kérnek, továbbá elérhető még a Deep Lagoon fantázianevű, türkiz/vintage barna Merino bőrkárpit 957 200 Ft-ért, és vége. De még a gyári tartozékok sora is meglehetősen rövid, egészen pontosan 1 tételt tartalmaz: az első üléstámla hátára pattintható tablet-tartót 62 500/125 000 Ft-ért (1 vagy 2 darab). Aki nagyon erősködne a BMW M szalonban, még az otthoni villanyautó-töltés kiépítését is megrendelheti, ennek ára a tulajdonos otthonától függ (pl. áramhálózat állapota, töltőhely elhelyezkedése). Valamit valamiért: leveszi az extraválasztás terhét a vásárlóról az XM, de ezért alaphangon is bő 70 milliót kell fizetni érte.
BMW XM
Összlökettérfogat: 4395 cm3
Hengerek/szelepek: V4/32 biturbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 360 kW (489 LE) 5400-7200/perc
Max. forgatónyomaték: 650 Nm 1600-5000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 145 kW (197 LE)
Max. forgatónyomaték: 280 Nm
HIBRID RENDSZER
Max. teljesítmény: 480 kW (653 LE)
Max. forgatónyomaték: 800 Nm
Hosszúság/szélesség/magasság: 5110/2005/1755 mm
Tengelytáv: 3105 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1726/1690 mm
Fordulókör: 12,5 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 2710/590 kg
Csomagtér: 527-1820 l
Üzemanyagtank: 69 l
Akkumulátorkapacitás (nettó): 25,7 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,3 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 1,6-1,5 l/100 km + 30,1-28,9 kWh/100 km
Tesztfogyasztás: 11,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 36-33 g/km
A tesztelt verzió ára: 71 640 000 Ft